Google Places – udfyld det perfekt (Local business Center)

Posted Posted af i Local Search, SEO     Comments 25 kommentarer
mar
3

Du kan ved hjælp af Google Places (tidligere Local Business Center (LBC)) eller Center for lokale virksomheder meget hurtigt komme til at ranke højt i søgemaskinen – tilmed på dine foretrukne keywords. Se her hvordan du forbedrer din Google Local listing.

Først og fremmest handler det om at udfylde Google places ud fra de anvisninger, der allerede er givet. Det betyder, udfyld alle felter og giv din listing et sigende navn (Company) med dit vigtigste keyword, en fyldstgørende beskrivelse (description) med keywords og en målrettet landing page (url) – igen gerne med keywordet.

En af de vigtigste funktioner er samtidig at vælge de rette kategorier til din listing. Du skal vælge minimum en predefineret – så vælg en, der er ens med – eller meget tæt på dit forretningsområde.

Når alle felter er udfyldt, skal du selvfølgelig verificere din listing. Enten pr. telefon eller pr. postkort.

Alt ovenstående gør, at du selv kontrollerer og styrer din local listing – men for at komme til tops i lokale søgninger – skal du optimere din listing yderligere.

5 Vigtige elementer i Google Places – Local Business Listing
Nogle af de yderligere elementer, der spiller ind på din placering i Google Places er:

1. Konsistens i adressenavngivningen – sørg for altid at kalde din adresse det samme. Vælg én udgave og brug kun den på tværs af platforme og kanaler.
Google trækker adresseinformationen fra en række lokale vejvisere, som eksempelvis Krak – så sørg for at dine adresseinformationer her er identiske med dem i Google Places – eller Local Business Center.

2. Genkendelighed i adressen – Sørg for at adressen på din listing også er tilsvarende på din landing page. Det lyder banalt, men det er essentielt at din lokale adresse også er angivet på dit website. Både i brødteksten – og hvis du samtidig kan få byen inkluderet i titlen, er det blot endnu en forbedring.

3. Din fysisk placering – adresser placeret nær byens centrum har en tendens til at ranke bedre end adresser længere væk fra centrum. Det vil for København betyde, at adresser tæt på rådhuspladsen – sandsynligvis vil ranke højere.

4. Brug af de korrekte kategorier – Google Places stiller en række predefinerede kategorier til rådighed. Sørg for at vælge mindst én predefineret – det vil hjælpe på rankingen. LBC er på forhånd sat op til engelsk – så for at få de danske kategorier frem, skal du ændre sproget øverst i højre hjørne. Der er ingen konsistens i kategorierne og nogle vil være mere eller mindre ubrugelige. Så ud over den predefinerede – bør du indsætte fire du selv strikker sammen. Brug igen dine vigtigste keywords her.

5. Du skal tænke på din listing som alle andre SEO opgaver. Listingen skal selvfølgelig også have målrettede og relevante links. Jo flere relevante på tværs af mange domæner – des bedre. Eftersom der er tale om en lokal listing – er links fra lokalområdet selvfølgelig også at foretrække.

Hvis du ikke allerede har oprettet din virksomhed i Google Places – så vil jeg anbefale dig at starte nu.

Ovenstående er de første fem elementer, der spiller ind ved din Local listing – senere indlæg vil komme med flere vigtige elementer.

Har du bemærket flere elementer, der kan forbedre din Google Places listing?

25 Kommentarer til “Google Places – udfyld det perfekt (Local business Center)”

  • […] Hvis du ikke allerede har oprettet en Local Business Center listing til din virksomhed, kan du se hvordan her. […]

  • Hej Rasmus,

    Er ret nysgerrig når du skriver at din fysiske adresse har indflydelse på ranking. Vil du specificere det lidt ?

    På tværs af vores kunder, har vi på ingen måde fået indikeret at den fysiske placering af en butik/virksomhed har indflydelse på ranking.

    Mvh Christian

  • @Christian

    Tak for din kommentar.

    Der er uden tvivl mange faktorer der spiller ind – nogle kendte – andre ikke. Google tilføjede tidligt til deres guidelines, at man ikke måtte benytte Postbokse i Local search, og hvis man tænker over hvor de normalt er placeret, vil jeg mene at den fysiske placering, så absolut har en effekt :)

  • Hej Rasmus

    Jeg har et spørgsmål til punkt 5.

    Mener du specifikt linkbuilding til din Google Places listing – f.eks http://maps.google.dk/maps/place?gl=dk&hl=da&um=1&ie=UTF-8&q=hotel+k%C3%B8benhavn&fb=1&gl=dk&hq=hotel&hnear=K%C3%B8benhavn&cid=14138157978268165411&ei=2GlYTNSCGI2i0gS24P3ZCA&sa=X&oi=local_result&ct=result&resnum=1&ved=0CCwQnQIwAA – er det den side du mener eller?

