14 spørgsmål og svar om link building – sådan foretager du link building i 2014
En af de efterhånden tilbagevendende begivenheder på SeoAnalyst er en række spørgsmål og svar fra nogle af de klogeste danske hoveder inden for SEO. Hvert år samler jeg en række personer, der til daglig beskæftiger sig med især link building – og stiller dem en række spørgsmål. Det er i år blevet 14 spørgsmål og svar fra 8 forskellige link building specialister.
Igen i år har der sneget sig en række relaterede spørgsmål ind – for link building handler som bekendt om en masse andet end blot det at skabe links.
Svarene afslører, at der stadig er meget stor forskel på hvordan hver person arbejder med SEO og link building – og at meget har ændret sig inden for det seneste år. Dog viser svarene også, meget af det at arbejde med link building stadig er det samme.
Som de tidligere år svarede jeg selv på spørgsmålene inden de blev sendt ud.
Følgende personer har givet deres besyv med i 2014 version af SEO link building:
Anders Saugstrup
Søren Riisager
Thomas Rosenstand
Lars Bachmann
Rasmus Sørensen
Rune Hansen
Lars Skjoldby
Rasmus – SeoAnalyst
Spørgsmålene i år er:
1. Hvad har ændret sig mest i måden at arbejde med link building på inden for det seneste år?
2. Hvordan har du været berørt af Googles forskellige updates til algoritmen i 2014?
3. Hvilken extended search operator (site, inurl, intitle etc.) bruger du mest i forbindelse med link building og hvorfor?
4. Hvordan hænger content marketing, link building og SEO sammen i 2014 efter din mening?
5. Hvis man er helt nystartet inden for SEO – hvor skal man så starte sine link building aktiviteter?
6. Har du foretaget et reinclusion request i 2014 – og i så fald hvad var udfaldet?
7. Hvad er den mest typiske SEO tekniske fejl du ser på websites i 2014?
8. Hvad er det bedste link du har skabt i år? Fortæl hvordan du skabte det.
9. Hvor er dit foretrukne sted at samle ny viden om link building og hvorfor?
10. Hvad er dit mest benyttede værktøj til link building i 2014 og hvorfor?
11. Er det blevet sværere i år at bygge links og i så fald hvorfor/hvorfor ikke?
12. Google droppede author fotos i SERPs i juni 2014. Hvad tror du bliver den mest væsentlige ændring til Googles SERPs i 2015?
13. Hvad tror du bliver det vigtigste i forhold til SEO og link building i 2015?
14. Hvis jeg køber link building hos dig – får jeg så fuld indblik i de links, du har bygget?
Spørgsmål fra Twitter, Facebook og Google+
Desuden spurgte jeg på Twitter, Facebook og Google+ om andre havde spørgsmål til eksperterne. Så ud over, at se eksperternes svar kan du selv byde ind med svar i kommentarfeltet på følgende spørgsmål:
“Hvor mange henvendelser får du fra folk, der stadig vil have gammeldags link building med splogs og det hele?”
“Hvis du ser 3 år frem, hvad tror du så du vil fortryde du ikke brugte mere tid på den dag i dag? Hvad er det (som er åbenlyst om 3 år), som der bruges for lidt tid på i link building?”
Tidligere link building indlæg
Link building anno 2013
Link building anno 2012
Link building anno 2011
Link building anno 2010
1. Hvad har ændret sig mest i måden at arbejde med link building på inden for det seneste år?
Anders Saugstrup:
Kvalitetslinks virker. Dårlige links er risikable. Ikke noget nyt i forhold til 2013. I år er endnu flere bare opmærksomme på det.
Søren Riisager:
Links fra autoritære sider bliver vægtet højere og højere, eller der bliver skuet mere og mere ned for de mindre autoritære sider
Thomas Rosenstand:
Jeg synes ikke, at så meget er ændret det seneste år. Måske en smule i forhold til gæsteblogging, hvor kvalitetskravet er højnet lidt. Ellers er krav og udfordringer de samme, som de har været de sidste par år.
Lars Bachmann:
Udviklingen går stadig hen I mod kvaliteten af links. 2 gode links er bedre en 50 dårlige. Så det handler mere at få god redaktionel omtale og relevante naturlige links. Links er ikke noget man “bygger selv” I same omfang som tidligere, men noget man gør sig fortjent til.
Rasmus Sørensen:
Det ligger lidt i ordet. Link building bør ændres til Link Earning og der er sket et skifte i den måde Google vægter links. Man kan stadig komme ret langt med mange halvdårlige links, men det er blevet meget mere besværligt og Google bliver bedre og bedre til at se intentionen bag linket.
Der er dog stor forskel på hvad der skal til i forhold til head, body and tail keywords. Det er alt andet lige nemmere at ranke long tail med links af en relativt lavere værdi end generiske keywords, som nu ofte kræver links af tungere karakter. Ikke så meget nyt, men links af lavere kvalitet vægter ikke så meget, som de måske gjorde tidligere.
Lars Skjoldby:
Egentlig har jeg blot fortsat udviklingen fra de senere år.
Splogs med alt-og-intet indhold er stort set helt væk fra mit arbejde. Grunden til det ikke er helt væk, er fordi jeg af og til har nogen som spørger specifikt efter denne type links.
I stedet har jeg meget mere fokus på at få omtalt virksomhedens historier andre steder på nettet.
