10 spørgsmål og svar om link building

Link building er en af de vigtigste discipliner inden for søgemaskineoptimering. Link building dækker dog over en masse forskellige områder og arbejdsmetoder og ofte er link building en af de discipliner, der tager længst tid. Det skyldes især, at link building er hårdt manuelt arbejde.

Derfor gælder det om at lægge den rigtige strategi, foretage det nødvendige grundarbejde og vide hvor man skal gå hen.

Endelig gælder det – som ved en række andre discipliner inden for søgemaskineoptimering – om hele tiden at være et skridt foran.

Her er 5 danske link building eksperters bud på nogle af de vigtigste elementer ved link building.

Rasmus Sørensen – tlamedia.dk
Frank Hellerup Madsen – densynligemand.dk
Peter Ulstrup Hansen – smm.dk
Torbjørn Flensted – seo.dk
Thomas Rosenstand – concept-i.dk

– Endelig har jeg selv givet mit besyv med.

Hvad er dit/dine favoritvæktøj(er) til link building?
Rasmus:
Søgemaskinerne. Ved at lave kvalificerede og specifikke søgninger kan man få mange meget vigtige informationer om links og linkstruktur. Vi bruger selvfølgelig også nogle professionelle betalte værktøjer og services til at håndtere det langsigtede arbejde.

Frank:
Excel. Struktur og overblik er konge i linkbuilding-arbejdet.

Peter:
De bedste værktøjer kan jeg af hensyn til mit arbejde hos deMib.com ikke nævne, men Google Analytics og Google Keyword Suggestion Tool er gode, SEO SpyGlass er godt, de to FF plugins Web Developer og SEO Quake er også rigtig gode.

Torbjørn:
Majestic SEO, Site Explorer og SEO.dk’s interne linkanalyseværktøj LinkBuilder.

Thomas:
Firefox browseren og mit eget “hemmelige” værktøj, som gør arbejdet lidt nemmere. Og nej – det er ikke til salg.

SeoAnalyst:
Excel, Google docs samt en lang række queries i de forskellige søgemaskiner og sociale medier.

Med hvilken metode opnår du som regel de bedste links?
Rasmus:
Ved at bruge søgemaskinerne og se, hvilke sites, der allerede har gode placeringer på de keywords vi aktuelt arbejder med. Ved at kigge på konkurrenternes links bliver man meget klogere og det bliver muligt at identificere, hvor og med hvilke links eksisterende sites har opnået deres placeringer.

Frank: Hårdt arbejde og godt indhold.

Peter: Det har ikke så meget med metoden at gøre, de bedste links kan komme ved en tilfældighed.

Torbjørn: Analysér de stærkeste aktører i branchen, sæt dig nogle konkrete mål og tænk ud af boksen.

Thomas:
Jeg er ikke helt sikker på, jeg forstår spørgsmålet – men gør jeg, er svaret: Ved at få omtale “bredt” over nettet om et projekt, produkt etc.

SeoAnalyst
: Ved hårdt kontinuerligt manuelt arbejde.

Hvordan forholder du dig til dofollow vs. nofollow links?
Rasmus: Jeg er selvfølgelig mest interesseret i at et link er dofollow, men tager alle links :)

Frank: Jeg tager gerne nofollow-links med, hvis de tjener et formål, som f.eks. at tiltrække relevante besøgende eller danne grobund for fremtidige links.

Peter:
dofollow links overfører værdi, såkaldt link juice, og det er den man vil have i ren SEO sammenhæng, nofollow kan være fine nok, men ikke til link building.

Torbjørn:
Det er vigtigt primært at fokusere på dofollow links, da disse giver direkte linkpopularitet. Desuden er det vigtigt at bide mærke i, at nofollow links bidrager til diversiteten i din hjemmesides “naturlige” backlinks-profil.

Thomas:
Hvis der menes, om jeg vurderer det ene vigtigere end det andet, er svaret ja. Nofollow links kan have en vis værdi i nogle særlige sammenhænge, og så kan de jo lede til trafik, der så skaber nye links uden nofollow.

