Det perfekte SEO title tag

Posted Posted af i SEO     Comments 66 kommentarer
mar
15

Hvad er et SEO title tag? Enhver, der har beskæftiget sig bare en lille smule med søgemaskineoptimering, ved at title tag’et – er det absolut vigtigste onsite. Et tag, der korrekt udfyldt, kan rykke placeringer i søgemaskinerne – og skabe betydeligt flere besøgende. Her er formlen på det perfekte title tag.

Desværre er der stadig mange, der lader CMS’et styre udformningen af title tagget og endnu flere, der helt glemmer at udfylde title tagget. En undersøgelse foretaget af SEOmoz hvor 37 top seo folk blev adspurgt viste,  at alle placerede title tag’et som dét absolut vigtigste element i forhold til onsite søgemaskineoptimering.

Brug formen nedenfor til at teste dit SEO title tag:

Indtast title:
Indtast keyword (ikke nødvendigt):
www.dit-domæne.dk/side1
Her skal din description tekst være. Den skal stadig ramme ca. 158 karakterer for at undgå

 

Update 1. april 2014:
Indlægget om SEO title tags er blevet opdateret pr. 1. april 2014. Man kan ikke længere udelukkende basere længden på et specifikt antal tegn, som var standard tidligere. Efter Googles redesign af den første resultatside afhænger længden af title af hvilke bogstaver, der indgår i titlen samt hvorvidt, du benytter store og små bogstaver.

Hvor det tidligere var omkring 65-67 tegn der var maksimalt for en title – før Google fjerner de sidste tegn og i stedet skriver “…” – er det nu ca. 55 tegn, du skal ramme. En større analyse af 10.000 queries foretaget af Moz viser, at holder man sig til præcis 55 tegn – er sandsynligheden for, at alle tegn kommer med størst.

Længden på et title tag er nu baseret på pixelbredde – derfor vil længden af et title tag være afhængig af hvilke bogstaver du benytter, hvor meget du rammer søgerens forespørgsel dvs. keyword, brugen af store og små bogstaver samt hvor meget du overskrider, det antal tegn Google viser i det faktisk title tag.

Hvad skal du være opmærksom på efter Googles redesign af søgeresultatsiden i forhold til titles?

  • Gå efter ca. 55 tegn i title.
  • Smalle bogstaver fylder mindre end brede. Det er åbenlyst, men hvis din title eksempelvis indeholder flere w’er og m’er end i’er og l’er – vil den fylde mere.
  • Google vil stadig markere det brugeren søger efter med fed. Jo flere bogstaver, der er markeret med fed – des længere fylder titlen.
  • Et title tag, der er for langt og dermed bliver forkortet af Google – vil ofte få forkortet mere end de 55 tegn. Hvis din title er for lang for Google kan du risikere kun at få vist de første 50 tegn
  • Hvordan du skal strukture din title har dog ikke ændret sig. Her kan du stadig følge nedenstående model.

Se eksemplerne herunder.

title-tag-63-google-plus

title-tag-venice-update

Det første title tag indeholder 61 tegn, men bliver forkortet. Det andet title tag er på 62 tegn, men her viser Google alle bogstaver. Det skyldes, at det første title tag indeholder flere store bogstaver og flere brede bogstaver.

Det kan undre, at man stadig kan finde eksempler som forside, velkommen, untitled. Det er ikke titles, der er vanvittigt beskrivende eller målrettede for deres respektive sider.

Det perfekte SEO title tag

Her er formlen på det perfekte title tag:

  • Alle sider på dit website skal have et unikt title tag
  • Title tagget skal indeholde dine keywords og opfordre brugeren til at handle.
  • Title tagget skal være maksimalt 65 55 tegn langt – flere kan søgemaskinerne ikke vise – i stedet viser de (…)
  • Det vigtigste (dit vigtigste keyword) skal stå først
  • Hold dig til 6-108 ord
  • Undgå generiske ord som velkommen og forside
  • Brug kun virksomhedsnavn/brand til sidst – og kun hvis det er nødvendigt eller giver en klar fordel

Det perfekte title tag (ikke kendt brand)

[primært keyword] – [Brand understøttelse/fordele (sekundært keyword)] – [Opfordring til handling] – (evt. brand)

Eks.:

billige løbesko – hurtig levering – bestil online nu (evt. virksomhed)

Det perfekte title tag (kendt brand)

[brand] – [primært keyword] – [Brand understøttelse/fordele (sekundært keyword)] – [opfordring til handling]

Det er sjældent, man ønsker at placere brandet først i titlen, men hvis brandet er almindelig kendt, kan det forbedre klikraterne og derved øge salget.