Rune Hansen:
Kvalitet, relevans og naturlighed er gået fra at fylde rigtigt meget – til nærmest at fylde hele disciplinen.
Rasmus – SeoAnalyst:
Der er efter min mening ikke sket det store inden for link building. Det er stadig de samme tiltag man bør gå efter – og de samme ting man skal holde sig væk fra. Kvaliteten af de links, man skaber skal være kontinuerligt bedre, men det har længe gået i den retning.
Det positive er, at mange virksomheder også har fået øjnene op for links af høj kvalitet. Der er mange steder en god forståelse for, at skal der skabes gode links, skal virksomheden/kunden også selv bidrage med indhold, data eller noget tilsvarende, der kan tiltrække links.
2. Hvordan har du været berørt af Googles forskellige updates til algoritmen i 2014?
Anders Saugstrup:
Ikke påvirket. Den sidste Authorship update er dog spændende.
Hvis Google ikke vil identificere troværdige skribenter inden for deres emneområder, bliver det endnu vigtigere med links fra troværdige kilder, er mit gæt.
Søren Riisager:
Webjuice.dk var før vi overtog det fra en kollega i branchen, et MFA site og vi har haft en del udfordringer med at få Google til at slippe det dårlige stempel domænet havde fået. Det ser ud til at være lykkes for os nu.
Thomas Rosenstand:
Jeg har haft nogle kunder (en del faktisk), der har været berørte af Panda grundet store mængder duplicate content, tynde sider og redundant indhold på deres sites. Jeg har også haft et par nye kunder, der havde fået grundigt høvl af Penguin efter at have faldet fro fristelsen til billige linkpakker på Amino og andre steder.
Lars Bachmann:
Jeg har faktisk ikke været direkte berørt. De fleste af de sites jeg overvåger er kommet stabilt igennem de forskellige updates.
Rasmus Sørensen:
Ikke synderligt, men kan se at SERP’en ændrer sig markant mere i 2014 end tidligere og mange sites ryger (og ind). For mit vedkommende handler det mere om, hvad konkurrenter har foretaget sig af (dumme?) ting og dermed giver plads til mig.
Lars Skjoldby:
Hverken jeg selv eller de virksomheder jeg arbejder for, er blevet berørt negativt af nogle af Googles ændringer. Til gengæld er der flere af mine og mine kunders sider, som har haft fremgang bl.a. i forbindelse med Panda opdateringen i maj, og det er vel også ”at blive berørt af Googles updates” :-)
Jeg frygtede for et stor tab i forbindelse med Google fjernede AuthorShip billedet fra søgeresultatet specielt på resultater under top 5, men jeg har ikke mærket noget tab her.
Rune Hansen:
Vi får flere og flere nye kunder som ønsker hjælp til oprydning i aggressive links samt andre “hurtige” tiltag, som i bestcase ingen eller kun ganske kortvarig effekt har haft.
Andre er mindre heldige og har oplevet dramatiske fald i den organiske trafik og må nogle gange starte helt forfra.
Rasmus – SeoAnalyst:
Jeg har ikke oplevet at nogle sites er blevet ramt negativt af nogle af de updates, der har været i indeværende år. Pigeon updaten var en kærkommen opdatering til de lokale resultater – og updaten gav således også et fint boost til nogle af de lokale listings, jeg har arbejdet på.
Jeg kan stadig godt blive overrasket over hvor mange, der råber op om de store updates som Penguin og Panda – og hvor tilsvarende få, der kigger på eftervirkningerne af de lokale updates som Pigeon og den tidligere Venice update.
3. Hvilken extended search operator (site, inurl, intitle etc.) bruger du mest i forbindelse med link building og hvorfor?
Anders Saugstrup:
Vi bruger site: dagen lang.
Med den kommando finder vi ud af hvilke relevante undersider, der er på et site.
Bagefter foreslår vi beslutningstageren, at hun skal henvise til kundens linkværdige indhold fra dét sted på sitet.
Søren Riisager:
Typisk kombinerer jeg extended search operator på kryds og tværs, men jeg vil tror min meste brugte er “site:”, fordi jeg altid slutter af med at undersøge hvad der ellers er på siden af relevante sider til links.
Thomas Rosenstand:
Jeg bruger mest site: og intitle: – men mindre og mindre, da jeg benytter Screaming Frog SEO Spider.
Og det er jo lidt sjovere at forebygge end at helbrede – og det giver den geniale crawler jo muligheden for, da jeg kan fange skidt og snavs FØR Google stikker snablen i det. Search operators benytter jeg mest til at dokumentere, at skaden ER sket.
Lars Bachmann:
Det er nok primært dem der nævnes I spørgsmålet: site, intitle og inurl
Rasmus Sørensen:
Jeg bruger nok site: og allintitle oftest. Site for at tjekke et givet sites indeksering og allintitle for at se den reelle konkurrence på en søgning. Ved at kigge på om søgeordet står i titlen får jeg en ret god indikation af konkurrencen på præcist denne søgning.
Lars Skjoldby:
Jeg starter altid med at finde ud af hvor virksomheden er nævnt på nettet og her bruger jeg -site: operatoren. Altså således:
-site:firmaetsdomæne.dk ”firmaets navn”
Men ud over det har jeg ikke sat det i system. Det kører meget på rygraden.
