Link Building i 2016 – 10 svar fra de største danske SEO eksperter

Tilbage i 2010 startede jeg en nu tilbagevendende begivenhed, med det formål at få belyst nogle områder inden for SEO og især link building af nogle af Danmarks største SEO specialister.

Spørgsmål og svar til landets link building eksperter runder i år det syvende – og meget har ændret sig siden det første indlæg.

Enkelte elementer inden for SEO og link building er dog stadig de samme. Der er ikke mange link building teknikker fra 2010, der kan bruges på samme måde i dag – men strategierne, analyserne og kreativiteten er stadig det samme.

I år har 9 forskellige SEO eksperter samt undertegnede svaret på 10 spørgsmål om link building. Hver af personerne nedenfor repræsenterer særdeles mange års erfaring inden for SEO og er uden tvivl nogle af de absolut skarpeste inden for disciplinen. Jeg svarede selv på alle spørgsmålene inden jeg sendte dem ud.

Indlægget her kommer umiddelbart inden årets afslutning og link building disciplinen vil ganske givet have ændret sig en smule på den anden side af nytåret. Men mon ikke der også kommer en 2017 udgave på et tidspunkt.

Tidligere link building indlæg

Link building anno 2015
Link building anno 2014
Link building anno 2013
Link building anno 2012
Link building anno 2011
Link building anno 2010

Følgende personer har givet deres besyv med i 2016 versionen af SEO link building:

Anders Saugstrup
Søren Riisager
Thomas Rosenstand
Halfdan Timm
Nikolaj Mogensen
Henrik Bondtofte
Rune Hansen
Lars Skjoldby
Rasmus – SeoAnalyst

Spørgsmålene i år er:

1. Hvad har ændret sig mest i måden at arbejde med link building på inden for det seneste år?
2. Hvad er det nemmeste kvalitetslink man kan få?
3. Bruger du websites du selv ejer til at skabe links og i så fald hvordan?
4. Hvad er det bedste link du har skabt i år? Fortæl gerne om processen og hvordan linket blev til.
5. Hvad har overrasket dig mest i år i forhold til link building?
6. Hvad vil du have gjort anderledes for fem år siden i forhold til link building, hvis du vidste hvad du ved nu?
7. Hvad vil du give af råd til dit yngre jeg (eks. 20 år tilbage) i forhold til link building eller SEO generelt?
8. Hvad er din mening og holdning til link bomber – virker de stadig i 2016?
9. Hvad er den bedste måde at skalere link building på efter din mening?
10. Jeg har 10.000 kr. Hvad kan jeg købe af links fra dig og hvilken relevans og værdi af de links kan jeg i så fald regne med?


1. Hvad har ændret sig mest i måden at arbejde med link building på inden for det seneste år?

anders-saugstrup Anders Saugstrup:

Ikke de store nyheder. Vi opbygger selvfølgelig løbende erfaring og ændrer detaljer i vores taktikker, men strategien er i bund og grund den samme på alle opgaver.

Det nye er i virkeligheden, at vi nu også bygger links efter samme metode på andre sprog end dansk. Og at det virker.

soren-riisagerSøren Riisager:

Vi er helt stoppet med at tælle links, og har også fået opdraget de fleste af vores kunder til at forstå, at det ikke er antallet, men derimod kvaliteten af links som tæller.

thomas-rosenstandThomas Rosenstand:

Egentlig ikke meget i forhold til sidste år. Det er stadig relevans, der tæller! Og her mener jeg relevans i forhold til den artikel, nyhed etc., som linket er i.

Jeg har stadig isnen i tænderne, når folk taler om relevans i forhold til selve sitet. Det betyder jo i praksis, at links fra aviser er ganske uinteressante, eftersom der skrives om alt mellem himmel og jord i en avis.

Halfdan TimmHalfdan Timm:

Ankertekster.

Jeg er i dag opmærksom på ankertekster som et effektivt, men samtidigt farligt redskab inden for SEO.

Det er mit indtryk, at Google er blevet bedre til at vurdere, hvad der er normalt for en kategori og tage action på baggrund af den handling – særligt i lyset af at Penguin-filteret for nyligt blev integreret som en permanent del af Googles algoritmer.

Jeg er opmærksom både at bruge aggressive ankertekster de rigtige steder – og samtidigt beskytte linkkilder ved ikke at linke aggressivt ud i brancher, hvor det ikke er naturligt.

Nikolaj Mogensen:

For mange kunder er vi begyndt ikke bare at lave linkbuilding, men også at udvikle linkbart indhold. Jeg oplever nemlig, at det er rigtig svært blot at række ud og spørge efter links medmindre, der er en rigtig god grund til at linke.

Vi er begyndt at arbejde med konceptet linkbart indhold. Indhold der har værdi og giver mening at linke til. Det er ikke nødvendigvis indhold, der bliver søgt efter, men indhold det giver mening for en bestemt type af websites at linke til. Helt overordnet, har 2016 været året for mig hvor vi, databaseret, er begyndt at foreslå linkbart content og lave det for vores kunder. Det har været fedt!

Henrik Bondtofte:

Ingenting. Jeg har som udgangspunkt ikke rigtig ændret min tilgang til linkbuilding siden første kørsel af Penguin. Vi fokuserer dog i højere og højere grad på at få links fra stærkere websites, og vi går meget efter links, der kan overføre store mængder trust. Disse former for links bruger vi gerne meget længere tid på at indhente, og vi vurderer, at det absolut er tiden værd.

Herudover er der også større fokus på, at links bør give besøgende også. En linkbuilding-kampagne, der ikke også har ført besøgende med sig, er ikke en succesfuld kampagne i mine øjne.

Lars SkjoldbyLars Skjoldby:

Jeg vil starte med at sige, at jeg synes ikke ændringerne er specielt store.

