Location Services – det nye local search? – SMX Advanced 2010 recap

Location services er endnu ikke så udbredt i Danmark, men som ved mange andre af de sociale tjenester – må man forvente at også de vil få større bevågenhed inden for den nærmeste tid. Potentialet er enormt. Både i forhold til markedsføring på den slags services, men også i forhold til udvikling og leadgenerering via mobiltelefonen.

Location services er tjenester der retter sig mod dig – uanset hvor du måtte befinde dig, og uanset hvilket behov du måtte have.

Location services
Location Based Services ved Golden Gate Bridge – fra Flickr.

Applikationer som Foursquare, Gowalla, Google latitude er blevet det nye Twitter. Ikke så meget i formen – men som i en ny uafprøvet service. Det er på vej op til at få et gennembrud i Danmark, men ligesom ved Twitters opstart, holder mange lidt igen.

Markedsføringen kommer som regel der hvor brugerne er, så inden for et års tid, vil fokuseret markedsføring på tjenester som Foursquare uden tvivl også finde sted.

Der er allerede rigtig mange lokale tjenester – dog stadig hovedsageligt fokuseret mod det amerikanske marked.

Brugere der foretager search via mobilen har ofte en lokal interesse (50% i følge Wall Street Journal).
65% af alle konverteringer via mobil – foregår inden for en time. Søgeadfærden er langt fra den almindelige og derfor skal den målrettes anderledes.

Men eftersom mobilen kan betragtes som nutidens smykke – og alle personer dagligt har den i lommen, er det en markedsføringskanal, man ganske enkelt ikke bør undgå at udnytte.

I forbindelse med SMX advanced blev der foretaget en undersøgelse af brugen af og tilgangen til location services. En af de største take aways var, at næsten alle, der benyttede en eller flere af de lokale tjenester – både som privatperson og i markedsføringsøjemed – havde fået tjenesten anbefalet via word-of-mouth. Det er derfor i langt højere grad markedsføring via netværk og interessesfære.

Det gør på sin vis kun de lokale services endnu mere interessant. For har du et produkt, som er målrettet til en specifik målgruppe inden for et eller flere lokale områder – er de lokale services ganske enkelt perfekte.

Formår du som virksomhed derved at ramme rigtigt – har du adgang til en række ekstremt dedikerede aftagere af dine produkter. Og det bliver kun endnu bedre – hvis du har mulighed for at udvikle specielle tilbud til brugerne af de tjenester. Det betyder direkte brugerinvolvering – samt en mængde af ambassadører for dine produkter.

Så mangler vi bare at de lokale tjenester bliver mere udnyttet eller videreudviklet i Danmark.

Læs de andre SMX Advanced 2010 recap historier her

2 Kommentarer til “Location Services – det nye local search? – SMX Advanced 2010 recap”

  • Heh, mangler der ikke en Call-to-action på det skilt? Hvor pokker er det man skal ringe hen?

    Eller regner de med at folk, der har lyst til at hoppe, liiiige slår lokationen op på 4square først? :-P

  • :-P der skulle efter sigende være en telefon på den anden side af pælen – men jo ellers har du ret. Det er er nok ikke foursquare der står øverst på listen, hvis man er i den situation..

Kommenter post