Når jeg tænker over det så bruger jeg nok oftest site:.dk for at finde danske sider, og så kombineret et eller flere søgeord, eksempelvis med OR operatoren:
søgeord1 OR søgeord2 site.dk
Jeg starter altid bredt, og hvis der er behov for at snævre det ind, så udvider jeg med intitle eller inurl f.eks.:
intitle:søgeord1 OR intitle:søgeord2 site.dk
Rune Hansen:
Et godt mix, da jeg faktisk ofte bruger search operators I mit linkbuilding-arbejde. Jeg har indtryk af, at nogle SEOs primært bruger et eller flere avancerede tools og derfor nogle gange glemmer de simple men ofte ret skarpe muligheder, som Google allerede byder på.
Min kollega Grosen har desuden netop skrevet dette indlæg om Google kommandoer til SEO-arbejde.
Rasmus – SeoAnalyst:
Jeg er meget stor tilhænger af de forskellige search operators og bruger langt størstedelen af mit research arbejde i forbindelse med link building her. Forstår man at kombinere de forskellige operators rigtigt – kan der være rigtig meget guld at hente i allerede eksisterende søgeresultater.
Nogle af de søgninger jeg foretager allermest er:
“domæne.dk” -site:domæne.dk
inurl:brandnavn -site:domæne.dk “forhandler OR sponsor OR samarbejdspartner”
Related:domæne.dk
På billedsøgninger: brandnavn -site:domæne.dk
Og endelig får jeg som regel meget brugbar viden ud af at benytte de forskellige muligheder for at vælge land, område, tidsinterval osv.
4. Hvordan hænger content marketing, link building og SEO sammen i 2014 efter din mening?
Anders Saugstrup:
Linkværdigt indhold er content. Linkbuilding er markedsføringen af det content. SEO er helt afhængig af linkbuilding. Godt content er også en tiltagende vigtig faktor i SEO.
Søren Riisager:
Tæt. Det er den bedste måde at få links fra autoritære sider. Men skal dog lige huske på at lave en fed infografik/video/landingside er content, det skal markedsføres bagefter og først herefter er det content marketing :-)
Thomas Rosenstand:
Egentlig et lidt pudsigt spørgsmål, for SEO består jo af en lang række underdiscipliner – blandt andet de tre nævnte. Svaret må være: De hænger uløseligt sammen.
Lars Bachmann:
Jeg synes at flere af de discipliner smelter mere og mere sammen. Content marketing og linkbuilding er en helt naturlige del af SEO arbejdet.
Rasmus Sørensen:
Som Hans i Grete – eg. det er essensen af SEO – selvfølgelig krydret med optimal on-page optimering og godt indhold. Build it and they will come, er ikke helt nok, men har du indholdet og får du det ud til rette mennesker, sker der ofte ting og sager af sig selv.
Man kan god med almindelig link building skubbe godt på, men godt content distribueret på den rigtige måde, kan give enormt meget effekt. Jo nemmere og billigere et link er, jo mindre er effekten og jo større er besværet ofte med at få dem fjernet, hvis man går over stregen.
Lars Skjoldby:
Det svar afhænger helt af, hvad det er for en virksomhed jeg arbejder for.
Vi har rigtig mange mindre virksomheder i Danmark, hvor der ikke er behov for voldsomt mange links for at få gode placeringer i Google. Den type virksomheder har også sjældent et behov eller et ønske i at positionere sig som eksperter i deres marked, og for dem mener jeg ikke content marketing giver mening.
Der også masser af brancher som ikke har tradition for at udgive eller dele godt indhold, og så bliver det altså noget svære at få links ud af content marketing. Dermed ikke sagt at content marketing ikke er relevant for den type virksomheder, men så laves det af helt andre årsager end at få links.
Endelig arbejder jeg også for virksomheder hvor content marketing er deres eneste mulighed for at få gode links og her hænger content marketing, linkbuilding og SEO rigtig godt sammen.
Rune Hansen:
Det hænger enormt meget sammen og der bør være en rød tråd I den samlede indsats. Linkbuilding bør ikke være et teknisk “stand alone produkt”, men istedet være en del af en holistisk content/link/PR/SEO-strategi.
Rasmus – SeoAnalyst:
Det er sjovt som Content Marketing er blevet det nye (dog ikke så nyt længere) hotte buzz word, som alle pludselig vil have fokus på. Som jeg også nævnte sidste år, er content marketing i virkeligheden det man som SEO mand har beskæftiget sig med længe. Handler content marketing i virkeligheden ikke blot om at skabe godt, unikt indhold, der rammer målgruppen perfekt?
Det er efter min mening meget det samme, man foretager sig, når man bygger indhold til websites eller til andre medier. Link building delen kommer så helt naturligt herefter – hvis indholdet vel at mærke er i orden.
5. Hvis man er helt nystartet inden for SEO – hvor skal man så starte sine link building aktiviteter?
Anders Saugstrup:
Har du budget og vækstplaner, kan du starte ud med en ambitiøs satsning på linkbuilding via content marketing.
Et par lavthængende frugter, som du kan høste selv uden at tilkalde maskinstationen, er de klassiske:
Links fra samarbejdspartnere
Profilsidelinks fra en håndfuld tunge profilsider
Kataloglinks i små doser – gerne fra fagspecifikke kataloger
Link fra din erhvervsforening
Links fra de lokale sportsklubber, som du sponsorerer
Links fra presse (relativt lette links at skabe i forhold til meget anden linkbuilding fra troværdige hjemmesider)
Søren Riisager:
Nemme links kan du f.eks. finde hos dine leverandører, lav udtalelser om hvor glad du er for samarbejdet og få dem til at lægge det på hjemmesiden (produkter, emballage, bogholder, revisor, udlejer osv.)