Men det jeg ser er, at bloggere er blevet meget mere bevidste om vigtigheden af at synliggøre sponsorerede artikler. Ikke bare over for forbrugerombudsmanden, men også over for Google.

Det synes jeg er overraskende.

Jeg udtalte faktisk til Version2 tidligere på året, at jeg ikke forventede at Googles udmeldinger om at ramme bloggere som ikke fulgte deres retningslinjer, ville have en effekt.

Det synes jeg faktisk det har haft. Ikke stor, men nogen betydning.

rune HansenRune Hansen:

Der har været småændringer de seneste 12 måneder indenfor linkbuilding, men ikke noget af betydningsfuldt karakter for vores dag til dag arbejde indenfor linkbuilding. Den eneste store ændring er, at kravene til godt indhold som linkbait, er blevet meget større. Et andet sted linkbuilding har rykket er fra link prospecting til et større fokus på relationer.

rasmus-himmelstrupRasmus – SeoAnalyst:

Link building handler stadig i høj grad om opbygning af relationer. Det har ikke ændret sig væsentligt inden for de seneste år. Jeg synes dog, at man kan se en udvikling i forståelse af link building hos virksomhederne som ikke nødvendigvis har været der tidligere. Mange virksomheder er nu klar over, at link building er en vigtigt disciplin og typisk en disciplin der kræver involvering af mange forskellige interessenter. Alt fra marketing, PR, indkøbere, kundeservice osv. Det er umiddelbart en positiv udvikling.


2. Hvad er det nemmeste kvalitetslink man kan få?

anders-saugstrup Anders Saugstrup:

Links fra leverandører og fra foreninger, virksomheden er medlem af, er ofte af høj troværdighed og ret lette at få.

Vær opmærksom på, at det ikke altid er nok bare at bede om linket. Det kan være nødvendigt at skabe motivation for linket. (Fx ved at lave en kundeudtalelse til leverandørens hjemmeside)
Husk også at sætte opfølgningen i system og være stædig. Travle mennesker skal have mere en en email / et opkald for at beslutte sig for at sætte tid af til at hjælpe dig.

soren-riisagerSøren Riisager:

Grib telefonen og ring til en af dine leverandører nu, så kan du læse videre på dette indlæg senere :-)

thomas-rosenstandThomas Rosenstand:

At få andre til at skrive om sig – og linke. Uden at der er tale om deciderede produktanmeldelser.

Halfdan TimmHalfdan Timm:

Leverandører og samarbejdspartnere, der gerne vil bibeholde et godt samarbejde og den medfølgende omsætning, er som regel villige til at linke fra egne sider.

Nikolaj Mogensen:

Det nemmeste er at købe et par advertorials fra et par nyhedssider.

 

Henrik Bondtofte:

En tilmelding til minecookies.org. Det er alligevel lovpligtigt at have på sit website, så man kan lige så godt score sig et godt link samtidig. Herudover er sådan noget som brancheforeninger et godt sted at starte.

Lars SkjoldbyLars Skjoldby:

Det afhænger meget af situationen. Vi finder ofte nogle nemme nogle gennem konkurrentanalyser – eller kigge på relaterede brancher.

Eksempelvis skabte vi et link til en af vores kunder fra en stor dansk turistattraktions website med Ahrefs DR 57. Vi kunne se de i forvejen linkede til en håndfuld af kundens konkurrenter. Så det var blot at kontakte websitet og spørge om de kunne linke til vores kunde også.

rune HansenRune Hansen:

Det siger jeg lige højt til mig selv ;-)

 

rasmus-himmelstrupRasmus – SeoAnalyst:

Nemt og kvalitet hænger sjældent sammen i SEO branchen. Jeg har dog endnu ikke oplevet at overtage et nyt website og så ikke kunne finde en række potentielle gode kvalitetslinks, der har en direkte sammenhæng med virksomheden. De er som regel de nemmeste at få, men alt for mange overser dem stadig. Ring til din leverandør af frokost, rengøring, vinduespudsning eller tilsvarende. Det er nemt.


3. Bruger du websites du selv ejer til at skabe links og i så fald hvordan?

anders-saugstrup Anders Saugstrup:

Nej, vi bygger kun redaktionelle links. Dvs. links fra rigtige hjemmesider, som frivilligt vælger at linke til indholdet, vi har skabt, på kundens side.

soren-riisagerSøren Riisager:

Nej. Jeg har tidligere håndteret over 1000 sider med unikke designs, logoer og tilhørende facebook profiler, men alt det er lukket ned. I dag går vi kun efter sider som har trafik.

thomas-rosenstandThomas Rosenstand:

Det hænder – som en del af andet. Her henviser jeg til spørgsmål 1 – har du et website i “good standing”, der giver værdi til læserne via sit indhold, kan man sagtens bruge det.

Halfdan TimmHalfdan Timm:

Ja.

Min tilgang til egne kilder er den samme som til investering – meget risikoavers. Det betyder, at jeg fra egne kilder undlader brugen af aggressive ankertekster, at jeg investerer i artikler uden udgående links, bygger links fra de samme (ofte betalte) ressourcer vi bruger til vores kunder og meget mere.

Barren bliver hævet hvert eneste år, når vi taler om at opbygge og vedligeholde et netværk til linkbuilding-brug. Jeg vil gerne være på forkant med den udvikling.

Nikolaj Mogensen:

Vi har stadigvæk et netværk, men vi bruger det stort set ikke. Vi burde faktisk lukke det ned, da det koster en arm i tidssvarende SEO hosting. Private netværk virker stadig fint (og jeg kan se mange stadig benytter dem), men vi arbejder med større danske virksomheder og de har sjældent en risikoprofil der tillader sådanne links.

