Ny placering af Google AdWords – page preview og local i stedet?

Posted Posted af i Nyheder, PPC     Comments 5 kommentarer
okt
19

Der er rigtig mange eksempler på tests og forsøg fra Googles side. Nogle bliver efterfølgende implementeret – andre ikke. Det ser dog ud som om, at vi skal vende os til betalte annoncer i bunden af søgeresultaterne.

Der har været mange eksempler på betalte links i bunden fra søgninger foretaget på google.com. Indtil nu har de dog være forbeholdt Google.com – nu tester Google så også på google.dk, og derfor må man også forvente, at testen er en mere seriøs en af slagsen.

Det var @jacobleander, der først spottede det i dag, men siden har det været muligt at genskabe samme resultat på en række søgninger – se screenshot nedenfor.

Det interessante er, at Googles søgeresultater bliver strippet for annoncer i højre kolonne. Mange tidligere eyetrackingstudier har vist at en topplacering i højre kolonne på de betalte annoncer fik mest bevågenhed, så hvorfor vil Google fjerne den mulighed?

Det kan skyldes, at Google ligger an til en ny placering af Google Places – som de testede af tidligere på året. Eller at der skal gøres plads til page preview, som vi også har set tests af.

Hvis en af ovenstående muligheder er en realitet, vil vi helt sikkert komme til at se en ændret søgeadfærd.

Indtil videre er det kun en test – men lignende tiltag er tidligere blevet en helt naturlig del af Googles søgeresultater.

Google tester placering af Google AdWords

Sponsorerede links i bunden af Google Serp

Hvad synes du om den nye placering af betalte annoncer?

5 Kommentarer til “Ny placering af Google AdWords – page preview og local i stedet?”

  • Yderst interessant test. Hvis Google vælger at indføre den version som standard, kommer der godt nok til at blive voldsom kamp om at ligge i top-3 på Adwords, da de vil få uforholdsmæssigt mange flere klik end de tilsvarende reklamer i bunden af søgningen.
    Bare se forskellen i besøgende, om man ligger i top-3 eller 8-10 i de organiske resultater. Jeg har svært ved at forestille mig, at Google får tilfredse annoncører ud af sådan en ændring, hvis den kommer videre end test-stadiet.

  • Jeg har lidt svært ved at forestille mig, at dette tiltag bliver en realitet. Det vil alt andet lige føre til færre klik på AdWords og flere klik på de organiske resultater, når der er færre synlige annoncer at klikke på (jeg regner ikke de nederste for synlige). Og selv om konkurrencen på at ligge i top 3 skærpes voldsomt – med deraf følgende højere klikpriser – så må det føre til et fald i AdWords indtægterne for Google? Men ok, Googles veje er som bekendt uransagelige og de gør naturligvis ikke noget uden at det giver mening – også økonomisk…

    Er jeg den eneste der synes Google ryster posen lidt vel rigeligt for tiden? Med den almindelige bruger-kasket på, kan jeg godt savne old-school Google. KISS?

  • @Kristian: Fuldkommen enig med dig.

    Tror vi er mange, der går og synes at Google er ved at blive LIDT for spraglet.

  • Enig med Kristian med hensyn til, at der sker meget for tiden :)

    Tanken er vel i og for sig god nok. Læg nogle fremhævede reklamer frem lige inden brugeren går videre til side 2.

    Om det giver flere eller færre klik på de nederste reklamer er svært at sige, men jeg tror i praksis heller ikke på, at det vil virke. Reklamerne bliver separeret fra de andre reklamer og brugere, der kigger alle reklamerne igennem vil ikke kunne se dem alle med det samme.

  • @Frank – enig Google får ikke tilfredse annoncører, men priser i top 3 vil stige og ergo vil Google tjene mere på de annoncer.

    @Kristian – mon ikke der ligger en benhård kalkule bag? Hvis de ændrer ppc opstillingen skal de jo tjene pengene et andet sted..

    @Andreas – for brugere der klikker sig videre til side 2 er der helt sikkert en værdi, men det er jo som bekendt de færreste der gør det.

    Jeg er også helt enig i, at der sker lige lovligt mange ting i søgemaskinen i øjeblikket. Måske skulle man overveje hvad der gjorde søgemaskinen til en succes i starten – nemlig simpliciteten.

Kommenter post