Thomas Rosenstand:
Et oplagt sted er leverandører til ens virksomhed. Storify.com er et andet godt sted at starte – og så er der jo Amino, der med forsigtighed kan benyttes.
Lars Bachmann:
Man skal starte med at fokusere på noget godt indhold (content marketing) og så følge op og analysere på de naturlige links der forhåbentlig opstår, og så “kopiere” typen af links.
Rasmus Sørensen:
Link building er ikke en isoleret disciplin og i 2014 handler det mere om at “gøre sig fortjent til links” end at “bygge links”. Man bør fokusere på at lave indhold, der naturligt “tjener” links frem for indhold, som skaber links. Links skabes ved at andre linker til dit indhold, fordi det gør deres indhold bedre og ikke fordi du beder dem om det.
Lars Skjoldby:
Du skal start med de kontakter du allerede har. Det kan være i dit netværk, blandt dine samarbejdspartnere eller hos dine leverandører.
Rune Hansen:
Start med at få links fra alle de oplagte steder, såsom fra virksomhedens sociale profiler, leverandører, branchesites m.m. Alternativt så ring til mig ☺
Rasmus – SeoAnalyst:
Start der hvor det er nemmest. Få links fra de af dine venner, familiemedlemmer eller tilsvarende, der har websites.
De vil ofte også være dine bedste ambassadører – og derved også dem, der vil omtale dit website og dine produkter bedst.
Herefter kan du passende gå i gang med at rose alle dine leverandører. Hvis du eksempelvis sidder i et kontorfællesskab er der givetvis vinduespudsere, et rengøringsfirma, en vvs-mand, en IT-leverandør, en mødetelefon, en kantineordning osv. Alle de leverandører kan du give en fin udtalelse, naturligvis med en reference til dig og et link tilbage til dit website.
Skal du gå content marketing vejen kan du passende svare på alle de spørgsmål kunderne måtte stille. Det har for vane også at kaste links af sig efterhånden.
6. Har du foretaget et reinclusion request i 2014 – og i så fald hvad var udfaldet?
Anders Saugstrup:
Nej.
Søren Riisager:
Nej, den er fjernet, og man kun har muligheden hvis man har modtaget manuelle notifikationer fra Google.
Thomas Rosenstand:
Ja – en enkelt. Det var en omgang, der var svær grundet et ubeskriveligt dårligt udført linkbuildingarbejde for et par år tilbage. Den var tung, og vi måtte genindsende et par gange. Det lykkedes til sidst i kombination med den største disavow fil, jeg nogensinde har lavet.
Lars Bachmann:
Nej, det har heldigvis ikke været nødvendigt.
Rasmus Sørensen:
Nej. Forsøger at undgå at lave tiltag, som resulterer i Reinclusion og bøvl med at komme ind igen. Det er et skråplan.
Lars Skjoldby:
Nej, det har der ikke været behov for :-)
Rune Hansen:
Nope.
Rasmus – SeoAnalyst:
Nej endnu ikke på trods af, at rigtig mange har talt om reinclusion og disavow tool. Jeg kan forstå, at der er gamle black hat SEO folk, der har kastet sig ud i at lave virksomheder, der nu hjælper ramte sites med reinclusions. Dermed kan de så også selv rydde op i det arbejde, de har foretaget tidligere :)
7. Hvad er den mest typiske SEO tekniske fejl du ser på websites i 2014?
Anders Saugstrup:
Den interne linkstruktur halter. Det er en dyr fejl. Sørg for at linke dit indhold sammen i relevante klynger. Interne links er ikke kun menu-links. Husk at linke inde i teksterne.
Søren Riisager:
At udviklerhuset har deres kunders sider liggende på et udvikler sub.domæne, Doh!
Thomas Rosenstand:
Indekserbare brugergenererede URLs (søgeresultater for eksempel). En rigtig Panda dræber – og stadig ukendt land for alt for mange webbureauer.
Lars Bachmann:
Det er forkert brug af canonical tags, og alt for meget “rod” I den interne linkstruktur.
Rasmus Sørensen:
Alt for meget ligegyldig kode – enten forbi en udvikler er doven eller forbi man lige skal have den fede feature uden at tænke på den tekniske konsekvens. Javascript sliders, implementering af social medie integration. Tracking systemer, som ikke er implementeret korrekt og sløver et site.
Lars Skjoldby:
Det er stadig at helt klassiske onpage SEO retningslinjer ikke opfyldes. Optimering af title-tags og meta-beskrivelser, samt forkert brug af H1 og H2 overskrifter og den slags.
Rune Hansen:
Det er umuligt at nævne én, da jeg støder på mange klassiske fejl – igen og igen. Overordnet set er the-mother-of-all-fejl at vælge en forkert platform der begrænser mulighederne eller først tænke SEO ind i websitet efter det bygget og lanceret.
Rasmus – SeoAnalyst:
Det er desværre stadig de helt basale fejl i valg af CMS eller overgang fra gammelt til nyt website. Det undrer mig gevaldigt, at man som udviklingshus stadig i 2014 kan udvikle platforme, hvor basale elementer ikke er til stede. Eksempelvis mulighed for at udfylde og optimere meta information eller opsætte permanente redirects.