Henrik Bondtofte:

Ja, vi har en række store og velbesøgte websites, som vi også bruger til at linke ud fra og bytte links med. Herudover har vi en lang række niche-sider, der bruges til samme formål. Vi arbejder dog ikke i deciderede netværk, som SEO-branchen var oversvømmet med for år tilbage. Kan det kædes sammen, og kan det maskinelt kædes sammen, er det bare en dårlig idé!

Lars SkjoldbyLars Skjoldby:

Ja.

Vi har en del indholdstematiseret websites, som vi stadig bruger. Eksempelvis har vi et website som handler om motion, et andet website der handler om rejser og oplevelser – og et flere andre temaer.

Vi bruger en del tid på at skabe nogle ordentlige websites – med godt indhold og pænt design. Så selvom de selvfølgelig er skabt med links for øje med, giver de værdi på nettet og for brugere der besøger dem.

Nogle har vi bygget op fra bunden på nye domæner. Andre har vi købt. Eksempelvis tidligere affiliate websites. Og så har vi fra ”gamle dage” også en række sites, som er bygget på udløbet domæner.

Endelig har vi også nogle alt-og-ingenting websites. Men dem bruger vi ikke længere.

rune HansenRune Hansen:

Vi bruger en række forskellige metoder til at indhente links til vores kunder hos eksterne sites. Det har hidtil ikke været noget problem at indhente links fra andre relevante hjemmesider i høj kvalitet, så behovet for at opbygge og anvende et privat netværk er ikke længere aktuelt.

rasmus-himmelstrupRasmus – SeoAnalyst:

Nej. Det er år siden. Jeg har set alt for mange eksempler på, at virksomheder som stiller egne sites til rådighed i forbindelse med link building for andre også er rigtig dygtige til at fjerne de links igen, hvis samarbejdet ophører. Det er useriøst at benytte egne sites i dag.


4. Hvad er det bedste link du har skabt i år? Fortæl gerne om processen og hvordan linket blev til.

anders-saugstrup Anders Saugstrup:

Et af de links, jeg har været mest glad for i år, er et tysk link. Røde Kors valgte at linke til et stykke indhold om sikkerhed, vi har skabt og placeret på kundens tyske hjemmeside.
Dels er det et link fra en hjemmeside med ekstrem høj trust, og dels er jeg rigtigt glad for at se, at vores metode for linkbuilding virker i Tyskland også.

soren-riisagerSøren Riisager:

Vi hjælper en kunde med at slå igennem på flere udenlandske markeder, og har i den forbindelse udvidet vores medie relationer til nogle af verdens største medier. Det har været en hård men værdifuld process. Ganske enkelt tog vi telefonen og ringede til de medier som tidligere har skrevet om lign. emner og spurgte ind til hvad det er, de gerne vil høre om. En slags omvendt journalistik.

thomas-rosenstandThomas Rosenstand:

Her vil jeg svare som de foregående år: Det har jeg ikke lyst at dele.

 

Halfdan TimmHalfdan Timm:

Jeg beskæftiger mig ikke med content marketing, hvor du håber at få de bedste links.

Jeg køber i stedet mange links og publiceringer, der er næsten lige så gode, men hvor træfsikkerheden er 100 %.

Det ene er ikke bedre end det andet – de egner sig til hver deres brancher. Læs Anders Saugstrups svar på det her spørgsmål – ikke mit.

Nikolaj Mogensen:

Desværre må jeg ikke skrive om kunderne, men jeg kan skrive om mig selv.

Jeg har været oplægsholder på SMX London og SMX Munich, hvilket har givet mit website nogle super stærke links fra et par stærke branchesider.

Generelt tror jeg på, at link building igennem personlige relationer er vigtig, selvom det er svært at eksekvere på for større virksomheder.

For mig handler det generelt om assets. Og her er personer i en virksomhed i den grad et asset, som kan tiltrække links. I mit tilfælde er jeg et asset, som tiltrækker links til min egen blog.

Henrik Bondtofte:

Det er svært at sige, hvilket der er det bedste. Jeg syntes jo selv, at jeg erhverver og skaber mange gode links i løbet af et år. Store dele af vores forretning bygger på netop links.

Jeg kan sige, at 80% af de bedste links, som vi skaber, er igennem kontakter og reach outs. Arbejdet med linkbuilding handler i den grad om at have en meget bred kontaktflade inden for mange brancher og have nogle link-assets (grafik, historier, videoer mv), der kan laves reach outs på.

Lars SkjoldbyLars Skjoldby:

Den er svær – for der er mange at vælge i mellem ;-)

Jeg synes vores egen ”41 milepæle i World Wide Webs 25 årige historie” fik nogle rigtig gode links, men vi var lidt for sent ude til at den kom til at rulle. Og det er for meget ananas i egen juice at fremhæve den (yderligere).

Det link jeg er mest stolt af er et kundelink fra Bolius.

Vi startede med at finde ud af hvilke websites der ville være interessante at få links fra. Vi fik en god bruttoliste og herpå var Bolius med.

Så fandt vi en række fællesnævnere i forhold til, hvilket indhold vi skulle skabe – som selvfølgelig relaterede sig til vores kunde og som kunne være interessant for linkkilderne på listen.

Emnet var for at sige det helt ærligt røvsygt. Det ville vi live lidt op med at karikere et billede.

Vi hyrede en illustrator til tegne to illustrationer med forskellige situationer. Den ene illustration viste normalbilledet. Den anden illustration det karikerede billede.

Med et simpelt script lagde vi illustrationerne oven på hinanden og med en slider kunne man se ”før og efter” billedet.

Vi tog fat i Bolius og viste dem en demo. De vendte tilbage med noget feedback, som vi fik tilføjet – og så embedede de grafikken på deres website.

