Google Places indtager Googles søgeresultater – er du med?
Siden Google introducerede Google preview har der været spekuleret i, hvorvidt Google ville justere lokale søgeresultater og gøre Place Pages til en integreret del af Googles søgeresultater. Integrationen er nu en realitet!
Der er foretaget en lang række justeringer og generelt set, er der fuldstændig lavet om på, hvordan de lokale resultater præsenteres. Se alle ændringerne fra gammel til ny herunder.
The local Pin
Først og fremmest er Googles vante røde lokale pin blevet erstattet af en grå. Det virker umiddelbart temmelig mærkeligt, eftersom Google stort set kun har markedsført local search som en rød pin. Man kan undre sig over, at de fravælger et så markant “brand”. Fremover vil det dog kun være den røde pin der er til stede, når man holder musen over et lokalt resultat.
Google Preview som Google Places Page holder
Google preview bliver fremover udvidet og indeholder nu størstedelen af resultaterne fra en virksomheds Google Place Page. Det bliver dermed endnu vigtigere at sikre, at oplysningerne om virksomheden er korrekte.
Tidligere viste Google Preview blot et udsnit af websitet bag den lokale listings:
Nu følger alle resultaterne fra Google Place Pagen med over – og bliver dermed langt mere tilgængelige og prominente i søgningen:
Informationerne i instant preview dækker ligefrem over Google AdWords annoncerne, som ikke har tilstrækkelig kvalitet til at blive præsenteret over de organiske søgeresultater.
Umiddelbart kan man også forvente, at sider med reviews eller anmeldelser får et trafikboost via Googles ændring. Mon ikke Booking.com, Travelpod.com, Travel-library.com og frommers.com er meget glade for opmærksomheden på søgningen herunder. Alle sites er ved justeringen rykket op og indtager topplaceringer på en række meget prominente generiske søgninger.
De lokale informationer bliver ligeledes vist øjeblikkeligt ved søgninger, som Google definerer som værende meget relevante for netop din søgning. Her skal du som bruger altså ikke først trykke på preview knappen. Det er en gigantisk ændring af de lokale resultater – og en kæmpe opsang til alle virksomheder, der ikke har optimerede lokale listings. Nu kommer lokale informationer som det allerførste ved søgninger der er meget specifikke for virksomheden eller lokationen:
Tidligere blev man blot præsenteret for et kort over området – og dermed ikke direkte virksomheds-specifikke oplysninger:
Ændringen vil sandsynligvis få mange virksomhedsejere til at få fokus på de lokale resultater. For nu kan lokale oplysninger pludselig få en ligeså fremtrædende rolle som virksomhedens website. Og det endda på brandsøgninger!
Maps i søgeresultaterne
Med de nye lokale søgeresultater kommer ligeledes en ny version af kortet fra Google Maps integreret i søgeresultaterne:
Det gamle havde andre dimensioner – og passer tilsynedladende ikke med mængden af synlige AdWords annoncer:
Desuden indgår Google Places 360 graders billeder nu ligeledes på Place pagen. Googles Pegman (figuren der angiver Street View) er til stede på instant preview place pagen på de steder hvor 360 graders billeder er tilgængelige. Muligheden eksisterer dog stadig kun i USA.
Umiddelbart virker ændringen af Google Place pages i Googles søgeresultater, som en gevaldig opgradering af local search. Aldrig har de respektive place pages og informationerne her fra fået så meget opmærksomhed. Google har ført foretaget test, der dækkede over Google AdWords – og derfor hurtigt blev indført igen. Men denne justering er ingen test. Google Place pages og måden hvorpå Google præsenterer lokal information er kommet for at blive.
Incitamentet til at kaste dig over local search og Places er lige blevet betydeligt større.
Hvad synes du om ændringen af Google Place Page direkte i søgeresultaterne og vil du benytter de lokale informationer endnu mere?
5 Kommentarer til “Google Places indtager Googles søgeresultater – er du med?”
Kommenter post
Få nyhedsbrev:
Seneste indlæg
- Link Building i 2016 – 10 svar fra de største danske SEO eksperter
- Få 20% bedre load-tider med HTTP/2 protokollen
- Derfor skal du aldrig droppe tanken om dit drømmedomæne
- SEMAward 2015 – vinderne er fundet
- De 96 bedste artikler, blogposts, debatindlæg og podcasts om online markedsføring
Mest læste indlæg
- Link building 2012 – 12 håndgribelige tips fra de største danske eksperter
- Det perfekte SEO title tag
- Google+ (plus) – med Google Circles – Googles Sociale netværk
- Yahoo! skifter til Bing – hvad med Site Explorer?
- Utraditionelle Off-Page SEO Strategier
- Adwords tricks – 11 tips til en kick-ass Adwords annonce
- Google Places – udfyld det perfekt (Local business Center)
- Nyt Google+ Dashboard – saml dine Google produkter ét sted
- Google Pandaen er Tam, Uden Tænder og Ganske Harmløs
- Google Webmaster Tool – sådan registrerer du dit website
Seneste kommentarer
- 14 spørgsmål og svar om link building – sådan foretager du link building i 2014 til
- Link Building i 2016 – 10 svar fra de største danske SEO eksperter til
- 13.880 grunde til at du skal kommentere på blogs til
- 13.880 grunde til at du skal kommentere på blogs til
- Utraditionelle Off-Page SEO Strategier til
Morten says:
Interessant, håber denne ændring vil gøre det bedre en det er det var før.
Mvh
Morten
Steen says:
God artikel. Har de også forbedret opdaterings mulighederne? Nu er det godt nok lang tid siden jeg har kigget på vores Google Places profil men kan huske jeg ventede i evigheder på de her postkort fra Google da vi desværre havde flere kontoer…
Rasmus Himmelstrup says:
@Morten – det er for mig at se, en gigantisk forbedring der endnu engang viser vigtigheden i Local Search.
@Steen – Der er stadig rig mulighed for at optimere Google Places profilen – og mulighederne er ikke blevet færre.
Kaj Madsen says:
Hvor lang tid skal man vente på at man modtager postkortet fra Google for at verificere adressen?
Rasmus Himmelstrup says:
@Kaj – det tager typisk 3-4 uger.