Det er desværre endnu en gang i år lykkedes mig at kommunikere med to forskellige kunder, med samme udviklingshus – hvor samme fejl var til stede. Vi påpegede fejlen over for kunde et og fik det fikset hos udviklingshuset (som fakturerede kunden for det). To måneder senere fik vi en ny kunde med samme udviklingshus – hvor samme fejl sjovt nok var til stede. Det undrer mig, at man stadig kan drive forretning på den måde i 2014.
8. Hvad er det bedste link du har skabt i år? Fortæl hvordan du skabte det.
Anders Saugstrup:
Jeg er for eksempel rigtigt stolt over de 25 gymnasier, som har valgt at henvise til Team-Benns’ video om sikkerhed på studieture. Casen er beskrevet detaljeret her.
Søren Riisager:
TV2, DR, EB, BT, JP, Børsen osv. med vores newsjacking-produkt, vi har endda fået flere af vores kunder i Go morgen/aften Danmark
Thomas Rosenstand:
Nej.
Lars Bachmann:
Det var et link fra et stort medie (avis og net) som jeg fik via en pressemeddelelse
Rasmus Sørensen:
Nej :) Det vil vi gerne holde for os selv. Kan dog fortælle, at jeg lavede en opdateret infografik sammen med min kollega Michael Aagaard, som har skabt rigtig mange links:
Lars Skjoldby:
Det er et link jeg fik fra et dansk universitets hjemmeside til en af mine kunder. Årsagen til jeg synes det her er det bedste er dels, at det er fra en meget autoritær side, men også at metoden var så hamrende simpel, at mange glemmer at gøre brug af den i deres linkbuilding arbejde.
Det viste sig at kunden var leverandør til universitetet og jeg fandt frem til en side hvor de stod listet, simpelthen ved at google virksomhedens navn (som i svar 3). Til mit held stod virksomheden listet med en forkert mailadresse, så jeg skrev til webmasteren og spurgte om han ikke ville rette mailadressen, og samtidig oprette et link til min kunde. Det blev gjort inden for 24 timer.
Der ligger selvfølgeligt et stykke arbejde forude, ved at virksomheden har skabt et leverandør forhold, men for mig lå der max 15 minutters arbejde i det her link.
Rune Hansen:
Detaljerne “kan jeg ikke huske” ☺ – men jeg kan sige så meget, at det var baseret på en PR-indsats og resulterede I en række yderst gode links til kunden.
Rasmus – SeoAnalyst:
Det eller de bedste links jeg har været med til at skabe i år – var på baggrund af et event.
Jeg arbejder for en virksomhed, som hver år arrangerer et cykelløb, hvor man dels cykler rundt i det meste af Jylland – og dels samler ind til gode formål.
Det kan ofte være rigtig svært at skabe links til meget kommercielle sites, men når virksomheder så arrangerer forskellige events (som eks. et cykelløb) bliver det pludseligt meget nemmere, at komme igennem hos medier og andre websites.
Vi har fået links fra stort rigtig mange lokale medier, NGO’er inden for området, sites som lister cykelløb, lokale cykelforeninger (både professionelle og motionister) samt fra en lang række lokale sites, der får besøg af cykelløbet i form af, at være en del af ruten.
Det eneste vi gjorde i den forbindelse var, at gøre andre sites opmærksomme på løbet via mail eller telefon – og så naturligvis have en side omkring cykelløbet at henvise til.
Det er således ikke et link, men mange forskellige links, der tilsammen har skabt en rigtig god effekt.
9. Hvor er dit foretrukne sted at samle ny viden om link building og hvorfor?
Anders Saugstrup:
Jeg sparer med andre specialister. En god kontakt til nogle af de bedste danske og amerikanske aktører er guld værd. Jeg bruger dem, når vi udvikler nye tilgange til at skabe linkværdigt indhold og til at markedsføre det.
Søren Riisager:
Google+/Twitter. Det gode ved at netværke på de medier, er vi alle hjælper hinanden med at sortere skidt fra kanel
Thomas Rosenstand:
Google Plus byder på mange gode indlæg om emnet. Det samme gør http://searchengineland.com/ Men generelt forsøger jeg at undgå at gå i andres fodspor.
Lars Bachmann:
Jeg får desværre ikke fulgt så meget med på de store amerikanske blogs og medier inden for branchen, som jeg tidligere har gjort, så mit ærlige svar, må nok være Twitter og Google plus.
Rasmus Sørensen:
Jeg har svært ved at nævne et specifikt sted, da jeg får mine informationer fra mine egne projekter, via et stærkt internationalt netværk og dialog med andre i branchen. Jeg læser Moz.com for hyggens skyld, deltager aktivt på WebmasterWorld.com, men primært kommer min viden og inputs via mere lukkede fora og netværk.
Når informationen når helt ud til mainstream “seo” medierne, er løbet ofte kørt og blevet brugt alt for meget. Når en teknik bliver for god og når Google’s næse, er det ofte slut.
Lars Skjoldby:
Internationalt følger jeg meget en person som Brian Dean fra Backlinko. Han offentliggør nogle spændende cases.
Ellers er det primært mit netværk. Jeg synes folk i branchen er rigtig flinke til at dele deres fifs, selvfølgelig bag lukkede døre :-)
Rune Hansen:
Både via erfaringer fra egne tests og fra forskellige SEO-blogs – herunder Backlinko.com, da Brian Dean plejer at have godt styr på det ☺
Rasmus – SeoAnalyst:
Jeg sidder heldigvis til daglig i et hus med en masse andre dygtige SEO folk – og her bliver alle muligheder testet, vendt og drejet. Desuden er vi en del af et stort internationalt netværk, hvor vi nemt kan få adgang til en masse andre SEO ressourcer. Den bedste viden får man som regel ved selv at teste – eller fra internt hold.