Herefter gik vi i gang med outreach til de øvrige linkkilder.

rune HansenRune Hansen:

Det bedste link i år lavede vi hos en af vores kunder, hvor vi gennem et større researcharbejde fik stablet et godt stykke indhold på benene. Herefter stod den på outreach til en række websites, der havde højest relevans i forhold til kundens hjemmeside – bl.a. branchespecifikke nyhedssites. Her var der gevinst, da indholdet gav et klart svar på en branchebred problemstilling.

rasmus-himmelstrupRasmus – SeoAnalyst:

Nogle af de bedste links vi har skabt har i virkeligheden været kunderne selv, der har været i gang. Ved at vise hvor meget værdi, der kan være i et enkelt link – både i forhold til SEO men også i forhold til salg har nogle kunder virkelig fået øjnene op for link building.

Det er altid nemmere at få links hvis man henvender sig fra den virksomhed, der ønsker links – og ved at uddanne medarbejderne i outreach og vigtigheden i links har vi fået langt flere relevante links fra nogle særdeles autoriative sites.

Vi har meget stor held med at samarbejde med de større danske medier – og selv om de fleste fra starten frasiger sig muligheden for at linke ud, ender det som regel med links, når de kan se værdien. Som svaret på et andet spørgsmål handler utrolig meget om relationer og opbygningen heraf. Specielt har tv2.dk behandlet os godt i år. :)


5. Hvad har overrasket dig mest i år i forhold til link building?

anders-saugstrup Anders Saugstrup:

Jeg er overrasket over hvor stort et marked, der stadig er for købte links.

Det er ikke fordi, jeg har noget moralsk problem med den slags taktikker, men risikoen mener jeg er tiltagende.

Tænk på hvor meget data, Google har samlet ind i de sidste 4 år, når websites har indsendt kilometervis af lister med websites i disavow-filer.

Jeg gætter på, at det alene af den grund bliver farligere og farligere at basere sin linkprofil helt eller delvist på den slags kilder.

Samtidig er der risikoen for, at en konkurrent analyserer din linkprofil og sender en klage til Google.

soren-riisagerSøren Riisager:

Her kommer man vel ikke uden om Penguin 4. Penguin er blevet en realtime algoritme og ifølge Google kan de nu skelne gode og dårlige links 100% fra hinanden. De har i samme moment fjernet muligheden for at lave negativ SEO via links. Hvilket åbner muligheden for at over-spamme kommentarspor, fora o.l. for derefter at høste frugten at de links som giver værdi (det er dog ikke en løsning jeg vil anbefale)

thomas-rosenstandThomas Rosenstand:

At det stadig er muligt at opnå voldsomme – om end kortvarige – resultater af ekstrem linkbuilding med en stor forhammer. Det er dog et fænomen, der ikke eksistere her i USA – det synes som om Google er skarpere her end i Danmark.

Halfdan TimmHalfdan Timm:

Jeg er overrasket over, hvor mange der køber ind på præmissen om, at linkbuilding er mindre vigtigt end det tidligere har været.

Linkbuilding er ikke blevet mindre vigtigt.

User signals, hastighed og mobilvenlighed vægtes alle tungere end sidst – men det sker ikke på bekostning af gode og relevante links.

Du kommer lige så langt i 2016 uden links som i 2010.

Ingen steder.

Nikolaj Mogensen:

Jeg tror det må være at Penguin nu er blevet realtime, og at det også blev rullet ud i Danmark. Det synes jeg har været en stærk opgradering af Googles algoritme på links.

Henrik Bondtofte:

Det overrasker mig, at flere og flere websites begynder at dukke op på meget konkurrenceprægede termer, men med meget få links. Brancher og søgeord der førhen krævede uhyre mængder links er nu mere åbne. Det er for mig at se ret klart, at Google eksperimenterer rigtig meget med brugerdata, og at de derfor ”tillader” sider, der ikke har en berettigelse rent linkmæssigt, en position på meget lukrative placeringer. Hvis brugerne accepterer dette som et godt resultat, er det min forståelse, at det får lov til at blive der.

Lars SkjoldbyLars Skjoldby:

At folk (og SEO bureauer) stadig bruger linkkataloger.

Jeg lavede for en del år siden et linkkatalog og jeg har ikke rigtig vedligeholdt i nogle år. Jeg gik måske ind et par gange om året og godkendte de tilmeldte. På et tidspunkt i foråret gik motoren i stykker grundet en serveropdatering, så man ikke kunne tilføje links længere.

Siden har jeg fået mails ugentlig fra folk som skriver at det ikke virker. Nogle rykker flere gange.

Alt den tid de bruger på lortelinks, kunne de bruge på at skabe noget ordenligt. Det er det, som overrasker mig mest i 2016.

rune HansenRune Hansen:

Internettet bliver fyldt med indhold af rigtig høj kvalitet. Før i tiden var der ikke store krav til et stykke indhold, før man kunne tillade sig at kalde det ”godt”. I løbet af de seneste par år – og i særdeleshed de seneste 12 måneder – er standarden for et godt stykke indhold rykket rigtig langt.

Desuden; Splogs lever stadig på bedste vis. Vi arbejder ikke med det til vores kunder, men arbejdsmetoden har stadig gevinst i vores lille danske marked – den eneste forskel er naturligvis, at man bare ikke kalder det en splog længere. Vi er stadig af den overbevisning, at linkbuilding skal gøres med langsigtet effekt for øje, så derfor går vi mere op i at bruge tiden på et relevant link fra en autoritær side.

rasmus-himmelstrupRasmus – SeoAnalyst:

Jeg er – som de øvrige år – overrasker over, at der stadig sælges links fra splogs og fra sider som SEO bureauerne selv ejer. De fleste kunder ved, at det ikke er den rigtige vej at gå, men de har alligevel for lidt indblik i de links, der bliver skabt til at kunne vurdere det. Udfordringen er, at de gamle link building teknikker til dels stadig virker i de nordiske lande.