SeoAnalyst
: Selv om nofollow ikke direkte videregiver værdi rent rankingmæssigt, kan et godt placeret nofollow link have lige så meget værdi på bundlinien, som et dofollow.

Hvor vil du anbefale nybegyndere at starte med link building?
Rasmus: Stille og roligt og lad det blive en del af det daglige arbejde med sitet. Find de steder, hvor sandsynligheden for at få linket er størst. Tænk relevans, relevans. Jo mere relevant et givent site er i forhold til dit site, jo større er sandsynligheden for at du kan få dem til at linke. Du skal selvfølgelig have et god site med unikt indhold for at få de bedste links. Lad være med at være et fjog når du kontakter andre sites og udvis noget ydmyghed. Skaf dig nogle gode kontakter.

Frank:
Med at have noget indhold på deres hjemmeside, som er værd at linke til. Dernæst at se på konkurrenterne, for at få inspiration og fornemmelse for konkurrencens størrelse.

Peter:
Læs nogle gode blogs om SEO.

Torbjørn:
“SEO – Grundbog i Google søgeoptimering” har en god introduktion til link building i kapitel 6.

Thomas:
Uden omsvøb: Ved at købe min bog SEO-LEX – eller sekundært en anden anerkendt SEO bog. Det er et farvand, der skal navigeres korrekt – det der med linkbuilding.

SeoAnalyst
: Følg nogle autoriteter inden for SEO og Link building på twitter og deltag aktivt på relevante fora og blogs.

Hvorfra får du hyppigst ny information om link building?
Rasmus: Netværk og lukkede fora.

Frank: Internettet ;o) Spøg til side, så kan jeg ikke give så mange tips til at finde offentlig tilgængelig ny information om links. De fleste smarte tips og hurtige fiduser fra linkbuilding-blogs og fora har som regel så kort en levetid, at det sjældent kan betale sig at hoppe med på dem, når de bliver offentliggjort.

Peter:
Jeg læser gode blogs om SEO.

Torbjørn:
Fra vores egne test, fra kollegaer i SEO-branchen og fra engelske sites som SEOmoz.org og sphinn.com.

Thomas:
Stort set udelukkende fra mine egne forsøg og de forsøg, jeg kører sammen med kolleger i USA, UK, Holland osv.

SeoAnalyst
: Fra relevante blogs, fora, tests og flere tests.

Kan du løfte sløret for et godt trick til link building?
Rasmus: Glem Pagerank når du kontakter potentielle linkpartnere. Mange webmastere aner ikke hvad værdien af links er – og begynder du at snakke Pagerank og linkjuice, begynder de at interessere sig for det og prisen stiger. Bed om at annoncere og ikke om at købe links.

Frank:
Arbejd hårdt på at få de links, som konkurrenterne ikke kan få. Eller få dem først og luk vinduet for konkurrenterne.

Peter:
Glem alt om det såkaldte etiske i SEO, har du mulighed for at få et godt link, så tag det.

Torbjørn:
Grib din telefon nu og ring til dine 100 gladeste samarbejdspartnere, leverandører, kunder m.m. Bed om en anbefaling af dine produkter på deres hjemmesider med et link til din hjemmeside.

Thomas:
Tja – lav en widget eller andet lignende, som folk gratis kan sætte på deres hjemmeside. Og naturligvis med et link i til din hjemmeside.

SeoAnalyst
: Man kan opnå dofollow links fra næsten alle community sites, hvis man leder nok. Det gælder også sider som Facebook, Youtube og Twitter. Og så kommer man langt – hvis man spørger andre websiteejere pænt :)

Hvilke faktorer spiller ind i jagten på et godt link?
Rasmus: Sund fornuft og det faktum at du skal have noget værdifuldt at linke til. Vær unik.

Frank:
Hvor svært det er at få. Hvis det er nemt for dig, er det også nemt for dine konkurrenter. Derudover selvfølgelig linkets relevans, sidens styrke, placeringen af linket, ankerteksten, sammenhængen og en del flere.