Der er en tendens til, at viden om link building delt på diverse blogs allerede er for gammelt ved publicering. Mulighederne er ganske enkelt allerede udnyttet.
Endelig samler jeg stadig viden op via Google+ og Twitter. De er begge en ualmindeligt gode ressourcer til sparring og kan give ny viden.
10. Hvad er dit mest benyttede værktøj til link building i 2014 og hvorfor?
Anders Saugstrup:
Google-søgning. Vi bruger søgemaskinen til research, når vi producerer indhold. Når indholdet er udgivet, bruger vi igen Google til at finde relevante websites og kontaktpersoner, som indholdet skal markedsføres til.
Søren Riisager:
Google og linkresearchtools.com fordi det er de bedste tools
Thomas Rosenstand:
Jeg bruger ikke værktøjer så meget til den slags – men lidt Ahrefs til at tjekke, hvor mine kunders konkurrenter får deres links.
Lars Bachmann:
Google (til research) og ahrefs.com (til at tjekke egne og konkurrenters linkprofil)
Rasmus Sørensen:
Heh! Excel, MajesticSEO og Google. Majestic til at lave mine anlyser, Excel til at få overblik og lave konklusioner og Google til at tjekke om analyserne holder.
Lars Skjoldby:
Ahrefs.com bruger jeg til mange forskellige formål. Lige fra at lave backlink analyse af den virksomhed jeg arbejder for, til at få et indblik over hvor branchen normalt får links fra.
Rune Hansen:
Ahrefs.com – da jeg hurtigt får en god indsigt i min kundes (og deres konkurrenters) backlink-profil.
Rasmus – SeoAnalyst:
Google, Excel og Majestic.
Uanset om der er tale om “almindeligt” outreach, distribuering af indhold eksternt eller konkurrentanalyser starter jeg på Google med en lang række mere eller mindre prædefinerede search queries. Excel bruger jeg til data indsamling, data chrunching og generering af lister.
På Google og i Excel bruger jeg 95% af min tid i forbindelse med link building arbejde. Endelig er Majestic mit foretrukne tool til hurtige link analyser.
11. Er det blevet sværere i år at bygge links og i så fald hvorfor/hvorfor ikke?
Anders Saugstrup:
Nej, det er det samme.
Søren Riisager:
Ja, kvaliteten skal være højere og det gør antallet af linkmuligheder mindre
Thomas Rosenstand:
Det er ikke blevet sværere – eller nemmere.
Lars Bachmann:
Både og.. Det er kræver nok lidt mere tålmodighed at få de rigtig stærke links.
Rasmus Sørensen:
Både og.. links er ret nemme at bygge – links der giver værdi og placeringer er noget helt andet. Det kan være en stor udfordring at trænge igennem den massive strøm af nyheder vi bombarderes med hver dag. Omvendt kan det på projekter, hvor emnet er mindre main stream, ofte være nemmere at skabe links – igen forudsat at man reelt har noget, der giver “linkeren” værdi til deres indhold.
Lars Skjoldby:
Både og. Når man bevæger sig væk fra metoder som X links for X kroner om måneden, så bliver det selvfølgelig svære. Men der er stadig masser af lavt hængende frugter der ude for helt almindelige virksomheder.
Rune Hansen:
Nej det synes jeg ikke – men disciplinen har rykket sig og appellerer nu I højere grad til marketing- og kommunikationsfolk, der tænker på målgrupper og budskaber, end blot til hardcore SEO-teknikere, der tænker på linkjuice. Der vil derfor være nogle person-typer, som føler at det er blevet sværere.
Rasmus – SeoAnalyst:
I realiteten ikke. Det har altid været hårdt og langsommeligt arbejde at skabe gode links.
Der er inden for det seneste år blot blevet endnu mere fokus på, at kvaliteten af ens link building arbejde skal være i orden.
12. Google droppede author fotos i SERPs i juni 2014. Hvad tror du bliver den mest væsentlige ændring til Googles SERPs i 2015?
Anders Saugstrup:
Jeg gætter på at google fortsætter med at stramme tommelskruerne på websites, som de søgende bliver skuffede over (og så straks hopper tilbage til søgeresultaterne og klikker på det næste resultat).
Mit andet gæt handler om Trust. Jeg tror, at indgående links fra hjemmesider af høj troværdighed bliver en endnu vigtigere faktor.
Google nedlægger (for nu i hvert fald) forfatterskabseksperimentet. Når du ikke ved, om forfatteren til en artikel er en anerkendt specialist på området, må du se efter andre signaler. Trust er et godt bud. Sociale signaler er en anden mulighed.
Til sidst tror jeg at Google kommer til at sluge endnu mere trafik ved at levere svaret direkte på søgeresultatsiden.