Selv om Googles pingvin officielt ramte igen i september mener jeg stadig, at Googles bot er alt for ringe til at vurdere de danske/nordiske søgeresultater. Det overrasker mig virkelig.


6. Hvad vil du have gjort anderledes for fem år siden i forhold til link building, hvis du vidste hvad du ved nu?

anders-saugstrup Anders Saugstrup:

For 5 år siden var der ½ år til Penguin ramte første gang. Dengang var jeg allerede godt i gang med at bygge redaktionelle links med høj trust, men jeg ville ønske, jeg havde kunnet forestille mig, at Google valgte at slagte trafikken til websites, der havde en blanding af gode links og mere spammy links.

Så havde jeg i tide fjernet kommentar-links og forumlinks fra mine hjemmesider (som Google Penguin straffede ½ år senere trods de gode indgående links)
Jeg havde simpelthen aldrig forestillet mig, at Google ville straffe på modtager-siden. Det gav ingen mening at give slemme drenge sådan et våben i hånden (negativ seo).

soren-riisagerSøren Riisager:

Ikke noget. For 5 år siden brugte vi de metoder der virkede, og det gør vi stadig. Metoderne er bare blevet anderledes.

thomas-rosenstandThomas Rosenstand:

Ikke så forfærdeligt meget – men jeg ville nok have satset mere på “outreach”, end jeg gjorde for fem år siden.

Halfdan TimmHalfdan Timm:
Et linknetværk er ligesom en aktieportefølje. Det tager tid at pleje den. Jeg ville have flere og bedre kilder, hvis min 2016-proces var igangsat i 2010.

 

Nikolaj Mogensen:

For 5 år siden arbejdede jeg ret intensivt med at skabe et privat netværk. Det var set i bakspejlet spild af tid i forhold til, hvad jeg laver nu. I stedet burde jeg have udviklet mine analytiske kompetencer og arbejdet mere med link prospecting og udvikling af kreative kampagner.

Vi arbejder i dag ud fra et framework for link building, hvor vi databaseret analyserer et marked for tendenser inden for link building . På baggrund af dette definerer vi link building-strategier, der er skræddersyet til markedet og kunden. Det har vi god erfaring med giver nogle effektive og holdbare linkkampagner.

Henrik Bondtofte:

Det er lidt et svært spørgsmål for mig at besvare. Jeg har som udgangspunkt ikke ændret særligt meget. Jeg har været meget forsigtig med sådan noget som ankertekster i mange år, ja faktisk også mange år før vi så noget til Penguin.

Lars SkjoldbyLars Skjoldby:

Helt klart brugt mere linkbuilding kampagner gennem content marketing. Jeg synes vi er blevet ret skarpe til det men vi lærer hele tiden nyt.

rune HansenRune Hansen:

Jeg ville følge best practice for den givne periode. Den ekstra viden vil ikke påvirke mine arbejdsmetoder, men jeg ville da være en klar frontløber indenfor linkbuilding og udvikling af best practice.

rasmus-himmelstrupRasmus – SeoAnalyst:

Jeg havde sørget for, at alliere mig med langt flere journalister og redaktører rundt omkring på de danske og nordiske mediehuse.

Herefter havde jeg forklaret dem, at det skam er helt ok at linke til relevant indhold eksternt :)


7. Hvad vil du give af råd til dit yngre jeg (eks. 20 år tilbage) i forhold til link building eller SEO generelt?

anders-saugstrup Anders Saugstrup:

For 20 år siden havde jeg travlt i en karriere, der lærte mig en masse om kundeservice, salg og ledelse. Den del ville jeg ikke have været foruden.
Men måske et enkelt kvalitetswebsite stiftet i 1996 havde været en fed sideforretning alligevel. :-)

soren-riisagerSøren Riisager:

Det handler ikke om Rankings, men om bundlinje. Ranktracking er et godt værktøj til at overvåge pludselige ændringer, men ikke et værktøj til rapportering.

thomas-rosenstandThomas Rosenstand:

Nu er SEO ikke fyldt 20 endnu – men alligevel: Husk, at alt i denne niche er en 360 graders proces, og der opnås kun langvarige resultater, når alt spiller sammen: Indhold, teknik og linkbuilding. Havde jeg givet mig selv det råd i 1999, da jeg startede med SEO, havde jeg nok ikke lyttet, for dengang virkede selv de mest dirty kneb fremragende.

Halfdan TimmHalfdan Timm:

Jeg startede med at arbejde med SEO i 2011.

Mit bedste råd kommer fra Public Enemy:

Don’t Believe the Hype.

Exact match domains er stadig værdifulde.

Links betyder lige så meget som altid.

Mobilegeddon var en fuser.

Google har i 20 år forsøgt at sende brugerne til den side, der leverer den bedste oplevelse og matcher brugerens søgeintention. Det har ikke ændret sig. Google er bare blevet dygtigere til at skille bukkene fra fårene.

Hav det in mente uanset hvad resten af online marketing-klanen kigger på lige nu.

Nikolaj Mogensen:

Opbyg linkværdigt indhold der er langtidsholdbart!

Hvis du kan opbygge et asset eller et stykke indhold, der kan vedligeholde sig selv langt ud i fremtiden, men stadig tiltrække links, så har du et virkelig stærkt asset, som du kan bruge.

Henrik Bondtofte:

At fokusere på kvalitet tidligere i forløbet. Kvalitet hele vejen rundt; brugeroplevelse, kommunikation, alt skal emme af kvalitet.

Lars SkjoldbyLars Skjoldby:

Begynd nu! ;-)

Jeg kom relativt sent i gang med den professionelle del af SEO. Jeg har dog arbejdet med SEO op igennem 0’erne men ikke på et særligt højt plan, da jeg havde fokus på en at drive en anden forretning.