Peter:
domæne og sider skal undersøges for back links, page rank, alder, indeksering i dmoz, indeksering i Yahoo, indeksering i Google (indlysende), antallet af links på siden der linker, domænets trust (et diffust begreb, et domæne google respekterer) og måske et par faktorer mere. Er det blogs skal det være dofollow.

Torbjørn:
God tid, grundige linkanalyser og en anelse knofedt.

Thomas:
Relevans, PageTrust og opdateringshyppighed er væsentlige parametre for, om en side kan levere et godt link.

SeoAnalyst: Hvor nichepræget kundens produkter er, hvor mange konkurrenter der er i markedet – og frem for alt, om andre allerede er begyndt at link builde inden for området.

Hvordan starter en ny link building kampagne?
Rasmus: Med en hulens masse søgninger.

Frank:
Med at danne sig et overblik og lægge en strategi. Der skal være en plan at følge. Planer varierer fra site til site afhængig af et væld af faktorer lige fra sites egen type og hvilken niche, det hører hjemme i.

Peter:
Analyser af keywords, konkurrenter, m.v.

Torbjørn:
Med udarbejdelse af en strategi og en handlingsplan baseret på grundige analyser af bl.a. hjemmesidens eksisterende linkstrukturer, både internt og eksternt, og en analyse af konkurrenternes backlinks.

Thomas:
Med research

SeoAnalyst
: Med strukturering af et nyt mega Excel ark, en link strategi og en masse queries i søgemaskinerne.

Hvordan skal man forholde sig til betalte links?
Rasmus: Fornuftigt. Søgemaskinerne kan pr. definition ikke lide betalte links, men de kan være effektive. Caveat emptor.

Frank: Jeg køber ikke links. Det er som udgangspunkt for risikabelt.

Peter:
De kan for langt de fleste undgås, det skal være tvingende nødvendigt og fra et site som ikke skilter med at de sælger links.

Torbjørn:
Brug istedet dine kræfter på de mange gratis alternativer der trods alt findes.

Thomas:
Sørge for at det ikke bliver opdaget

SeoAnalyst
: Betalte links er mange ting. Man kan sagtens opnå et betalt link, der er helt lovligt i forhold til søgemaskinernes retningslinier.

Hvad er bedst: et link fra et særdeles relevant Website eller et link fra et website med høj autoritet?
Rasmus: Heh, godt spørgsmål! I langt de fleste tilfælde ville jeg sige relevansen er det vigtigste, men vi kender jo alle eksempler på, at sites med høj autoritet kan ranke på hvad som helst.

Frank:
Links fra særdeles relevante sites har det med at trække særdeles relevante besøgende med sig, så i udgangspunktet er de at foretrække. Men taler vi Moster Odas blog om havenisser vs. Forsidelink på dr.dk, så napper jeg sidstnævnte.

Peter:
Som udgangspunkt, et link fra et website med høj autoritet.

Torbjørn:
Det afhænger i særdeleshed af den konkrete situation, men skal jeg vælge her og nu, siger jeg ja tak til et link fra et PageRank 10-site som www.whitehouse.gov ;-)

Thomas:
Det afhænger af forskellen på de to sites. Men som oftest er linket fra det relevante site mest værd.

SeoAnalyst
: Et relevant link er som regel at foretrække, men links fra uddannelsesinstitutioner og ministerier skader sjældent.

Hvor meget spiller de sociale medier ind i forhold til link building?
Rasmus: En smule. Man kan selvfølgelig med en god indsats i de sociale medier skaffe en masse links, men der gælder jo stadig, at der skal være noget at linke til. En simpel Facebook fanside eller en tynd Twitter profil giver ikke meget. Men er man super aktiv og tænker linkbait ind i sine sociale medier, kan man flytte bjerge. Ingen tvivl om, at de sociale medier bliver mere om mere interessante og at man også her kan hente rigtig meget trafik. Mange af medierne arbejder dog aktivt med no-follow og direkte links fra de sociale medier, er ofte ikke meget værd. Værdien ligger i det sekundære lag, hvor man kan informere og gøre opmærksom på noget interessant på sit site og derved få andre til at linke.

