Link building – SMX Advanced 2010 recap

Posted Posted af i Link Building, SEO     Comments 3 kommentarer
jun
12

Det væsentligste at nævne omkring link building, er at det sjældent er særlig avanceret, men blot kræver en kreativ tankegang, hårdt arbejde og lidt forudgående planlægning.

Link building er er bygge relationer

Derfor kan nedenstående også virke basalt, men videreformidlet af nogle af de stærkeste inden for search marketing, kan det kun være interessant. Der var nogle rigtig gode eksempler, som jeg vil gengive senere her på bloggen.

Nedenfor er listet nogle af de elementer, der blev nævnt:

Link queries
Hvis du bruger link queries som “keyword” allintitle:”keyword” -site:www.domain.dk til at finde links, er de væsentligt at blive ved med at tilføje queryparametre indtil antallet af sider i SERPs er under 1000. Derved kan du bedre målrette link buildingen mod de rette sider. Glem alt om Page Rank og gå efter relevans.

Medlemsskaber
Husk at få links fra alle din samarbejdspartnere – det kan være enormt succesfuldt. Både i forhold til ranking, men især også som trafikskaber. Det kan måske ligefrem betale sig, at melde sig ind i nogle forskellige medlemskaber.

Nyhedssites og link building
Rigtig mange nyhedssites har ikke mulighed for at link builde på grund af den store mængde af publicerede artikler. Her skal man tænke i nogle lidt andre og til tider kreative baner. Bruce Clay havde en god gennemgang af cnn.com – som på sin vis må gøre et eller andet rigtigt (tjek page rank).

Ven eller fjende
Har du forsøgt at få kontakt til en bestemt person eller organisation gennem mail – men uden held? Prøv i stedet med en fælles fjende. Find en person eller et emne i begge er utilfredse med, skriv en kritisk historie om jeres fælles fjende og nævn, dem du ønsker at komme i kontakt med. Det kan være det bånd, der i stedet skaber kontakten.

Manuel link building
Den manuelle link building ved hjælp af mail fungerer stadig, men er meget old school. Undgå “hvis du link til mig – link jeg til dig” men spørg i stedet, hvordan i kan samarbejde.

Hvornår stopper link building?
Der var mange spørgsmål til, hvornår man skal stoppe sin link building – eller hvornår man har gjort nok. Svaret er i sig selv temmelig simpelt. Hvis du ejer en butik vil du jo heller aldrig stoppe med at markedsføre den helt – så hvorfor stoppe link buildingen?

Link building – skabelse af netværk
Link building er er som at skabe netværk – det handler ikke bare om et hurtigt bekendtskab, men om et langvarigt samarbejde.

Mange af de elementer, der blev nævnt i forbindelse med link building – er elementer, som tidligere gennemgået i indlægget om link building her.

Læs de andre SMX Advanced 2010 recap historier her

3 Kommentarer til “Link building – SMX Advanced 2010 recap”

  • Er vild med “link building is relationship building”. Hvem er den fra?

    Utroligt mange nybegyndere inden for SEO tror, at link building bare er et par links i et par footers og så ellers tilmelding til en stribe link kataloger. Men anskaffelse af links af høj kvalitet er der næsten ingen der fatter, og det er her man skal benytte “relationship building”.

  • @søren

    Tak for det – citat er mit eget, men det var Chris Bennett fra 97th floor, der nævnte at hans vigtigste link building teknik var: “create relationships” – så credit må gå til ham.

    Jeg er helt enig med dig omkring anskaffelsen af links. Værdien af et stærkt kontekstuelt link er så utrolig mange gange højere end et katalog- eller footerlink.

  • Cool at du deler dine erfaringer fra “Over There” Rasmus!

    YES! som du selv er inde på Rasmus, er det der med at skaffe links en proces der aldrig stopper. Så nej tilmelding til et par kataloger er i som regl ikke nok.

Kommenter post