Havde jeg vidst, hvad jeg ved nu, så havde jeg solgt min gamle virksomhed 5-10 år før jeg gjorde, for at dedikere mig til SEO.

rune HansenRune Hansen:

Nu er det efterhånden mange år siden, at jeg er ’hoppet på’ dem, men måske noget ala; ’Stol ikke på Google’s udmeldinger’ :)

rasmus-himmelstrupRasmus – SeoAnalyst:

Lær flere sprog: Kinesisk, Russisk, Python, C#, Ruby, R….

 


8. Hvad er din mening og holdning til link bomber – virker de stadig?

anders-saugstrup Anders Saugstrup:

Jeg ved det ikke.

 

soren-riisagerSøren Riisager:

Jeg har ikke været vidne til nogle friske linkbombs, men jeg er af den holdning, at alt stadig kan rankes med links

thomas-rosenstandThomas Rosenstand:

De har virket – men jeg er endnu ikke klar over, om de vil virke, efter Penguin er “død” og indrulleret permanent i algoritmen. Det må vi se.

Halfdan TimmHalfdan Timm:

Jeg har ikke set nogle cases på det og har ikke haft mulighed for selv at teste det.

Google bliver dygtigere hele tiden – måske gør de, men det er sværere end nogensinde før. Og næste år bliver barren hævet igen.

Nikolaj Mogensen:

Jeg har kun været ude for det i forbindelse med en enkelt kunde, så det er ikke noget jeg beskæftiger mig med. Derudover er det ulovligt, hvilket bør afholde alle fra det.

Når det er sagt, så kan det være noget rigtig møg for et website at blive spammet til, da det kræver en del oprydningsarbejde at lave disavow. Derudover kan straffe i forbindelse med Penguin 4.0 nu gemme sig på enkelte søgeord og landingssider, hvilket gør det sværere at lokalisere skadelige links.

Henrik Bondtofte:

Jeg bruger meget sjældent tid på noget, der ikke har til formål at give et bedre afkast i søgeresultaterne. Det læner sig op af sabotage, medmindre man linkbomber fra autoritære websites med det formål at få det til at rangere på noget positivt. Det er endnu ikke noget, jeg har oplevet i praksis. Og ja, det virker stadig i 2016, men om to til tre år vil det ikke virke længere. Det er mit bud i hvertfald. Jeg er helt sikker på, at ankertekster fuldstændig fases ud på sigt, og at Google allerede er i gang med det!

Lars SkjoldbyLars Skjoldby:

En selvudløst link bombe er for dumt. I forhold til negativ SEO synes jeg det er kujonagtigt, men desværre virkelighed for nogle.

Effekten ved jeg faktisk ikke så meget om. Jeg læser selvfølgelig med når der er cases offentligt, men det er ikke vores speciale at arbejde i de områder der og redde virksomheder ud af den slags. Der har vi heldigvis nogle dygtige kollegaer i branchen, som vi henviser til.

rune HansenRune Hansen:

Linkbomber virker desværre stadigvæk i 2016. Dog ser vi straffe for misbrug af ankertekster oftere og oftere. I forhold til vores specifikke arbejdsmetoder, går vi meget op i at skabe en naturlig linkprofil. På den anden side tænker vi altid på vores kunders websites i alle aspekter – det vil jo ikke give meget mening at tænke kortsigtet, når kunden har planer om at have en online tilstedeværelse om 5 år.

Hellere skabe værdifulde links og sikre en naturlig linkprofil med en langsigtet strategi, end at rydde op efter os selv, når linkbuilding metoder i gråzonen ikke længere virker.

rasmus-himmelstrupRasmus – SeoAnalyst:

I følge markedsføring så ja, men ikke hvis du spørger Politiet :)

Ovennævnte handler dog uden tvivl lige så meget om link building end egentlige link bomber.

Der er ingen tvivl om at man stadig kan bombe sites – hvis ikke med links, så med specifikke søgninger, øget klikrater eller tilsvarende.


9. Hvad er den bedste måde at skalere link building på efter din mening?

anders-saugstrup Anders Saugstrup:

Løbende investering i at skabe linkværdigt indhold og at markedsføre indholdet med venlig stædighed overfor målgrupper, som er websites, der er motiverede for at linke til indholdet. Der er ingen øvre grænse for skalering af den strategi.

soren-riisagerSøren Riisager:

Med måden vi bygger links på, er struktur og software er de vigtigste parametre for skalering.

thomas-rosenstandThomas Rosenstand:

Jeg er ikke 100% sikker på spørgsmålets mening – men lad mig prøve: En skalerbar linkbuilding kræver, at der er så godt indhold at linke til, at outreach i princippet kan være uendeligt.

Halfdan TimmHalfdan Timm:

Højt budget. :-)

 

Nikolaj Mogensen:

Jeg tror meget på at man skal integrere link building med i sin content marketing og lave nogle assets, der rent faktisk kan tiltrække konkrete links.

Dvs. at man skal bygge indholdsstykker på sit website som eksempelvis data, video, visualiseringer eller masser af tekst, som man så kan række ud med og få links til.

Henrik Bondtofte:

Skalerbarhed inden for linkbuilding er uden en ordentlig ejendom at skaffe links til svært. Det handler dermed om at finde et link-aktiv, som folk har lyst til at linke til, hvis de bliver gjort opmærksom herpå. Herefter kan man række ud igennem mail til en stor mængde respondenter. Er ”baitet” i orden, kan man tage og udføre samme praksis i andre lande, efter man selvfølgelig har tilpasset sit aktiv.