Frank:
Som et led i en langsigtet strategi om at gøre opmærksom på sig selv og sin hjemmeside og skaffe links den vej rundt, kan sociale medier spille en ganske stor rolle.

Peter:
Mere og mere ligesom de også spiller en større rolle i SEO generelt.

Torbjørn:
At få omtale gennem Facebook og Twitter m.fl. rummer formentlig den mest effektive vej til at få nye gode links fra fx blogs, fora og forskellige online-nyhedsmedier.

Thomas:
De kan spille en stor rolle – igen afhænger det af, hvilket marked der adresseres. Ofte er det muligt at starte en “folkebevægelse” via sociale medier, der så genererer en hel del links.

SeoAnalyst
: De spiller meget ind. Selvom de sjældent giver den store værdi rent rankingmæssigt, kan de sociale medier være fantastiske til at generere trafik. Desuden må man forvente, at søgemaskinerne inkorporerer de sociale medier yderligere som en ranking faktor i fremtiden.

Hvis du har yderligere spørgmål til link building – kan du stille dem i kommentarerne herunder.

25 Kommentarer til “10 spørgsmål og svar om link building”

  • Hej

    Godt og informativt indlæg. Dog kan navnene ud fra hvert svar være lidt svært at skelne fra teksten, så lidt white-space eller farve vil nok gøre det lettere at læse ;)

    Tim

  • Spørgsmål: Hvor vil du anbefale nybegyndere at starte med link building?

    Mit svar: Med at læse denne post!

    Den er simpelthen så genial og inspirerende, at det er helt åndsvagt. Og mega-forfriskende at se at en dansk SEO-blog for en gangs skyld poster noget originalt!

    Stor respekt og håndtegn her fra.

    Et spørgsmål fra mig af: Hvor ofte lykkedes det jer at få kunder til selv at producere noget linkbart content, og hvor ofte skal i selv ud og producere det / få en tekstforfatter til at lave det?

  • @Tim – Det er der taget højde for nu.

    @Søren – Tak for for din kommentar – og håndtegn :)

    Næsten alle kunder har linkbart content – det handler som regel om at finde den gode historie og så få den bragt frem i lyset. Derved bliver det linkbart. Men selv om link building og link bait burde hænge tæt sammen – er det desværre sjældent det sker.

    Derfor ender det også tit med, at man selv skal generere det linkbare indhold.

  • Godt blogindlæg om linkbuilding – og altid inspirerende, når flere SEO’ere byder ind og ryster bolsjeposen :-)

    Og ellers er det jo lidt ligesom med sex: Linkbuilding er kommet for at blive – uanset hvad Google m.fl. så måtte mene ;-)

  • Jeg kan godt lide at flere af eksperterne er direkte uenige i nogle af spørgsmålene. Det viser bare at SEO ikke er en eksakt videnskab:)

  • @Søren,
    Min erfaring er, at det svinger rigtigt meget. Nogle kunder har selv ressourcer og overskud, så jeg nærmest indtager en overordnet konsulentrolle, der peger dem i den rigtige retning – og med andre får jeg pænt overdraget ejerskabet af hele processen.
    Jeg tror dog ikke, at jeg fornærmer nogen ved at sige, at jeg oftest skal svinge taktstokken, når der skal arbejdes med content.

  • Og forresten en tak til Rasmus for et godt initiativ – og for at lade mig medvirke.

  • Udmærket indlæg, dog sidder man som NOOB linkbuilder med følelsen af to former for linkbuilding. Linkbuilding som udføres af idioter (mig) og linkbuilding der udføres af Jer der arbejder med det professionelt.

    Desværre virker Jeres form for linkbuilding som en lukket skattekiste der forbliver lukket (fordi Jeres eget arbejde dermed bliver ødelagt).

    Men helt sikre gode råde til et ellers forhadt arbejde :)

    Mvh Kenneth Boysen

  • @Kenneth – tak for din kommentar.

