Matt Cutts keynote – SMX Advanced 2010 recap

Første keynote til SMX advancd 2010 var med Matt Cutts, Head of Webspam, Google. Det er efterhånden en tilbagevendende begivenhed at Danny Sullivan, Search Engine Land og Matt Cutts mødes på en forholdsvis uformel måde – og diskuterer den seneste udvikling inden for branchen. Selvfølgelig hovedsageligt rettet mod Google.

Her er nogle af de elementer de kom omkring – du kan se det meste af interviewet i videoen herunder.

Googles nye opdatering Caffeine er officielt live på alle datacentre
– Det betyder blandt andet, at opdateringer sker hurtigere og Googles indeks har mulighed for at vokse sig endnu større. Med Google Caffeine bliver søgemaskinen blandt andet også langt bedre til at læse og eksekvere javascript. Anbefalingen må dog stadig være at holde sig til tekstlinks.

Google skriver selv om udvidelsen her.

Google Mayday
Google mayday var en algoritmeændring. Sider af god kvalitet, men uden speciel høj autoritet oplevede en boost i rankings.

Fald i trafikken hos nogle sites skyldes hovedsageligt at link juicen var/er fordelt uhensigtsmæssigt. Hvis du har bemærket et fald i trafikken eller i henvisningerne, er det således noget du selv kan rette. Der er som bekendt nogle, der ryger op i søgeresultaterne, når andre ryger ned. Har du en naturlig link profil, med links godt fordelt til hele sitet – bør du ikke bekymre dig yderligere om mayday.

Google Webmaster Tool
Google lancerer en række nye features til Google Webmaster Tool inden for de næste par måneder. Det indebærer bedre overblik over 404 fejl, statistik og indsigt i universal search. Desuden bliver (er – for nogle) det muligt at se hvor en given snippet kommer fra på den pågældende side. Det giver mulighed for yderligere optimering.

HTML5
HTML5 og caffeine har ingen umiddelbar sammenhæng – HTML5 vil ikke betyde noget for ranking. Det vil perfekt kode, der validerer desuden heller ikke.

Indhold vs. Mood vs. ranking
Googles søgerobotter har mulighed for at scanne en side og afgøre hvor vidt indholdet er negativt, neutral eller positivt. Det bliver ikke brugt i forhold til ranking – men kan måske blive en faktor i fremtiden.

Bounce rate
I følge Matt Cutts er bounce rate ikke en ranking faktor, som han også nævner i videoen herunder. Måden hvorpå han svarer: “bounce rate is not a ranking factor to the best of my knowledge” (efter mange gentagne spørgsmål) lader dog lidt til fantasien.

Det blev nævnt adskillige gange senere på konferencen, at måden hvorpå han svarer næsten må betyde, at bounce rate på en eller anden vis har en indvirkning, hvilket uden tvivl også er min konklusion. Desuden vil man alligevel altid søge at minimere bounce rate – det bør aldrig blot være på grund af ranking.

Læs de andre SMX Advanced 2010 recap historier her

2 Kommentarer til “Matt Cutts keynote – SMX Advanced 2010 recap”

  • Endnu engang tak fordi du deler med os andre som ikke havde mulig hed for at være der.

    >Det vil perfekt kode, der validerer desuden heller ikke.
    Nu er jeg jo en stor fortaler for valid kode. Så jeg vil da lige tilføje at selvom dit site ikke ranker bedre fordi koden er i orden, så er der flere fremtrædende seo-folk som mener, at rigtig dårlig kode kan skade dine placeringer i søge maskinerne. Det er i alt fald sådan jeg læser dette indlæg på Joost de Valks blog:
    http://yoast.com/w3c-validation-seo/

  • @Jon – tak for din kommentar.
    Jeg er enig i at koden som udgangspunkt ikke skal være fyldt med fejl, og at man altid skal søge at have så få fejl som muligt. Men som Matt Cutts nævner både i videoen herover og i Yoasts indlæg så er valid kode ikke ensbetydende med højere rankings.

Kommenter post