Lars SkjoldbyLars Skjoldby:

Det er helt klart at lave linkbuilding kampagner gennem godt indhold, der kan skabe en relevant historie ved linkkilden. Når vi laver en linkbulding kampagne, der rammer plet, så er prisen per link langt under de normale links i stykpriser. Og kvaliteten af linksne er væsentligt større.

Og selv på kampagner som skaber færre links per investeret krone, er værdien højere.

rune HansenRune Hansen:

Den bedste måde at skalere linkbuilding på er at behandle hvert link som en individuel case. Der er ikke et facit til den bedste linkbuilding metode. Hvert website, relation og samarbejde kræver sin egen unikke håndtering. Hvis du formår at strømline processen, så link prospecting, research, outreach osv. bliver lettere og mere håndterbart, vil jeg mene, at du er godt på vej til at skalere linkbuilding i den rigtige retning.

rasmus-himmelstrupRasmus – SeoAnalyst:

Sygt fokus på struktur, et velstruktureret excel ark og en god strategi.

Skalering af link building er i høj grad afhængig af det website eller det indhold, der skal linkes til. Hvis indholdet ikke er helt i top kan du forsøge at skalere nok så meget uden held.

Vi har stort held med at samle data på tværs af mange forskellige sites og så derfra lægge strategierne. Det er langt nemmere at se på hvordan søgninger udvikler sig inden for en specifik niche hvis du har mange millioner differentierede, men relaterede søgninger. Nå man kan spotte trends på tværs af en niche, er det også langt nemmere at skalere link building aktiviteterne herefter.


10. Jeg har 10.000 kr. Hvad kan jeg købe af links fra dig og hvilken relevans og værdi af de links kan jeg i så fald regne med?

anders-saugstrup Anders Saugstrup:

Du kan ikke købe links af mig.

Men hvis du har for eksempel 10.000 kr om måneden, kan vi bygge indhold og redaktionelle links, der vil imponere dig.
Både på dansk, tysk, engelsk, svensk og norsk. :-)

soren-riisagerSøren Riisager:

Tak, Rasmus – det indbyder da til et åbent tilbud :)
Når vi i Webjuice.dk arbejder med link building, gennemgår vi typisk nedenstående process.

– Vi laver research og finder de websites, som er interessante/relevante for kunden
– Vi tager kontakt til de relevante websites og forhandler med dem på kundens vegne
– Vi skriver evt. artikler eller tekster med de rigtige søgeord
– Vi sikrer at linket kommer online og håndterer hele dialogen med websitets ejere
– Vi afholder evt. udgifter
– Vi sikrer at linket forbliver aktivt.

Med et budget på DKK 10.000,- vil vi typisk kunne lave 2-4 links. Hvis vi sammenligner den type links vi arbejder med, med splog og profil links, svarer 2-4 links fra os til hundredvis af disse lidt mere lyssky links. Igen; kvalitet fremfor kvantitet.

thomas-rosenstandThomas Rosenstand:

For det beløb vil du kunne få en pæn bunke links af ganske høj værdi fra artikle rog nyheder, der er 100% målrettede det emne, du har brug for links til. Jeg bryder mig ikke meget om at tælle links, da det er irrelevant. Hvis jeg for eksempel kan skaffe dig dofollow links fra fire store danske aviser for de 10.000, er det jo bare fedt, selvom det “kun” er 4 links. Det er lidt ligesom med Rolls Royce og hestekræfter: Der skal et passende antal links af rigtig kvalitet til – og det kan i én sag være 20 links og i en anden 4 links. Det er placeringen og trafikken, der er dommeren – ikke en optælling af antal links.

Halfdan TimmHalfdan Timm:

Afhængigt af din branche, så vil jeg sammensætte en pakke med relevante links fra autoritære sider. Autoritet vurderer jeg er en funktion mellem høje stats på Majestic og besøgende fra de organiske søgeresultater.

Linksne er permanente, ankerteksterne er varierede og artikler har vi skrevet inhouse og kvalitetssikret.

Mængden afhænger af din branche. Hvis du sælger kviklån, så har jeg færre muligheder og højere omkostninger, end hvis du er advokat. Det har indflydelse på prisen.

Men hvis ikke dit fundament er i orden, så tager jeg de 10 tkr. og laver hastighedsoptimering, bedre landingssider, en søgeordsanalyse og de værste tekniske rettelser i stedet. Det får du mere værdi af.

Nikolaj Mogensen:

Du kan ikke købe nogle links af mig. Men for 10.000 kan du købe en grundig dataanalyse og idegenerering til indhold og kampagner. Hvis det går vel, får du ideer til indhold, der kan styrke din linkprofil de næste mange år.

Du kan naturligvis også bruge de 10.000 på at få lavet outreach på basale lavhængende frugter som partnere, logo, mentions etc.

Henrik Bondtofte:

Jeg kan ikke foreslå links, uden at kende til target website. Hvordan og fra hvilke kilder, jeg ville linke, afhænger fuldstændig af udgangspunktet. Mangler websitet stærke troværdige links, ville jeg foreslå at gå efter det. Mangler websitet overall linkpopularitet ville jeg gå efter det. Mangler websitet relevante links, ville jeg gå efter det. Linkmixet tilpasses den enkelte – det er den eneste rigtige måde at arbejde med links på.

Lars SkjoldbyLars Skjoldby:

Det afhænger af dit temperament.

Hvis du kan deltage (meget) aktivt i processen, så ville jeg forsøge at lave en linkbuilding kampagne. Men budgettet er nok lige stramt nok.