    Link building er ikke nødvendigvis rocket science. Når man har arbejdet længe med link building opfanger man selvfølgelig nogle metoder, som er mere værdifulde end andre. Men den form for link building du selv foretager – kan i princippet være lige så værdifuld. Som jeg også har nævnt i indlægget er meget af det hårdt arbejde. Og der er som regel nok af tage fat på…

  • Hej Rasmus

    Min fornemmelse er at det du laver på en time, skal jeg bruge 5 timer på…. også kan det bedre betale sig at hyrer andre til det :)

    Mvh Kenneth

  • Hej Rasmus

    Rigtigt fint indlæg.

    Jeg må dog tilslutte mig Kenneth. Jeg er ligeledes en ‘idiot’ indenfor linkbuilding, og føler måske, det er lidt svært at forholde sig til.

  • Yes – endnu et super indlæg!

  • Rigtig god guide, med korte kontante svar. Og virkelig fedt at du har inddraget hele 5 forskellige eksperters bud pr. spørgsmål (plus dit eget). Guiden her er vel så god at du burde få en masse gode indgående links til den helt automatisk :)

  • Tak for et godt indlæg og nogle inspirerende tips fra “de kloge hoveder” indenfor denne disciplin.

    @Kenneth – jeg har det lidt med link building som med vin. Det er da meget sjovt at gå i kælderen og rode med at brygge selv til en fredag aften med konen, men skal vi have gæster går jeg ned til den lokale vinhandler og køber en god årgang :-)

  • Jeg synnes nu ikke der var noget nyt under solen. . . Det som kunne have været intressant var f.eks informationer om de tools som bliver brugt. Specielt de egenudviklede tools. Er de tools beregnet til f.eks analyse? Og hvis, hvad for noget data analyseres? er det data fra f.eks. Majestics, Siteexplorer eller seomoz?

    Bruger nogen af de 5 eksperter tools som senuke, magicsubmitter eller bookmarking demon?

    Min egen analyse af det danske lands seo folks kunder tyder for mig på at 80% af linkbuilding sker fra blogs som man har direkte eller indirekte adgang til, som man ejer eller nogen man kender ejer.

    Der er nogle som nævner lukkede fora, er det danske fora? eller er det et sted som seobook hvor man betaler 300 USD per måned… Hvis det er et dansks fora hvordan bliver man så medlem. . .

    Jeg undrer mig, her for nyligt var der en kendt seo expert(ingen navne) der udtalte på amino at det var old time at købe domæner med pr. det løb var ovre. Her idag kiggede jeg på en slette liste og tjekkede på udløbne domæner og alle dem som var ny registeret var registeret af “kendte” seo eksperter. Handler link building idag ikke i høj grad om at få høstet sig en blog farm og placere sine links der?

    Brian Nielsen
    Wannabe seo ekspert

  • @Brian

    Tak for din kommentar.

    For at svare på nogle af dine spg.:
    Et af spørgsmålene er netop hvilket favoritværktøj de forskellige foretrækker – så der har du svaret på hvilke tools, der bliver brugt.

    I forhold til de autottools du nævner kan jeg ikke svare for de andre, men jeg benytter dem ikke, simpelthen fordi værdien i dem er for lav.

    I forhold til de 80% må det tal stå for egen regning – jeg kan ikke give et estimat på hvor mange der benytter egne blogs til link building.

    ift. fora kan eksisterer begge dele – de lukkede er i sig selv svære at komme ind i – de betalte kan give meget værdi.

    Jeg ved ikke hvem du refererer til på amino – men det er klart at mange personer, der arbejder med SEO også vil have mange domæner. For mit vedkommende handler det hovedsageligt om domæner til mange forskellige tests.

    ift. dit sidste spg:
    Handler link building idag ikke i høj grad om at få høstet sig en blog farm og placere sine links der?
    Min vurdering: Klart Nej!

  • Handler link building idag ikke i høj grad om at få høstet sig en blog farm og placere sine links der?
    Min vurdering: Klart Nej!

