Google tester placering af local search

Både Search Engine Land samt en masse andre har allerede skrevet om at Google tester placeringen af maps i forhold til Local Search, men det er så banebrydende, at jeg er nød til at kommentere på det. Jeg har ikke kunne fremprovokere samme design selv, så screenshots herunder – er de samme som benyttet andre steder.

Her er et screendump af hvordan den placering af local search muligvis kommer til at se ud:

Google tester ny local search design

(klik på billedet for at se alle kommetarer)

Nogle af de ting Google tester af er:

  • Local listings er langt større og adskiller sig kun i form af placeringsmærket, som vikender det fra Google Maps
  • Reviews eller anmeldelser får langt større bevågenhed
  • Local Search mappet scroller med – når du scroller nedad
  • Størstedelen af de normale organiske listings er under folden
  • De normale 4-6 betalte links bliver skubbet nedad
  • Direkte links til Place pages
  • De lokale listings benytter sitets meta description + tilføjer reviews fra den respektive place page.
  • Links i SERPs direkte til de sider, som leverer den pågældende anmeldelse eller review
  • De nye lokale listings skubber flere organiske listings ud, så første side kun indeholder 7 normale organiske listings

Nu er ovenstående en test og dermed er det heller ikke sikkert, at vi reelt set kommer til at se designet i de faktiske SERPs. Og hvis det går, som de fleste andre ting i local – vil der gå nogle år før det når til Danmark.

Først kunne man kun tilgå det nye design i søgninger relateret til Chicago, men efterhånden har rigtig mange oplevet det nye design. Så der er muligvis ikke blot tale om en lille test, men et skridt på vej til en hel ny måde at se maps i Googles SERPs. Det nye design tyder også på en algoritmeændring i forhold til Local Search. Mange har oplevet store ændringer i placeringer i forbindelse med det nye design.

Med testen – viser Google – at der fremover vil komme en større integration mellem Local Search og de “normale” søgeresultater.Noget som undertegnede kun kan bifalde. Det betyder blot at virksomheder skal have endnu mere fokus på local search. Men hvilken effekt det direkte har er svært at spå om. Det vil dog udven tvivl have en enorm effekt på de normale organiske listings og de betalte søgeord.

Du kan læse mere om det nye design her og her. Screendumps er taget af  Linda Buquet.

Hvad synes du om det eventuelle nye design i forbindelse med local listings?

1 Kommentar til “Google tester placering af local search”

  • Kan sgu’ godt lide det, det ser godt ud. Især at kortet er ude til højre.

    Jeg har aldrig været stor fan af, at “main resultet” pludseligt ser anderledes ud, bare fordi Google synes et kort eller en video er relevant i forhold til ens søgning.

Kommenter post