Hvis ikke du kan deltage, så må det blive artikellinks fra vores websites og dem vi kender i vores netværk.

rune HansenRune Hansen:

Først og fremmest vil vi foretage en analyse af den nuværende linkprofil, så vi kan finde ud af, hvilken vej, der er mest effektiv at tage fremadrettet. For 10.000 kr. kan resultatet derfor variere fra situation til situation– men du kan forvente et kvalitetsorienteret linkbuilding arbejde, der – alt afhængig af branche – kan lande dig nogle stærke, relevante og autoritære links fra gode websites i branchen.

rasmus-himmelstrupRasmus – SeoAnalyst:

Du kan ikke købe links af mig, men for 10.000 kan jeg garantere dig yderligere trafik og salg/konverteringer via din organiske kanal. Det kommer via en række forskellige initiativer hvor link building helt naturligt indgår. Når vi taler øget trafik og frem for alt salg/konverteringer er snakken om værdien og relevansen af de respektive links underordnet.


Har du andre spørgsmål om link building til eksperterne? Stil dem herunder:

10 Kommentarer til “Link Building i 2016 – 10 svar fra de største danske SEO eksperter”

  • Tak fordi jeg måtte være med! :-)

  • Også tak til Rasmus herfra!

    Og tak til Halfdan for henvisningen i spørgsmål 4 :-)

    Mon ikke du kunne have fortalt om et enkelt godt link bygget til https://obsidian.dk/ ?

    Ellers må vi have det til gode til næste års runde. :-)

  • Først og fremmest tak for et virkeligt spændende indlæg. I skriver, at man kan stille spørgsmål til eksperterne nedenunder, så det vil jeg prøve at benytte mig af.

    Vi har i Right People Group lavet en content-strategi, hvor vi producerer video-interviews med freelance eksperter inden for forskellige IT områder samt blogindlæg fra disse eksperter. Hertil er vi i gang med at lave en content distribution plan, så vi har en fast process for hvordan vi får mest muligt valuta for det indhold vi producerer. Indholdet bliver oversat til en række forskellige sprog (ved videoer vil der være et summary), og dette vil content distribution planen afspejle.

    Et af elementerne er, at vi gerne vil finde en række relevante spørgsmål på f.eks. Quora og så besvare disse. Det kunne eksempelvis være en der spørger hvordan man bliver selvstændig konsulent. Vi vil så svare på de og melde klart ud at vi kommer fra Right People og herunder give et link til denne side, hvor man kan skrive sig op og få tilsendt vores opgaver i de kategorier man er interesseret i.
    http://rightpeoplegroup.com/bliv-right-people-konsulent/fa-freelance-konsulentopgaver-via-mail/

    Det kunne også være mere fagspecifikke spørgsmål med relevans for et givent ekspert-interview, hvor vi så vil svare og lave et link til vores interview.

    Mine spørgsmål er
    1. Kan i lide den strategi eller ikke, og er der noget særligt man skal være opmærksom på?
    2. Vi gør det primært for trafikken, men vil der være nogen positiv SEO værdi i det?
    3. Risikerer vi at kunne blive straffet af Google for at lave sådanne links – og hvis ja, i hvilket omfang det skal være for at man bevæger sig ud i risikozonen (ved det sandsynligvis er svært at svare entydigt – men blot bedste bud på det)

    Mvh og på forhånd tak.
    /Søren

  • Hej Søren
    Gode spørgsmål du stiller.

    Jeg må ærligt sige, at jeg har ingen erfaring med linkbuilding fra Quora og jeg kender ikke deres retningslinjer for at lægge links ind i kommentarer.

    Jeg har dog svært ved at se sammenhængen mellem et svar på et spørgsmål, og at man så kan skrive sig op til noget hos jer omkring konsulentopgaver. Var jeg webmaster på Quora, ville jeg banne et sådan svar omgående. Det svarer i min verden til den håbløse kommentarspam som københavnske ejendomsmæglere laver på danske online marketing blogs.

    Det ville i stedet give meget mere mening, at I besvarer spørgsmålet og så henviser til yderligere dokumentation på jeres website. Om dét vil ryge gennem Quoras nåleøje ved jeg dog ikke. Find inspiration i andre svar. Hvad linkes der til her?

    Når det er sagt, så er jeg super glad for du skriver, at du går efter trafikken. Kommer der trafik gennem et link, er jeg overbevist om, gør linket meget stærkere SEO mæssigt.

    /Skjoldby

  • Når der er samlet så mange kloge hoveder, er det sjovt så meget der tales uden om spørgsmålene. Men det er vel på en måde også fair, ikke at røbe alle de hemmeligheder man har.

    Men det er jo alligevel interessant at læse. Der falder jo lidt guld af hist og her.

    Men lige et spørgsmål om SEO

    Når man har en hjemmeside som http://a24.dk og samtidig en blog på http://cykler.a24.dk er det så noget Google ser som 2 sider af samme domæne eller opfattes det som 2 selvstændige sider rent SEO-messigt ?

  • @Skjoldby: du skriver:
    “Jeg har dog svært ved at se sammenhængen mellem et svar på et spørgsmål, og at man så kan skrive sig op til noget hos jer omkring konsulentopgaver.”.

    Sammenhængen kunne f.eks. være at én spørger “How do i start my career as independent consultant” – Vi ville så give et generelt svar samt et link til vores mulighed som ét element i det man kan gøre.

    Mit spørgsmål var egentligt også generelt ment ift. links kommentardelen i fora – og jeg er helt med på at det nemt kan virke som spam, men vi vil kunne skrive nogle reelt gode ting i kommentarfeltet og så med links til vores site.

    Så det primære spørgsmål er altså om man ved at lave kommentarer af høj kvalitet i forums og med link til vores site vil risikere at få en negativ SEO påvirkning?

    Mvh
    Søren

  • SEO i 2017 er kun links og relevans

  • Herudover er der også større fokus på, at links bør give besøgende også. En linkbuilding-kampagne, der ikke også har ført besøgende med sig, er ikke en succesfuld kampagne i mine øjne.

  • Men det er jo alligevel interessant at læse. Der falder jo lidt guld af hist og her.

Kommenter post