Det perfekte SEO title tag
Hvad er et SEO title tag? Enhver, der har beskæftiget sig bare en lille smule med søgemaskineoptimering, ved at title tag’et – er det absolut vigtigste onsite. Et tag, der korrekt udfyldt, kan rykke placeringer i søgemaskinerne – og skabe betydeligt flere besøgende. Her er formlen på det perfekte title tag.
Desværre er der stadig mange, der lader CMS’et styre udformningen af title tagget og endnu flere, der helt glemmer at udfylde title tagget. En undersøgelse foretaget af SEOmoz hvor 37 top seo folk blev adspurgt viste, at alle placerede title tag’et som dét absolut vigtigste element i forhold til onsite søgemaskineoptimering.
Brug formen nedenfor til at teste dit SEO title tag:
Update 1. april 2014:
Indlægget om SEO title tags er blevet opdateret pr. 1. april 2014. Man kan ikke længere udelukkende basere længden på et specifikt antal tegn, som var standard tidligere. Efter Googles redesign af den første resultatside afhænger længden af title af hvilke bogstaver, der indgår i titlen samt hvorvidt, du benytter store og små bogstaver.
Hvor det tidligere var omkring 65-67 tegn der var maksimalt for en title – før Google fjerner de sidste tegn og i stedet skriver “…” – er det nu ca. 55 tegn, du skal ramme. En større analyse af 10.000 queries foretaget af Moz viser, at holder man sig til præcis 55 tegn – er sandsynligheden for, at alle tegn kommer med størst.
Længden på et title tag er nu baseret på pixelbredde – derfor vil længden af et title tag være afhængig af hvilke bogstaver du benytter, hvor meget du rammer søgerens forespørgsel dvs. keyword, brugen af store og små bogstaver samt hvor meget du overskrider, det antal tegn Google viser i det faktisk title tag.
Hvad skal du være opmærksom på efter Googles redesign af søgeresultatsiden i forhold til titles?
- Gå efter ca. 55 tegn i title.
- Smalle bogstaver fylder mindre end brede. Det er åbenlyst, men hvis din title eksempelvis indeholder flere w’er og m’er end i’er og l’er – vil den fylde mere.
- Google vil stadig markere det brugeren søger efter med fed. Jo flere bogstaver, der er markeret med fed – des længere fylder titlen.
- Et title tag, der er for langt og dermed bliver forkortet af Google – vil ofte få forkortet mere end de 55 tegn. Hvis din title er for lang for Google kan du risikere kun at få vist de første 50 tegn
- Hvordan du skal strukture din title har dog ikke ændret sig. Her kan du stadig følge nedenstående model.
Se eksemplerne herunder.
Det første title tag indeholder 61 tegn, men bliver forkortet. Det andet title tag er på 62 tegn, men her viser Google alle bogstaver. Det skyldes, at det første title tag indeholder flere store bogstaver og flere brede bogstaver.
Det kan undre, at man stadig kan finde eksempler som forside, velkommen, untitled. Det er ikke titles, der er vanvittigt beskrivende eller målrettede for deres respektive sider.
Her er formlen på det perfekte title tag:
- Alle sider på dit website skal have et unikt title tag
- Title tagget skal indeholde dine keywords og opfordre brugeren til at handle.
- Title tagget skal være maksimalt 65 55 tegn langt – flere kan søgemaskinerne ikke vise – i stedet viser de (…)
- Det vigtigste (dit vigtigste keyword) skal stå først
- Hold dig til 6-108 ord
- Undgå generiske ord som velkommen og forside
- Brug kun virksomhedsnavn/brand til sidst – og kun hvis det er nødvendigt eller giver en klar fordel
Det perfekte title tag (ikke kendt brand)
[primært keyword] – [Brand understøttelse/fordele (sekundært keyword)] – [Opfordring til handling] – (evt. brand)
Eks.:
billige løbesko – hurtig levering – bestil online nu (evt. virksomhed)
Det perfekte title tag (kendt brand)
[brand] – [primært keyword] – [Brand understøttelse/fordele (sekundært keyword)] – [opfordring til handling]
Det er sjældent, man ønsker at placere brandet først i titlen, men hvis brandet er almindelig kendt, kan det forbedre klikraterne og derved øge salget.
Eks.:
Nike – Air løbesko – køb de nyeste løbesko her
Det perfekt title tag til forsiden
Selv folk, der er klar over værdien i at placere det primære keyword først i titlen, vil argumentere for at brandnavnet skal stå forrest i titlen på forsiden. Også her har brandnavnet størst værdi til sidst. Brugere, der kender dit brand skal nok finde din hjemmeside.
Desuden vil dit site ofte ranke med forsiden på dine primære keywords. Og eftersom forsiden oftest er den side, der tiltrækker flest eksterne links og dermed opnår højest rank – bør den også være målrettet mod dine primære keywords.
Det perfekte title tag findes (ikke)
Selvom ovenstående er en rettesnor for, hvordan du skal udforme dine titles, er det ikke en facitliste. Hvilket title tag, der virker på netop dit site og med netop dine brugere, skal du selv analysere dig frem til.
Husk derfor at teste dine titles løbende – dog over en længere periode, så du kan se effekten af det i søgemaskinerne. Test hvilket title tag, der konverterer bedst og hvilket, der får siden højest i søgemaskinerne på dine primære keywords.
Når du når der til – er yderligere tests overflødige, for så har du sandsynligvis fundet det perfekte title tag.