Eks.:

Nike – Air løbesko – køb de nyeste løbesko her

Det perfekt title tag til forsiden
Selv folk, der er klar over værdien i at placere det primære keyword først i titlen, vil argumentere for at brandnavnet skal stå forrest i titlen på forsiden. Også her har brandnavnet størst værdi til sidst. Brugere, der kender dit brand skal nok finde din hjemmeside.

Desuden vil dit site ofte ranke med forsiden på dine primære keywords. Og eftersom forsiden oftest er den side, der tiltrækker flest eksterne links og dermed opnår højest rank – bør den også være målrettet mod dine primære keywords.

Det perfekte title tag findes (ikke)
Selvom ovenstående er en rettesnor for, hvordan du skal udforme dine titles, er det ikke en facitliste. Hvilket title tag, der virker på netop dit site og med netop dine brugere, skal du selv analysere dig frem til.

Husk derfor at teste dine titles løbende – dog over en længere periode, så du kan se effekten af det i søgemaskinerne. Test hvilket title tag, der konverterer bedst og hvilket, der får siden højest i søgemaskinerne på dine primære keywords.

Når du når der til – er yderligere tests overflødige, for så har du sandsynligvis fundet det perfekte title tag.

66 Kommentarer til “Det perfekte SEO title tag”

  • Udmærket gennemgang – men Google har i flere år vist 67 tegn i sidetitlen under forudsætning af, at hele tag’et ikke indeholder mere end maksimalt 67 tegn inkl mellemrum. Lille detalje – men man kan jo lige stå og mangle de to tegn i en snæver vending ;-)

  • De to tegn skal ikke skille os ad :) Har man brug for dem, er det selvfølgelig vigtigt at vide at Google tillader 67 tegn i titlen. De 65 tegn bør også bare være en overordnet rettesnor.

  • Tak for det – jeg vil lige få kigget på hvor jeg hurtigt kan lave nogle små forbedringer…:)

  • Google viser 70 tegn inkl. mellemrum … Det har de gjort i nogle måneder efterhånden. Før det, viste de 69. Hvornår de gik fra at vise 67 til 69, og om skiftet overhovedet har været fra 67 til 69, kan jeg så ikke udtale mig om.

    Se følgende søgning: http://www.google.dk/#hl=da&source=hp&q=pi+dag&meta=&aq=f&aqi=g10&aql=&oq=&gs_rfai=&fp=87ff9ca0eb9e79f0

    Titlen for http://www.bonusninja.net/pi-dag indeholder 70 tegn inkl. mellemrum.

    Ud over det, så synes jeg, det er en god title-tag-opskrift. Jeg har også erfaret, at variationer af det primære keyword kan være super effektivt.

  • God gennemgang. I “SEO-FAQ” siger Mikkel DeMib 64 tegn…så skulle man være HELT safe. Men n00b som jeg er, antager jeg at det også afhænger af, titlens indhold…hvis man mangler et “?” eller “!” i visningen går det nok, mens det vel er lidt værre at mangle et bogstav eller to :-)

  • Nej, Jan. Hvis man har en title tag LÆNGERE end de 67 tegn (nu måske 70 tegn), viser Google op til og med 64 tegn. Resten bruges til “…”.

    Der er mange, der misforstår det og tror, at Google så kun med sikkerhed viser de 64 tegn. Men at mange misforstår det, gør det ikke sandt ;-)

  • @jan k – godt spottet med de 70 tegn, jeg har ikke set andre eksempler med ligeså mange, men måske er de i gang med at udvide…

    @Jan – @rosenstand – Nemlig! – hvis man går over titlens længde med blot en karakter bliver den sidste del skrevet som (…) – så hellere holde sig inden for.

  • Super artikel!

    En lille detalje: Når man skriver title tags, så lad være med at tænk på dem som “sidens titel”. Tænk nærmere på dem som “sådan her præsenteres min side i Google”.

    Folk lægger stort set ikke mærke til, hvad der står i deres browsers titel. Derimod er det vigtigere at fokusere på noget tekst, der overtaler brugeren til at klikke på én bland alle de andre i Google’s SERP.

  • Aaaah, jamen se, så blev jeg jo lidt klogere! :-)

    Takker for irettesættelsen…så må jeg også hellere lige dobbeltjekke om jeg har læst det, Demib skriver, forkert.

