SeoAnalyst 2010 recap og 2011 forudsigelser

Det er den tid på året hvor man skal ønske godt nytår – og kigge tilbage på året der gik.

SeoAnalyst gik i luften omkring 1. februar sidste år – det er blevet til knap 6 indlæg om måneden i 2010 – hertil har du bidraget med et væld af kommentarer – så tak for det.

Sitet har siden launch haft en konstant vækst i antallet af besøg – og antallet af henvendelser har også fulgt samme udvikling.

Årets mest læste indlæg er den helt fantastisk blogpost om tips til optimering af dine adwords kampagner. Det var en af mange rigtig gode gæsteindlæg på bloggen i løbet af året.

Et andet meget læst indlæg – var også en af de første artikler her på bloggen – og var forsøget på at udvikle den ultimative SEO to do list. Listen hænger stadig på min opslagstavle og bliver forsøgt brugt når der er tid til overs. Der kommer med garanti en opdatering til den i 2011.

Det mest kommenterede indlæg var indlægget om Det perfekte SEO title tag. Der er rigtig mange gode kommentarer og mange synspunkter til hvordan man udarbejder det mest optimale title tag. Man kan håbe, at det har fået endnu flere til at få øjnene op for, hvor vigtigt tagget er i forhold til søgemaskineoptimering.

Der har været skrevet rigtig mange indlæg om Local Search – dels fordi at det er et rigtig interessant emne, men også fordi vi uden tvivl kommer til at se meget mere til optimeringer mod local search fremover. Jeg fik muligheden for at deltage i DM10 – og talte også her om Local Search og mulighederne heri.

Der var behov for at kende alle kategorierne i Google Places. De blev derfor indsamlet – og lagt ud til eventuelt interesserede.

Flere af indlæggene fra året der gik er nomineret til en SEMAward. (Disclaimer: Jeg har selv været med til at udvikle semaward.dk, men har ikke nomineret nogle artikler til nogle kategorier) Hvis du har fået noget ud af nogle af artiklerne – må du meget gerne bidrage med en stemme herunder.

Link building
SEO
Local Search

Du er selvfølgelig også meget velkommen til at stemme i de øvrige kategorier.

2011 forudsigelser
Der er sket rigtig meget på SEO fronten og rigtig meget i forhold til søgemaskinerne i 2010. Det vil forsætte i 2011 – ingen tvivl om det. Jeg har kommenteret på nogle få udvalgte emner herunder.

Inden for søgemaskineoptimering gælder de gængse regler også stadig i 2011. Selv om SEO endnu engang blev dødsdømt i 2010 og flere forskellige tiltag fra blandt andet fra Google blev kaldt den nye SEO killer – er SEO stadig det samme i 2011.

Andre sites vil inddrage noget af den dominans som Google i dag besidder på søgemaskinemarkedet. Den øgede markedsandel kommer ikke kun fra andre søgemaskiner, men også fra andre sites som vi ikke nødvendigvis klassificerer som søgemaskiner i dag.

Søgemaskinerne har i 2010 officielt meldt ud at sociale elementer har en direkte indvirkning på placeringen i søgemaskinerne. Det vil kun forsætte. Det er således ikke nok bare at have en Twitter og/eller Facebook profil. De skal udnyttes i markedsføringen – og vil så også have en indvirkning på virksomhedens generelle SEO.

Local search eller markedsføring baseret på lokation vil få langt højere fokus i 2011. Antallet af lokationstjenester stiger støt og med Facebook Places kommer også massen. Der er rygter om, at Facebook Places allerede kommer til Danmark til januar – det er uden tvivl en spændende “ny” annoncekanal. Den øgede fokus på local search fra søgemaskinerne inden for de seneste måneder vil uden tvivl også kun forsætte.

Mange har i flere år skreget, at nu var det året for mobilen. Det år har været der for længst. Brug af mobilen online og især mobil search vil kun yderligere eksplodere i 2011. Det hænger også stærkt sammen med de mange lokationstjenester.

Brug af web statistik til at optimere websites performance har også fået et ekstra boost i 2010. Og heldigvis for det. Fokus bliver fremover at få endnu mere styr på data – og sikre at alle markedsføringskanaler trackes korrekt og tildeles den rette værdi. Såkaldt online attribution. Vi skal kunne måle på hvor meget en bruger har kostet – både i TV-, banner-, sem-, seo-, og offline annoncering.

Endelig kommer vi til at se en yderligere udvikling inden for link building og optimering af indhold. Det vil desværre stadig være muligt at ranke på long tail termer ved hjælp af directory submission og splogs – men fokus vil i langt højere grad være mod at skabe godt, nyt relevant indhold – og linke det op med kvalitetslinks. Vi vil også uden tvivl komme til at se langt mere indhold udviklet med link bait i tankerne.

En sidste forudsigelse: Vi skal alle til at øve os på kinesisk.

Personligt har noget af det største i 2010 været en tur til Mexico (og på det mere nørdede plan et besøg hos Seomoz)

Hvad tror du kommer til at præge 2011 inden for søgemaskinerne og hvad vil du gerne høre mere om her på bloggen i 2011?

Godt nytår fra SeoAnalyst!

5 Kommentarer til “SeoAnalyst 2010 recap og 2011 forudsigelser”

  • Tak Rasmus for mange gode indlæg her på bloggen i 2010!

    Kunne være fedt at læse mere om Social/SEO-delen i 2011 :-)

    Mange hilsner og godt nytår

    Torbjørn

  • @ Selv om SEO endnu engang blev dødsdømt i 2010 og flere forskellige tiltag fra blandt andet fra Google blev kaldt den nye SEO killer.

    Seo er blevet dødsdømt i mange år. Vi har arbejdet professionelt med SEO i over 10 år. og mange af de gamle teknikker er stadig funktionelle, de fleste algoritme ændringer bygger på vurderinger og vægtninger af de enkelte parametre.

    I praksis betyder det at når der drejes på håndtag, så vægter det mere og derved skabes anderledes placeringer i søgemaskinernes indeks.

    Så 2011 vil fortsat være et år med fuld skrue på SEO og online markedsføring. Uanset hvad der justeres på og omrokeres, vil der altid være et behov for SEO og rådgivning om markedsføring på nettet.

  • @Torbjørn – selv tak. Jeg vil godt garantere at der kommer endnu flere poster om Social vs. Search.
    Jeg håber også du igen vil bidrage til gæsteindlæg i 2011.

    @René – enig! Der har været et eller flere elementer de sidste mange år – der er blevet udråbt til den nye SEO killer. Der kommer helt sikkert også tilsvarende i 2011. Nogle ting skal ændre sig – men det er jo netop også det, der gør det spændende at arbejde med SEO.

    Og uanset hvordan tingene udvikler sig – vil der altid være behov for optimering.

  • What? SEO i 2011? Jeg har ærligt talt svært ved at tro at SEO og internettet overlever et år mere – men nu får vi at se ;)

    Tak for en masse gode indlæg på seoanalyst og godt nytår Rasmus!

  • God gennemgang – og jeg er enig i dine forudsigelser for 2011. Facebook Places er allerede pænt stort herovre, og jeg glæder mig til at se, om danske virksomheder formår at fange den lige så godt, som mange firmaer har gjort det her i USA.

    Godt nytår!

Kommenter post