Citation building – den mest oversete disciplin inden for local search og søgemaskineoptimering

Posted Posted af i Local Search, SEO     Comments 2 kommentarer
maj
28

Har du beskæftiget dit blot en lille smule med regulær søgemaskineoptimering – ved du også hvor vigtig en disciplin link building er. At skabe yderligere links til dit website er ofte det, der direkte rykker placeringer i søgemaskinerne. Det er også tilfældet inden for local search. Her er det blot citations, der tæller. Det er derfor, at du skal beskæftige dig med citation building.

 citation-building-google-local

En af de ting, der er så fantastisk ved citations er, at du på sin vis ikke engang behøves at få et link til dit website. Så længe din virksomhed eller dine produkter nævnes i sammenhæng med virksomhedens adresse, telefonnummer og andre relevante oplysninger vil søgemaskinerne betragte referencen som et “link” det vil sige en citation.

For søgemaskinerne er en citation en mulighed for at validere, at virksomheden rent faktisk også befinder sig på den givne adresse – og med det givne telefonnummer. Eftersom søgemaskinerne kigger på validiteten på tværs af mange forskellige referencer – er hver eneste reference med til at gøre din virksomhed mere relevant for den pågældende lokale søgning. Og netop relevansen er afgørende for placeringen i søgemaskinerne.

Flere lokale relevante citations fra lokalområdet vil være langt mere værdifulde – end referencer fra globale eller nationale sites. Nøjagtigt ligesom flere links fra danske domæner kan give dit website en bedre placering i google.dk.

Google samler citations ved crawl af forskellige danske virksomhedsoversigter – så sørg for, at din virksomhed er beskrevet korrekt på tværs af forskellige platforme. Konsistens her er afgørende. Din NAP information (navn, adresse og telefon (phone)) skal være nøjagtig.

Tænk på virksomhedens navn som ankerteksten ved almindelig link building. Du vil også altid søge efter at få dine vigtigste keywords i ankerteksten ved link building. Ved citation building er virksomhedens navn ankerteksten – og jo flere gange den optræder ens – i sammenhæng med telefonnummeret eller adressen, jo højere ligger din virksomhed placeret i lokale søgninger.

Hvordan finder jeg citations?

Efterhånden har næste alle byer et website, der indeholder informationer om lokale events, nye tiltag, høringer – og frem for alt beskrivelser af lokale virksomheder. Her skal dit website selvfølgelig være repræsenteret. Oftest er det eneste krav, at du kan fremvise en adresse i den pågældende kommune. Lokale events er ligeledes en god mulighed for at gøre opmærksom på din tilstedeværelse. Man kan ligefrem spekulere i, at afholde en eller anden form for event – blot for at blive listet på sådanne websites.

10 danske citation sites

Har du udtømt mulighederne som listet ovenfor kan du passende bygge videre på de mere nationale websites, som lister mange forskellige virksomheder inden for en specifik niche eller branche. Her er 10 forskellige – så hvis du ikke allerede er listet, kan du passende starte her. Der er tusindvis af sites som nedenstående – og mange flere lokalbaserede. Nedenstående er således blot en start.

http://www.visitdenmark.com
http://www.mangospot.dk/
http://www.tuugo.dk/
http://www.aok.dk/
http://www.aoa.dk/
http://dinby.dk
http://www.dethitter.dk/
http://www.tripadvisor.dk
http://tupalo.com/da/
http://www.momondo.dk

Nogle af ovenstående sites er mere lokale end andre og nogle beskæftiger sig hovedsageligt inden for en specifik niche. Du bør dog altid søge efter websites, der omhandler din branche.

10 lokale search queries 

Der kan forekomme eksempler på, at ovenstående websites ikke lige passer til din branche og måske er vanskelige at blive listet på. Der eksisterer dog mange andre muligheder for at foretage citation building. Her er 10 search queries, der måske kan hjælpe. Nogle er igen udelukkende forbeholdt optimering mod lokale søgninger, mens andre i virkeligheden også sagtens kan benyttes ved regulær link building.

1. Søg på virksomhedens/ansattes telefonnummer, hvis virksomhedens adresse og øvrige informationer ikke er til stede, kan du sætte ind der.

2. Søg på konkurrentens telefonnummer. Undersøg hvor de får deres citations fra. Du kan også kigge under ”Relaterede steder” på din egen Google Place Page.

3. Søg på flere af dine konkurrenters telefonnummer, hvis begge er listet bør du også være det.

4. Søg på virksomheder i branchen i den pågældende by:
Eks.: Grafiske virksomheder Ballerup

5. Søg på websites (dit eget frasorteret) der nævner din virksomhed. Tjek her at oplysningerne er rigtige jvf. vigtigheden i konsistens i adressen
Eks.: SeoAnalyst -seoanalyst.dk

6. Søg på brancheforeninger i din by
Eks.: brancheforening Lyngby

7. Events i byen – som nævnt ovenfor kan du bruge det direkte i din markedsføring.
Eks. Events i Sønderborg

8. Guide til XX. Enhver større provinsby med blot en smule kulturfokus vil have en kulturguide eller en tilsvarende guide til turister. Her kan du igen sørge for, at din virksomhed er repræsenteret.

9. Lokale sponsorer. De fleste er klar over, at man skal være påpasselig med betalte links, men selv om du betaler for et sponsorat, er det ikke nødvendigvis at betragte som et betalt link.
Eks.: “tak til vores sponsorer” Aarhus

10. Desuden vil jeg opfordre dig til at opsætte Google Alerts på dit virksomhedsnavn, adresse og telefonnummer. Det kan du passende også gøre for dine konkurrenter – og så sørge for, at du som minimum også altid er repræsenteret, der hvor dine konkurrenter er.

Du bør nu have en række muligheder for at komme videre med din citation building. Og hvis du jævnligt måler på dine lokale placeringer – vil du også lynhurtigt kunne se, hvilken effekt citation building har.

I forbindelse med marketingcamp 2013 talte jeg også om citation building.

Du kan se præsentationen herunder:

Marketingcamp 2013 – Citation building – Rasmus Himmelstrup from Rasmus Gi

(Foto: futureatlas.com)

2 Kommentarer til “Citation building – den mest oversete disciplin inden for local search og søgemaskineoptimering”

  • Jeg takker for en god gennemgang af mulighederne for Citation Building samt bedre placeringer i local search på MarketingCamp 2013.
    Det kan sagtens anbefales andre, at sætte ekstra fokus på dette område. :)

  • Supert Blog-indläg.

    Takker!

Kommenter post