  • Den er god nok – store G kan vise de 70 tegn: http://twitpic.com/1adk0j

  • Det er heldigvis gået op for de fleste, hvor vigtig lige præcis titel tag’et er, men det gør det bare endnu mere sørgelig at der stadig findes CMS løsninger, som præsentere det samme titel tag på alle sider.

    en anden “sjov” søgning i den forbindelse er “Ny side 1” som giver 184.000.000 resultater :)
    http://www.google.dk/#hl=da&source=hp&q=ny+side+1

  • Tak for en god artkel.
    Det smarteste må jo så nok være at holde sig under 65 tegen for at være på den sikre side, søgemaskinerne på tværs, ikk’.

  • @Søren – helt enig, det er det jeg har forsøgt at beskrive med “Brand understøttelse”

    @Rosenstand – så er det bevist! :) – tak for det

    @Lars – der er jo desværre også eksempler på CMS, hvor muligheden for at skrive title tag slet ikke er til stede – med mindre leverandøren omprogrammerer..

  • Ja god artikkel. Og god tanke fra Søren Sprogø om at ikke at se det som siden titel.

  • […] læser – især ikke når det kommer fra en person, hvis navn stavet baglæns er Aprilsnar. Title tagget, som du kan læse mere om her, er stadig enormt […]

  • Fed artikel og cool at du er med til at sprede ordet om, hvor vigtige title tags er. Jeg er 100% enig i, at brandnavnet skal stå til sidst, og at det kun skal fremhæves, hvis det understøtter “pitchet”. Som du selv kort er inde på, er det enormt vigtigt, at title tag’et ikke kun henvender sig til Google, men rent faktisk går lige ind hos modtagerne af kød og blod – det er jo dem, der lægger pengene ;-) Lige præcis den vinkel har jeg selv skrevet et indlæg om for nogle måneder siden.

    – Michael

  • Hvordan gør man i praksis for at give hver enkelt side unik tekst i title tagget – dum som jeg er troede jeg kun der var et title tag at skrive i……. belær mig tak :-)

  • @charlotte

    Tak for din kommentar. Det kommer meget an på hvilket system du sidder i – i forhold til hvor man skal udfylde title tag.
    Du er velkommen til at sende mig din side + evt. Cms system, på rasmus@seoanalyst.dk, så skal jeg kigge på det.

  • Det perfekte title tag – 3.0!

    Det perfekte title tag er et “værdi-title-tag”!

    Det vil sige – når man udvælger sine søgeord – så finder man naturligvis høj-relevante keywords og phrases og ordner dem efter potentiel trafik og konkurrence og alt det sjov der. Når man så har gjort det – så begynder man at konstruere title tags med højst mulig potentiel trafik-værdi. Ordene skal samtidig tjekkes med fx. IBP eller WebCeo – eller hvad du nu har – for prominens og vægt mm.

    Man skulle så gerne ende ud med et title tag som har en “sum” af ordenes potentielle trafik. Lad os sige at søge-ord 1 har en potentiel trafik på x, søgeord 2 en potentiel trafik på x 2 osv. Summen er således x1 plus x2. Dette kan naturligvis blive langt mere avanceret når ord kombineres. Lad os tage et eksempel fra mit eget site (det 3. ecommerce site i rækken):

    Title tag: Good Teeth Whitening Products|Professional Tooth Whitening Gel

    Denne title er uden call-to-action, men med ordene “best” og “top” som jeg selv opfatter som call-to-action ord. Titlen er også uden virksomhedsnavn – hvad skal folk bruge det til i første hug?? Og så er den på sølle 62 tegn – masser af plads og på den sikre side. No probs!

    Og hold nu fast – her har vi den matematiske opskrift på title tagen – der optimerer den potentielle trafik under forudsætning af, at jeg har links og at resten af landingpagen og temaet på sitet er ok og at googles tal er til at stole på – herunder hvordan keywords bliver grupperet i algoritmen (tal fra google keywords account login):

    Whitening: 4090000, teeth whitening 1830000, good teeth whitening products 6120000, good teeth whitening 100000, tooth whitening 550000, professional tooth whitening gel 1500000, professional tooth whitening 1500000, tooth whitening gel 1500000 og som rosinen i pølseenden – whitening gel 49500.

    Se – DET er et title tag der vil noget!!!

    De hurtige har nok allerede regnet ud, at det giver en sum på 18139500 potentielle besøgende – 18,1 mio – under forudsætning af korrekt on- og off-page optimering.

    Min forsigtige konverterings-prognose for top 5 positioner er herefter 2/1000 af 2% (de tal kender I nok varianterne af). En tiendedel af dette ville også være fint…

    Jeg bruger en lignende opskrift til AdWords – men den kan I vist selv lure af…

  • Lige en rettelse til forrige indlæg – jeg bruger ikke call-to-action-ordene “best” og “top” pt. som anført i indlægget. Istedet bruger jeg ordene “good” og “professional” der er mindre aggressive call-to-action ord og som i kombination med mine søgeord har givet mit “matematiske” title tag endnu større “værdi”.

