Place Search – places og Maps overtager Google!

Google testede local maps i højre kolonnen på nogle få udvalgte søgninger i starten af juli. Nu ser det ud som om testen er af mere seriøs karakter – for stort set samme resultater returneres nu på google.dk.

Update: Den nye placering af maps er nu officielt rullet ud i det meste af verdenen. Den nye funktion hedder Place Search. Se mere her.

Igen går det ud over Google Adwords – som skubbes til fordel for Local Search maps – maps som tilmed følger med, hvis man scroller. (se billeder nederst)

En given søgeresultatside (SERP) består af følgende – fra toppen:
3 Resultater fra Google AdWords
3 Organiske listings fra Google Maps
7 Lokale listings – med reviews eller anmeldelser umiddelbart til højre for resultatet
og endelige 4 organiske listings igen.

En ændring som vist på billederne nedenfor vil ganske givet betyde langt større fokus på lokale søgeresultater, langt højre fokus på site reviews eller anmeldelser, sandsynligvis et fald i antallet af kliks fra betalte placeringer uden for top tre og endeligt betydeligt mere fokus på at være placeret i top tre i de organiske resultater, frem for under resultaterne fra local – og dermed under scroll.

Det er en gigantisk ændring – som i endnu højere grad sætter fokus på Local Search og potentialet heri. Det er stadig en test – men det kunne se ud som om, at denne er på vej ud af beta.

Søgeresultaterne er spottet af Jonas Aagreen.

hoteller københavn københavn - Google-søgning

anmeldelser - hoteller københavn - Google

bund serp - hoteller københavn - Google-søgning

Med Scroll:

scroll2 - hoteller københavn

Scroll 3 - hoteller københavn - Google-søgning

scroll 4 - hoteller københavn - Google-søgning

rejsebureau odense - Google-søgning

2 Kommentarer til “Place Search – places og Maps overtager Google!”

  • I recently noticed this too!

    It’s a big change, I’ll be interested to see what happens – I noticed this when doing a local search and didn’t know what it was.

    From doing this as a user, I can say that it’s really weird – the really big displays are definitely not to my liking – it feels very much like advertising.

    I hope they go back to something closer to the old format! Some of these are really…….bad…. even yahoo is giving me better results compared with some of these!

  • Der er ændret godt og grundigt i deres algoritme med hensyn til at ranke websites/virksomheder der er i Google Places OG ranker med deres website. Jeg har oplevet at et firma og website som lå henholdsvis nummer 11 i places og 9 i de organiske røg op som nummer 2 med den nye måde at vise resultaterne. OG det på meget konkurrencepræget søgeord.

    Noget tyder på at ihvertfald anmeldelser har fået en lidt større rolle, er lige ved at teste det :)

Kommenter post