66 Kommentarer til “Det perfekte SEO title tag”
Kommenter post
Få nyhedsbrev:
Seneste indlæg
- Link Building i 2016 – 10 svar fra de største danske SEO eksperter
- Få 20% bedre load-tider med HTTP/2 protokollen
- Derfor skal du aldrig droppe tanken om dit drømmedomæne
- SEMAward 2015 – vinderne er fundet
- De 96 bedste artikler, blogposts, debatindlæg og podcasts om online markedsføring
Mest læste indlæg
- Link building 2012 – 12 håndgribelige tips fra de største danske eksperter
- Det perfekte SEO title tag
- Google+ (plus) – med Google Circles – Googles Sociale netværk
- Yahoo! skifter til Bing – hvad med Site Explorer?
- Utraditionelle Off-Page SEO Strategier
- Adwords tricks – 11 tips til en kick-ass Adwords annonce
- Google Places – udfyld det perfekt (Local business Center)
- Nyt Google+ Dashboard – saml dine Google produkter ét sted
- Google Pandaen er Tam, Uden Tænder og Ganske Harmløs
- Google Webmaster Tool – sådan registrerer du dit website
Seneste kommentarer
- 14 spørgsmål og svar om link building – sådan foretager du link building i 2014 til
- Link Building i 2016 – 10 svar fra de største danske SEO eksperter til
- 13.880 grunde til at du skal kommentere på blogs til
- 13.880 grunde til at du skal kommentere på blogs til
- Utraditionelle Off-Page SEO Strategier til
Martin Hjort says:
Super god og konkret artikel :)
Er der forskel på om man er en shop, affiliate eller en alm. blog i forhold til opfordre brugeren til at handle. Jeg tænker på, at en handling som “Læs nu” eller lignende måske giver lidt sig selv på en blog/affiliate eller hvordan er det med det?
marianne sørensen says:
Jeg er i tvivl om, hvordan man bedst bruger keywords på forsiden!
1:
Er det rigtigt forstået, at dette er best practice?
En bager sælger boller, brød og kager.
På hjemmesiden er der en forside og 3 undersider.
Forsiden optimeres til ordet Bager, og title begynder med ordet Bager, men indeholder IKKE de øvrige keywords boller, brød og kager.
Undersiderne optimeres til hhv boller, brød og kager – og titles begynder med hhv. boller – brød – kager, så hver title kun indeholder unikke ord.
2: Hvad nu (stadig tænkt eksempel) hvis ordet bager er langt mindre efterspurgt på Google end ordene brød boller og kager? Vil det så være et problem, at søgeord bager bruges på forsiden?
Tak …
Rasmus Himmelstrup says:
@Marianne – 1) Ja, det er helt rigtigt. 2) Som regel vil man forsøge at indsætte de(t) mest relevante keyword på forsiden.
marianne sørensen says:
Men – så kan man jo ikke give fx 3 mest relevante keywords en side HVER?
Peter D says:
Tak for en rigtig brugbar artikel. som er let forståelig :-)
Mads says:
Tak for en god artikel. Har lige rettet alle undersider så der ikke længere af samme mainkeyword som på forsiden andre steder. Håber at se en effekt :)
JohnD says:
Er det godt eller skidt at bruge dette tegn i title? |
Eksempel: Smykker til mænd | Gratis Fragt | E-mærket | Spar op til 70%
Rasmus Himmelstrup says:
Hej John – Der er ikke forskel på hvilket tegn, du benytter til at adskille keywords. Det påvirker ikke sitet. Jeg vil dog kigge på hvad dine konkurrenter bruger og så benytte et andet tegn end dem for at skille dig ud.
Henrik says:
Hej
Jeg har et eller andet sted læst en større analyse af hvilke ord, der gav bedst CTR – tror den var på engelsk – har du tilfældigvis et link til den?
Mvh
Henrik
Rasmus Himmelstrup says:
@Henrik – den seneste større analyse jeg har set er denne: http://www.siegemedia.com/the-most-common-words-in-high-ranking-title-tags
Rikke CHristensen says:
Hej
Meget brugbar artikel. Jeg har dog lige et spørgsmål. Må de samme keywords gerne gå igen i de forskellige title tags, bare i forskellig rækkefølge eller med andre ord? Eller er et title tag kun unikt, når det ikke indeholder samme ord, som i de øvrigt title tags?
– Rikke
Rasmus Himmelstrup says:
@Rikke – De samme keywords må gerne gå igen, men flere sider bør ikke være målrettet samme keywords – og derfor skal rækkefølge og opsætning være unik.
Heidi Jensen says:
Hej
Jeg bliver lidt forvirret – de title tags du skriver om, er det dem for hver produktgruppe?
Hvordan udfylder man title tags på hvert enkelt produkt – hvis man nu har 10 forskellige bamser, skal de så alle have samme tag eller skal de være forskellige?
Rasmus Himmelstrup says:
Title tags er korrekt titlen for hvert produkt og ja, hvis du har 10 forskellige bamser så skal de have forskellige title tags
Skrotpræmie bil says:
Meget brugbar artikel. Jeg har dog lige et spørgsmål. Må de samme keywords gerne gå igen i de forskellige title tags, bare i forskellig rækkefølge eller med andre ord?
Rasmus Himmelstrup says:
De samme keywords må gerne gå igen, men du bør optimere dine sider så du altid har én side rettet mod ét keyword eller en keyword sætning.