  • Interessant og brugbar artikel. Jeg er ved at starte min webshop og laver min seo selv. Det jeg gerne vil vide, og som jeg ikke har kunne finde noget information om er, hvor unik skal min title og description være? Jeg har omkring 125 produkter og mange af dem hedder næsten det samme f.eks. q2612, q2612x, q2613a, q2613x.
    Eksempel på min title: “Q2613A er billigst hos BilligToner.dk – Køb din Q2613A her!” Er det nok bare at skifte varenavnet ud og lad resten af teksterne være den samme, skal de mixes lidt op eller skal de alle være fuldstændig unikke? Jeg skal efterhånden have flere produkter og ende nok på omkring 1.000 stk. Jeg kan forestille mig at det bliver svært at skrive 1.000 unikke title og description tags der alle skal følge best practice.

  • Hej Peter

    Tak for din kommentar.

    Dine titles skal som udgangspunkt altid være unikke.

    Start med de sider, der er mest generiske -idet de sandsynligvis vil generere mest trafik og potentielle kunder. Det er nok begrænset hvor mange, der søger på de respektive produktid’er – så de sider kan du tage efterhånden.

  • Tak for interessant info :)

  • Hej rasmus. Jeg er helt grøn udi dette…men har med interesse læst din artikel. Vores hjemmeside er …langt om længe…lagt over på joomla, men det har desværre betydet, at vores ranking er røget. Sikkert fordi, jeg ikke kan regne ud, hvor man indsætter title tags. Kan du give et hint?

  • Hej Lone

    Hvis jeres ranking er røget efter overgang til Joomla – skyldes det sandsynligvis manglende redirects af gamle URLs.

    Ift. titel tags i Joomla – så vælg indhold -> artikel i top menuen. Under hver artikel kan du så indsætte titel tag – i feltet “titel tag”.

  • Vores side er opsat således at vores navn altid kommer først i title tag, det vil jeg meget gerne have slettet. Er der nogen der ved, hvordan man gør det i Magento?

  • @gitte

    Title-tagget kan formateres under system > configuration > design > HTML Head.

    Der under kan du sætte standard title tag, et Prefix eller et Suffix.

    Håber det hjælper, ellers må du lige skrive igen, kan være at dit system er opsat anderledes.

  • Tak for en god artikel. :thumbs-up:

  • Super fed guide. Meget bedre end de engelske jeg kunne finde!

    Hvordan har du det med tegn som “|” og “-” i title tagget?

  • Hej Lone, ærgerligt med jeres tabt ranking. Jeg kan anbefale denne tråd på amino: http://www.amino.dk/forums/t/98665.aspx?PageIndex=1

    Der bliver forskellige idéer og holdninger vendt omkring emnet, og er fin hvis man står i din situation. Det er selvfølgelig lidt for sent nu, men måske kan den hjælpe næste gang.

  • Kanon god artikkel. og bestemt værd at gemme.

  • Rigtig god gennemgang. Helt sikkert noget jeg kunne bruge til noget. vil gå igang med at forbedre mine sider med det samme.;)

  • Rigtig fin gennemgang.

    Det er ikke så længe siden vi kørte en test af det primær søgeords placering i title-taget. Den viser klart, at det giver bedre placering og flere klik, når det står som det første ord.

    – Martin

  • Et spørgsmål fra en total novice: Er titel-tagen er noget der opsættes under kodningen eller svarer det bare til den alm. tekst der står øverst på hjemmesiden?

    Svarer title-tagen til den tekst folk ser under de organiske søgeresultater, efter at have søgt i f.eks. Google?

  • @Lotte – title tagget er korrekt, det der vises i de organiske resultater og det man klikker på fra Google. Det er desuden den tekst der står allerøverst i browseren. På denne side er titlen: Title tag – skriv det perfekte SEO titel tag – se hvordan. Man kan som regel indsætte titles direkte i det system, man benytter til at udvikle websitet – og ellers kan du finde title tagget i koden under title, som typisk står som noget af det første i head informationen.

  • Super god artikel. Jeg er selv ved at lave SEO på min bedre halvdels hjemmeside, hun sælger malerier. På hvert enkelt maleri er jeg ude i noget med “Køb maleriet [titel] – og andre børnemalerier”. Er det en god måde at gøre det på? Skal min kones navn med i produkt title tagget? Title tags bliver “unik” i form af at titlen på maleriet indgår, men hvis der er 20 malerier i kategorien børnemalerier, kommer de næsten til at lyde ens.