    Hvor lang tid går der før man begynder at se om ens optimering har hjulpet?

  • @peter

    Nej – punkt 5 refererer til link building til det site, du ønsker skal ranke. I det tilfælde hotellets site. Du kan som oftest finde relevante links under “mere om dette sted” og “brugerindhold”.

    Optimeringen i den lokale listing kan som regel ses inden for kort tid. Men om listingen rykker pladser i søgeresultaterne afhænger selvfølgelig også af konkurrence, søgeord og det øvrige SEO arbejde.

  • Hmm så tror jeg ikke jeg er helt med. Når du skriver at

    “Du skal tænke på din listing som alle andre SEO opgaver. Listingen skal selvfølgelig også have målrettede og relevante links”

    læser jeg det som at man skal bygge links til sin listing i places? Er det ikke tilfældet betyder det så, at for at få en bedre placering i Google places på et givent søgeord skal du bygge links til ens eget site som f.eks. http://www.example.dk som påvirker places eller?

    Vi kan tage et eksempel. Hvis du søger på “hotel københavn” i Google kommer lokale forretningsresultater frem som det første resultat med flere hoteller listet a, b, c, d osv., hvis et nyt hotel eller et som ligger længere nede på listen, gerne vil blande sig i toppen hvad gør de så jvf. dit punkt 5.

    Håber det giver bedre mening end mit første spørgsmål :o)

  • @peter

    Det er helt korrekt – du skal bygge links til sitet og ikke til listingen. I det tilfælde du nævner ville jeg sørge for at få links til den aktuelle side – gerne nogle med “hotel københavn” som ankertekst, og nogle fra lokalområdet med relevans inden for emnet.

  • Ok, troede lige jeg skulle til at bygge links til mine Places Listings. Godt at jeg læste kommentarerne ;)
    Det kunne jo være man skulle prøve med et par links alligevel, og se om det har nogen virkning.

  • Hej.
    Jeg er helt ny i det her med Google places og vil gerne oprette mig der. Men når jeg skal logge ind, kommer jeg i tvivl om det er en god ide at jeg logger ind med den mail/google konto, som er tilknyttet shoppen, bloggen mm.
    Kan der være noget dumt i det eller ?

  • @Conny – du bør altid vælge en mail, der er tilknyttet virksomheden. Eks. navn@virksomhed.dk. Den kan du så efterfølgende gøre til en google mail og oprette places her fra.

  • 5/5! Selvom denne artikel er en gammel sag efterhånden, så bruger jeg stadig denne artikel når jeg skal forklare folk omkring den rigtige opsætning af Google Places!

    Nemt læseligt, og nemt at forstå.

  • Jeg synes jeg oplevede at få bedre resultater på listingen i Google places da jeg fik de første anmeldelser.
    Men her på det sidste er det som om jeg er røget lidt ud igen. jeg har ellers været så heldigt at ligge i toppen af googlemapslistingen når der for eksempel blev søgt på massage eller massage København de sidste 2-3 år . Nu ved jeg godt at google kan være som den danske sommer så det tager jeg med:) https://maps.google.dk/maps?ie=UTF8&cid=983027751988086775&q=God-Krop.dk+massage+wellness+og+velv%C3%A6re&iwloc=A&gl=DK&hl=da

    En anden ting som der ikke bliver skrevet så meget om her i dk er http://www.yelp.dk/biz/god-krop-k%C3%B8benhavn-2 , Martin Thorborg spåede ellers for et år siden at det ville tage Google med storm. Det har det dog ikke gjort, og jeg har også selv en del begyndervanskeligheder med det:) Og det faktum at kortfunktionen på iphones ikke længere bruger Google maps men Yelp til at liste lokale forretninger har betydet stor nedgang i besøg fra ios devices:(

    Men tusind tak for din gode artikel, Jeg lærte en ny ting, som jeg sjovt nok uden at vide det var det jeg skulle gøre, benyttede tidligere idag. Nemlig Adresse til klinikken på Møn, på den side der handler om klinikken på Møn. Nu bør jeg så nok bare have et link fra hjemmesiden til min googleplaces på Møn. jeg blev nemlig også lidt forvirret over det du skrev om linksene.

    Vh Rasmus Ramskov

  • Nogle år gammel efter hånden, men stadig et fedt indlæg, jeg har lige oprettet vores virksomhed, nu venter jeg bare på at modtage et postkort så vi kan komme igang.

    Mvh

    Danni J

  • Jeg havde oprettet en profil på flickr og har den slettet igen, men jeg kan se mine billeder ind på Google og ved ikke hvordan det billeder er kommet på Google og ved heller ikke hvordan jeg kan fjerne dem der fra. håber på noget hjælp. hilsen sanna.

  • Jeg kan ikke skifte sproget til dansk

  • Hej Rasmus,

    Tak for en super artikel!