Søren Riisager:
Jeg tror at brugerne vil få lagt flere af deres spørgmål, besvaret direkte i SERP – uden at de behøver at besøge vores hjemmesider
Thomas Rosenstand:
Nu har de jo så droppet Authorship – men ikke Authorrank. Jeg tror, vi vil se endnu flere af Googles egne projekter i SERP (Flybilletter, hoteller etc.). Money makes the SERP go around :-)
Lars Bachmann:
Jeg tror vi ser mere dynamisk indhold fra Google’s side. Vi ser allerede eksempler på at Google hiver snippets af tekst ind I serp, og på den made forsøge at give søgeren svar på deres søgning uden at de skal klikke sig videre. Jeg er bange for at Google tager mere og mere ejerskab af vores indhold og sender mindre trafik ud til indholdsskaberne.
Rasmus Sørensen:
Tror der kommer ske meget med Rich Snippets, Google+ på den ene eller anden måde, men det tyder på at Google er lidt på tilbagetog og at de gamle “blue links” fortsat er deres produkt. Måske en renere SERP? Flere Adwords og Google’s egne projekter får en mere prominent plads?
Lars Skjoldby:
Hvis jeg var god til at spå, så ville jeg spille lotto. ;-)
Men lad mig give et uforbeholdent skud:
På google.dk vil Google Shopping annoncer sikkert blive en langt større del af søgeresultaterne. Det kører stadig meget beta-agtigt herhjemme og derfor vises de ikke helt så ofte, som det eksempelvis gør i USA. Men jeg er næsten overbevist om at det bliver bedre (set med Google Shopping øjne) i løbet af det næste år, og dermed får de organiske resultater endnu mere at kæmpe i mod rent visuelt.
På verdensplan tror vi vil komme til at se flere eksempler på live-information, lige som vi kunne under sommerens VM i fodbold, hvor kampenes resultater blev vist i real time, hvis man Googlede de to spillende holds navne.
Rune Hansen:
Jeg tror, at Google vil fortsætte deres øgede fremhævelse og markante udvikling af AdWords & local-results I SERP. De øverste organiske resultater bliver derfor vigtigere og vigtigere.
Rasmus – SeoAnalyst:
Jeg er overbevist om, at vi blot har set toppen af udrulningen af Knowledge Graph. Google er allerede blevet langt bedre til at forstå sammenhængen mellem entiteter og det kommer vi til at se mere af i søgeresultaterne.
Google vil desuden fremover returnere langt flere svar på søgninger – som man eksempelvis så under VM i fodbold. Google serverede som bekendt specielle featurebokse med svar på søgninger omkring turneringen i Brasilien. Sådanne feature bokse vil der komme mange flere af.
Endelig tror jeg, at vi kommer til at se meget mere til Googles Local Karrusel. Mange flere søgninger vil returnere den visning – se eks: “seværdigheder København”
13. Hvad tror du bliver det vigtigste i forhold til SEO og link building i 2015?
Anders Saugstrup:
En lang og vedholdende indsats. Der skal mere og mere til for at klare sig godt.
Søren Riisager:
Kvalitet frem for kvantitet
Thomas Rosenstand:
En yderligere fokusering på indhold og på teknisk perfektion i relation til Microdata, Rich Snippets etc. I det hele taget er platformens tekniske tilstand af større og større betydning, og de CMS, der bedst lever op til Googles “krav”, får stadigt større fordele. Det stiller krav til udviklerne af de systemer – og til brugerne i form af uddannelse i at benytte for eksempel Microdata.
Lars Bachmann:
Tålmodighed og ihærdighed.
Rasmus Sørensen:
Fokus, kvalitet og vedholdenhed. SEO er en løbende process og der er stilstand lig med afvikling. I alle brancher er der altid nogle, som arbejder aktivt med deres SEO og du er nødt til at være med. Informationsstrømmen bliver større og større og kampen om placeringerne bliver hårdere og hårdere.
Lars Skjoldby:
Jeg tvivler vi skal tænke meget anderledes i 2015, i forhold til de sidste par år. Så fortsat fokus på kvalitet frem for kvantitet.
Rune Hansen:
Mobil-optimering vil fortsat være et meget vigtigt SEO-område I 2015 – og I forhold til linkbuilding anno 2015 vil kvalitet, relevans og naturlighed være nøgleordene.
Rasmus – SeoAnalyst:
Vi kommer til at se meget mere til forespørgsler på optimering af Apps, optimering af mindre mobile applikationer og selvfølgelig generelt optimering til mobil.
I forhold til link building skal vi blot endnu længere ned af den vej Google har sat som retningslinje inden for de seneste år. Relevansen – og den gode historie er det vigtigste elementer fremover.
2015 er forhåbentligt også året hvor det – også i Danmark – er slut med splogs og andet tilsvarende spam indhold.
14. Hvis jeg køber link building hos dig – får jeg så fuld indblik i de links, du har bygget?
Anders Saugstrup:
Ja, vi ringer eller skriver til kunden hver eneste gang nogen vælger at linke til deres indhold. Den slags skal festligholdes.
Søren Riisager:
Ja, du kan få alle de linklister du kunne tænke dig, men jeg vil anbefale dig at kigge på din organiske trafik i Google Analytics og på din bundlinje i stedet
Thomas Rosenstand:
Ja, hvis du ønsker det. Nogle vil gerne have det, og det får de så. Andre er ligeglade. Vi leverer.
Lars Bachmann:
Sælger ikke linkbuilding som en enkeltstående ydelse, men du vil få en løbende status på de tiltag der er lavet.