  • @Morten – tak for din kommentar.

    Jeg vil nok vælge “[title] – køb maleriet online her”, “[title] – køb maleriet af [dine kones navn] – online her”eller noget tilsvarende. Børnemalerier kan passende indgå i forsidens title eventuelt sammen med din kones navn, men jeg vil også kun indsætte det her. Så længe titlerne er unikke gør det ikke så meget at de er næsten ens – men jo mere unik des bedre.

  • Du skriver, at title tagget er det absolut vigtigste onsite, og at det kan rykke placeringer i SERPS. Men hvorfor kan det rykke placeringer i SERPS? Det er til en lille diskussion jeg har med en ven og ingen af os er SEO hajer, men læser en del rundt omkring :)

    Jeg var af det indtryk, at title i sig selv ikke rykker noget i ranking, men at den trafik man kan få ved at skrive et sælgende title-tag, er det der rykker i ranking. Er det korrekt, eller det alt for simpelt stillet op?

  • @Martin – Title tag kan rykke placeringer. Det giver lidt sig selv. Hvis to sider kæmper om en placering på ‘title tag’ og den første skriver ‘title tag’ i titlen, mens den anden skriver ‘forside’ – vil side 1 i 99% af tilfældene være placeret højest. Man kan så opnå yderligere trafik ved at skrive et sælgende title tag.

  • Okay mente bare at have læst, at da det er så nemt at ændre title-tagget, talte det ikke noget i sig selv. Men jeg må erkende at jeg skal have læsebriller :) Tak for svaret

  • Hej Rasmus. Jeg har læst en del om, at man – efter pinvin opdateringen – skal tone lidt ned med keyword i title-tagget. Vil du stadig anbefale den angivede title-strategi efter pinvin opdateringen er rullet ud?

    Mvh Frederik

  • @Frederik – tak for din kommentar. Jeg vil stadig anbefale ovennævnte title strategi. Pingvinen slår blandt andet ned på overdreven brug af keywords i ankertekster, men har som sådan ikke noget direkte at gøre med title tagget.

  • hej.
    Kan man bare rette sin tittle tag uden at det betyder med hensyn til Google ?? Jeg tænker på placering ??
    Håber på et svar.. smiler….
    HIlsen Hanne

  • @Hanne – hvis jeg forstår dit spørgsmål korrekt: Ja, du kan godt rette dit title tag og have det målrettet til Google – uden at brugerne ser det andet end i toppen af browservinduet.

  • Tak – ja det var lige det jeg tænkte på…. tror lige… nej ved at jeg har en del som skal rettes.. smiler… og takker igen.

  • Super god artikel, tak for det. Jeg arbejder i Joomla hvor alle vores produkter ligger i “Components” – K2. Her er der en title på hvert produkt, men det er udover at være title tagget også overskriften på hvert produkt. Er det muligt at lave title tagget forskelligt fra den overskrift der står på selve siden?
    Dit eget ekempel:
    Overskrift på siden: Det perfekte SEO title tag
    Title Tag: Title Tag – skriv det perfekte SEO title tag – se hvordan
    I mit eksempel er de to identiske, hvilket ikke er smart i forhold til at SEO optimere korrekt, da jeg ikke kan lave perfekte title tags samtidig med at de fungerer som overskrifter.

    Håber på svar, da det driver mig til vanvid at jeg ikke kan optimere korrekt. På forhånd tak.

  • @Birgitte – tak.
    “Er det muligt at lave title tagget forskelligt fra den overskrift der står på selve siden?” – Ja det kan du styre i konfigurationen i templaten. Her er der sandsynligvis indsat at overskrift og title skal være identisk. Det kan du slå fra i den generelle template.

  • Hej Rasmus

    Tak for en god guide, jeg har dog lige et hurtigt spørgsmål.

    Er der nogle tegn man ikke må putte i et title tag? evt. komma, pranteser osv.?

    Med Venlig Hilsen
    Stefan

  • Hej Rasmus, fed artikel, tak, super læsning. Det er jo stadig top aktuelt ikke mindst for mig, der har en relativt nystartet side. Desværre er der stor konkurrence på mit brandnavn (Legetøj Online). Vil Google begynde at se Legetøj Online som mit brandnavn, bare fordi jeg placerer det i slutningen af min title, eller er det ikke sådan det skal forståes?

  • @Thomas – Nej. Din virksomheds navn er meget generisk, så det vil ikke blive opfattet som en brand bare fordi du indsætter det til sidst i titlen.

Kommenter post