    Hej Rasmus. Det er bestemt ikke for at være fræk, men ville gerne høre, hvad du bygger det på? Når jeg undersøger konkurrenter på Google ved hjælp af Site Explorer, ser jeg alt for ofte, at de godt placerede sider primært har links fra de mest useriøse og ligegyldige blogs, som de selv har oprettet og intet formål tjener. Kunne man derfor ikke mistænke strategien for at virke – bare en lille smule alligevel?

  • @Frederik – Om strategien virker eller ej vil jeg lade dig selv bedømme. Befinder du dig i et område hvor konkurrencen er hård og alle sites i top 10 har millioner af links vil jeg dog godt garantere, at du kan spytte ligeså mange splogs ud du har lyst til – uden at det har en mærkbar effekt.
    Useriøse og ligegyldige blogs er efter min mening ikke en særlig langsigtet strategi.

  • @Rasmus: Kan godt se, at det ville være rimeligt håbløst, at bruge energi på splogs. Tak for dit svar!

  • Rasmus og frederik – det hele handler vel om diversitet. Så hvis man beror hele sin linkbuilding strategi på at det skal være udfra Splogs eller blog kommentarer eller andet ensidigt så vil det formentligt aldrig give de helt store resultater.
    Jeg tror på det der virker er at det hele foregår naturligt – eller ihvertfald så naturligt som det nu kan blive. Det vil sige en god sammenblanding af Splogs, seriøse blogs, kommentarer, private websider uden PR og nogle med høj PR plus en masse andet :)

    Tak for et godt indlæg – altid spændende at læse eksperternes holdning til tingene!

  • Interessant gennemgang. Men drop nu alt det der hemmelighedskræmmeri :)

  • Tak for et fremragende indlæg! Det har taget noget tid at lave… – fedt at få eksperter til at kommentere, det kan inspirere og lærer os andre rigtig, rigtig, rigtig meget. Jeg synes at teksten stod fint og var let læselig.

  • Tak Rasmus

    Jeg elsker denne type indlæg, hvor flere eksperter sættes op mod hinanden. Eller op mod, er måske ikke korrekt, idet der flere steder er overensstemmelse.

    Jeg kan se, at der allerede er nogle der forsøger at hive billige linkværdi hjem ved at poste liiiidt billige kommentarer – kan godt forstå deres websiteslinks er sat til nofollow :-)

    Når det er sagt; så jeg er en hobbySEO’er, der kun arbejder med egene sites (SEO-mæssigt). Jeg er interesseret i at vide, hvor meget de her linkkataloger kan give af værdi pt. Jeg har selv linksurfer.dk, der er bygget på Hubdir scriptet. Siden faldt i øvrigt til PR 0 ved sidste Google update. Jeg er godt klar over, at PR siger noget om trust (tager jeg fejl?) men ikke er væsentlig i forhold til ranking.

    OG nu kommer spørgsmålet – har et linkkatalog som Linksurfer.dk nogen værdi? Fx i forhold til nye sites, der tilmelder sig og ønsker synlighed på nettet? Eller kan jeg lige så godt lukke skidtet ;.-)
    Jeg bruger selv linksystemet til egne nyetableret sites.

  • @Jesper – PR vil jeg ikke benytte til noget som helst. Du kan have en PR8 og stadig være dårlig placeret og omvendt. PR siger meget lidt om sitets reelle værdi.

    Jeg benytter mig selv meget sjældent af link kataloger og tvivler meget på, at de har nogen værdi længere. Så ja efter min mening kan du lige så godt lukke det. Der er langt bedre links at få derude, hvis man blot arbejder lidt for dem.

  • Super indlæg – tak for det!

    Ja, det er hårdt arbejde at bygge links. Specielt fordi, der findes så stor en margen for fiasko i arbejdet. … Selvom du bruger timer på planlægning, er det stadig relativt usikkert om, du får dit link. Du bliver selvfølgelig bedre til se, hvad der kan lykkes, men usikkerheden vil altid være der.

    I den sammenhæng højner det succesraten at have et ordentligt backlink tool. Det bedste, jeg kender, er http://webmeup.com/tools/backlinks.html

    Pt er det ovenikøbe gratis, fordi det ligenu er i beta.

    Enjoy!

Kommenter post