Rasmus Sørensen:
Selvfølgelig gør du – hvis du ved hvordan man vurderer dem og det iøvrigt gør dig til en bedre menneske. Oftest vil du ikke være i tvivl, da langt de fleste links også vil give dig trafik, hvilket bør være en primær årsag – efter linkets seo værdi selvfølgelig :)
Nu kan du ikke købe link building hos os som et enestående produkt. Hos os er link building en del af en digital strategi.
Selvfølgelig en væsentlig og afgørende del.
Lars Skjoldby:
Ja, selvfølgelig.
Rune Hansen:
Ja, selvfølgelig.
Rasmus – SeoAnalyst:
Ja – naturligvis. Du kan få fuldt indblik, hvis du ønsker det. Vi vil meget gerne vise de links vi skaber, men da de ofte også skaber væsentlig trafik vil du også kunne se dem i eksempelvis Analytics.
Har du andre spørgsmål om link building til eksperterne? Stil dem herunder – og husk også at svare på spørgsmålene stillet via de sociale medier:
“Hvor mange henvendelser får du fra folk, der stadig vil have gammeldags link building med splogs og det hele?”
“Hvis du ser 3 år frem, hvad tror du så du vil fortryde du ikke brugte mere tid på den dag i dag? Hvad er det (som er åbenlyst om 3 år), som der bruges for lidt tid på i link building?”
11 Kommentarer til “14 spørgsmål og svar om link building – sådan foretager du link building i 2014”
Kommenter post
Få nyhedsbrev:
Seneste indlæg
- Link Building i 2016 – 10 svar fra de største danske SEO eksperter
- Få 20% bedre load-tider med HTTP/2 protokollen
- Derfor skal du aldrig droppe tanken om dit drømmedomæne
- SEMAward 2015 – vinderne er fundet
- De 96 bedste artikler, blogposts, debatindlæg og podcasts om online markedsføring
Mest læste indlæg
- Link building 2012 – 12 håndgribelige tips fra de største danske eksperter
- Det perfekte SEO title tag
- Google+ (plus) – med Google Circles – Googles Sociale netværk
- Yahoo! skifter til Bing – hvad med Site Explorer?
- Utraditionelle Off-Page SEO Strategier
- Adwords tricks – 11 tips til en kick-ass Adwords annonce
- Google Places – udfyld det perfekt (Local business Center)
- Nyt Google+ Dashboard – saml dine Google produkter ét sted
- Google Pandaen er Tam, Uden Tænder og Ganske Harmløs
- Google Webmaster Tool – sådan registrerer du dit website
Seneste kommentarer
- 14 spørgsmål og svar om link building – sådan foretager du link building i 2014 til
- Link Building i 2016 – 10 svar fra de største danske SEO eksperter til
- 13.880 grunde til at du skal kommentere på blogs til
- 13.880 grunde til at du skal kommentere på blogs til
- Utraditionelle Off-Page SEO Strategier til
Anders Saugstup says:
Hej alle
Jeg svarer lige på de ekstra to spørgsmål her:
“Hvor mange henvendelser får du fra folk, der stadig vil have gammeldags link building med splogs og det hele?”
Ret mange. Og det er på trods af, at jeg kommunikerer meget om at jeg ikke sælger den slags.
Der er stadig et stort marked for linkbuilding til styk-priser.
“Hvis du ser 3 år frem, hvad tror du så du vil fortryde du ikke brugte mere tid på den dag i dag? Hvad er det (som er åbenlyst om 3 år), som der bruges for lidt tid på i link building?”
Jeg ved det simpelthen ikke. Jeg tror at kvalitetsarbejde betaler sig langt ud i fremtiden, men hvem ved, hvad der kan komme til af nye ting, der også skal tænkes ind?
Lars Bachmann says:
Hej Rasmus (og alle jer andre)
Det har været en fornøjelse at deltage igen i år, og spændende at læse de andres svar.
Og dejligt at se, at vi trods alt er rimelig enige :)
Thomas Rosenstand says:
Også et – forsinket – tak fra mig for at få lov at være med. Egentlig underligt at der ikke er flere, der har spørgsmål eller kommentarer.
Frederik says:
Spændende læsning,
Har Google en side hvor jeg kan læse om deres nyeste opdatering samt få af vide så snart der kommer en ud?
Rasmus Himmelstrup says:
Moz har en side med de nyeste opdateringer her:
http://moz.com/google-algorithm-change
Stefan says:
Nogen super godt spørgsmål der bliver stillet, samt nogen svar fra dygtige link building eksperter :)
Peter Christoffersen says:
Hej med jer:)
Med hensyn til infografikker, hvordan vil I anbefale at man pitcher den, når man har fundet en rækker emner man gerne vil tilbyde den til?
Skriver man bare at man har udarbejdet en grafik, som passer til det indhold de har, og at de frit kan bruge den, eller hvordan gøres det mest optimalt?
Rasmus Himmelstrup says:
@Peter – umiddelbart har jeg bedst erfaring med at kontakte medier før infografikken udarbejdes. Dermed kan de være med til at påvirke den, samtidig med at du så tidligt i processen gør dem opmærksom på, at du har en infografik omkring et specifikt emne.
Lone P. says:
Synes det flytter sig konstant! Især omkring nye sider man laver uden den såkaldte “trust”
Mathias says:
det er vigtigt at der bliver mere kontrol over det. Som jeg sagde til min kollega fra skoleogliv.dk så skal det reguleres, så man ikke bare kan hoste små links hvor man kan linke til alle fra, istedet for at deres kollegaer selv skal finde sider
skrotbil says:
thank you