    Jeg har oprettet HomeRepair Aps efter din artikel men har nogle udfordringer omkring kategorierne. Når jeg skriver Tømrer, så foreslår Google også Tømrer og jeg vælger denne, men når jeg så trykker gem, så oversætter Google den til engelsk? Hvilken betydning har dette?

    Bedste Hilsner
    Eva

  • Hej Eva

    At Google ændrer dine kategorier til engelsk betyder desværre også, at dine listings bliver vurderet forkert.
    Løsningen er som regel, at skifte sprog inden du vælger kategorierne. Dit interface bør være på dansk, når du indtaster danske kategorier.

    Du er velkommen til at kontakte mig igen via kontaktformen hvis det ikke lykkes.

    /Rasmus

  • Hej Rasmus,

    Tusinde tak for hurtigt svar! Ja jeg mente nok at noget var galt.. alt står på dansk og sproget er valgt til dansk. Men når jeg har valgt kategorierne på dansk så når Google gemmer det, så oversætter den til engelsk – dog hvis jeg kigger på Google My Business siden, så vises virksomhedens primære kategori som Tømrer og det er skrevet på dansk?

    Bedste Hilsner
    Eva

  • Hej Eva – vil du prøve at sende mig et screenshot på rasmus (a) seoanalyst.dk

  • hej,

    Hvordan ranker man på f.eks. København, SAMT dens omegnskommuner, når man kun kan skrive 1 adresse? Jeg kommer op på side 1, hvis man søger på mig med København i søgefeltet, fra en pc med placering i København. Men søger jeg fra en pc i Dyssegård 7 km. fra København, og skriver København og min profession i søgefeltet, så kommer jeg op på side 5. Så hvordan kommer jeg med her?

    Katrine

  • Hej Katrine

    Du kan opdatere og forbedre din lokale tilstedeværelse ved at optimere dine NAP informationer samt foretage citation building.
    Læs nedenstående som giver dig indsigt i begge:

    https://seoanalyst.dk/navn-adresse-og-tlf-skal-vaere-ens-et-simpelt-tip-til-local-search/
    https://seoanalyst.dk/citation-building-2013/

  • Hej Rasmus,

    Mange mange tak for dit svar. Det er god instruktion i local adresse optimering. Dog tror jeg ikke, at det forklarer, hvorfor jeg så kommer op på side 1 i nogle henseender. Jeg har ikke verificeret min virksomhed i Google business. Det kan måske være forklaringen …

    Et andet spørgsmål, som rejser sig er, hvis jeg har praksis 2 steder, og jeg gerne vil markedsføre mig i begge områder. Så går det vel ud over konsistensen, hvis jeg det ene sted skriver 1 adresse, og det andet sted en anden adresse. Bør jeg oprette 2 profiler under min virksomhed i alle katalogerne, de lokale sites som du nævner, samt i Google business? Mit firmanavn i selskabsstyrelsen kunne måske være den ene profil, mens mit privatnavn kunne være i den anden profil (jeg er enkeltmandsvirksomhed).

    På forhånd tak for dine kompetente svar.

  • Hej Katrine. Ja du skal oprette din virksomhed i Google My Business. Opret begge praksis på hver deres adresse. Du kan fint have flere lokationer med samme firmanavn

  • Har man flere ydelser i virksomheden, f.eks. psykoterapi og parterapi, bør man så også lave nye Google business sider for hver af den, hvis de har forskellige ranking sites?

    Katrine

  • Og et spørgsmål mere vedr. local sites. Jeg har bestilt 1 postkort for at få en kode til at verificere en lokal adresse, hvor jeg så ophørte med at leje mig ind, og hvor jeg derfor ikke fik fat i kortet. Så bestilte jeg da bare et nyt til det nye sted, hvor jeg lejer mig ind.

    Men så kom der en warning fra Google om, at anmodningerne ville udløbe næste gang. Dette kort er så her 1 måned efter endnu ikke dukket op. Måske fordi mit firma ikke står på postkassen, da jeg lejer et lokale, og vi er mange der lejer os ind på adressen. Den virksomhed, der lejer ud står på postkassen, og jeg skrev dem på som attention endda med navn fra virksomhedens reception. Men mit firmavan står jo øverst på et Google postkort.

    Er der et problem i det fra Googles side? Eller bør jeg kontakte Google nu, og høre hvad der sker. Eller skal jeg bestille kort en 3. gang. Kan jeg ekskluderes, eller hvad sker der, når de skriver en warning?

    Det er svært at finde ud af. Ud af i alt 3 bestilte postkort (1 er nået frem til min anden lokale adresse, hvor jeg bor og også har min virksomhed), er 1 nået frem, og Google sendte en “kig efter postkortet” til min mail. Men de 2 andre fik jeg ikke besked om. Mærkeligt. De kan som sagt begge være nået frem. Men hvorfor er de så ikke adviseret på mail?

    Hvad er dine erfaringer med dette administrative omkring at modtage koder til verificering?

    Katrine A

Kommenter post