Instant Previews – nu officielt

Google har sat endnu en af de mange tidligere tests i produktion – og lancerer nu Instant Previews, det tidligere Page Previews på tværs af Googles lokale søgemaskiner.

Jeg har tidligere vist eksempler på at Google testede Page preview – og for nylig kunne jeg således også genskabe en række tilsvarende billeder eller previews på Google.

Umiddelbart tvivler jeg på at den nye funktion vil blive benyttet af mange. Det er en sjov feature – og vil muligvis gå ud over klikrater – men det kommer sandsynligvis ikke til at ændre konverteringsraterne betydeligt.

Det interessante er måden hvorpå previews vises – idet søgemaskinen kan trække specifikke tekstelementer ud, målrettet til din søgning. Det tyder på, at søgemaskinen er langt bedre til identificere hvilke tekstelementer på en side, der kan klassificeres som reelt indhold.

Det interessante er også – at previews kommer til at dække over AdWords. For det er vel næppe i Googles interesse at mindske antallet af kliks på annoncerne. Det kan tyde på, at AdWords i bunden af SERPs bliver en realitet.

Kombinerer man tilmed Instant Previews med Place Search resultater – så går det helt galt. Så skjuler preview både AdWords og Google Maps integrationen. Det virker generelt ikke særlig gennemtænkt.

I følge Google handler Instant previews om at kunne sammenligne resultater hurtigt visuelt. Desuden skulle det give en mulighed for at interagere med indholdet på flere forskellige sider – uden egentlig at klikke på dem. Highlight funktionen skal sikre, at du rent faktisk også kan finde det indhold du søger efter på den givne side. Du kan se Googles officielle statement her.

Hvad synes du om Googles nye tiltag Instant Previews?

4 Kommentarer til “Instant Previews – nu officielt”

  • Jeg er vild med Google Instant Preview!
    Tilgengæld tror jeg ikke flash-hjemmeside-ejere synes det er så fantastisk: http://www.google.dk/#hl=da&source=hp&biw=1680&bih=949&q=kontrapunkt&aq=f&aqi=g10&aql=&oq=&gs_rfai=&fp=6a0f21a504004429 ;)

  • Jeg er ligesom Frederik også helt vild med det. Det er en naturlig udvikling af søgemaskinerne og jeg tager imod den med kyshånd.

    Jeg tror især, at dårligt designede hjemmesider, tynde reklame-websites og flash sider vil blive berørt af en lavere CTR. Så alle, der har sovet i timen vedr. deres hjemmeside design vil højst sandsynligt være sat yderligere bagud nu.

  • Det er helt sikkert et glimrende initiativ for at fremprovokere bedre designede og strukturerede hjemmesider.

    Jeg er også enig, i at det kommer til at gå ud over CTR – men ikke bare for tynde og flash sites. Alle placeringer i højere side af skærmen bliver berørt – dermed også AdWords og local.

    I forhold til Flash – er det vel bare endnu en grund til at udvikle noget, der også kan læses af søgemaskinerne.

  • Puha Flash sites får det svært i fremtiden hvis det er denne vej det går. Jeg har alligevel aldrig brudt mig om Flash så det går nok ;)

Kommenter post