Track sider på dansk og sider fra Danmark i Google Analytics

Som opfølgning på det tidligere indlæg her om hvor mange, der benytter sig af tilpasninger i Google ved hjælp af “Sider på dansk” og “Sider fra Danmark” kommer her en vejledning til hvordan du kan sætte et filter op i Google Analytics, der kan tracke brugen.

Filteret bliver noget mere interessant hvis du har et website, der er målrettet flere forskellige sprog. Du vil så kunne analysere om brugerne i de forskellige lande agerer anderledes i forhold til brugen af googlejusteringerne. Hvis det er tilfældet – kan du bruge det effektivt i din videre søgemaskineoptimering eller PPC kampagner.

Sådan tracker du “sider på dansk” og “Sider fra Danmark”
Opret en ny profil for dit website i Google Analytics. Derved kommer du ikke til at skade dine eksisterende data og kan således kigge isoleret på sprogjusteringerne. Du bør altid oprette en ny profil, når du foretager tilpasninger til Google Analytics.

Vælg tilføj en profil for et eksisterende domæne og giv den et relevant navn. Jeg har kaldt den GA Meta Google Søgestreng her.

Opret profil i Google Analytics

Det er underordnet hvad du kalder profilen – så længe du selv kan finde den igen. Tryk udfør.

Find efterfølgende profilen i Google Analytics, tryk redigér og tilføj et nyt filter.

Google Analytics filter - track sider fra Danmark og sider på dansk

Giv filteret et relevant navn – vælg tilpasset filter og avanceret. Vælg henvisning i felt A og indsæt følgende: (\?|&)meta=([^&]*)

Vælg brugerdefineret i det sidste felt og indsæt $A2.

Det resterende behøver du ikke at ændre. Tryk gem og vent på data. :)

Google Analytics vil herefter indsamle data. Du finder det selv under Trafikkilder – Søgeord – Brugerdefineret værdi:

Oversigt over brug af søgninger med sider på dansk og sider fra Danmark

Filteret vil også tracke andre sprogtilpasninger – og viser derfor heller ikke kun de danske sprogtilpasninger.

Kudos går til André Scholten som har skrevet filteret.

Du er velkommen til at skrive herunder,  hvis du har spørgsmål eller justeringer til filteret.

10 Kommentarer til “Track sider på dansk og sider fra Danmark i Google Analytics”

  • Det er super det her Rasmus. Det skal jeg lige have sat op på et par sites engang i aften. Glæder mig til at se tallene, men mon ikke de kommer til at ligne de tal som både dig og Frank er kommet frem til.

  • Hej Kim – tak for din kommentar.

    Jeg tror ikke du vil se de store udsving, så længe der er tale om .dk domæner. Som nævnt bliver det dog mere interessant når et site er målrettet flere forskellige tlds.

  • Ja det er rigtig godt. Jeg kendte ikke til at man kunne skrive så avanceret filtre.

    Men hvad mener du med “Du bør altid oprette en ny profil, når du foretager tilpasninger til Google Analytics.”?

    Måske jeg forstå bedre i morgen når jeg kan se mine tilpasninger i Analytics efter din post her.

    På forhånd tak!

  • @Peter

    Man kan skrive avancerede filtre, der kan tracke næsten alt… Der skal nok komme flere eksempler her på bloggen.

    Du kan oprette op til 50 profiler for hver enkelt Google Analytics konto. Eksempelvis en profil for organisk trafik, en for betalt trafik osv. Desuden bør du have en profil du aldrig redigerer i – så du altid har adgang til rå data.

    Du kan oprette en ny profil her: https://www.google.com/analytics/settings/add_profile
    (kræver dog at du er logget ind).

  • @Rasmus:
    Men jeg kan ikke helt forstå fordelen ved at have data i flere profiler, efter som man jo kan bygge sine egne rapporter og forde Analytics med egne parametre.

    Er det ikke bedre at have alle data samlet under én profil?

    :-)

  • @Peter

    Det må blive et nej… :)
    Det er bedst at have én profil hvor du kan tilgå alt data, og så en række der er filtreret. Derved kan du bedre styre data og oprette avancerede filtre, der ikke skaber støj i dine resterende data.

  • OK – men tak for svar!

  • @Peter Lauge,

    Jeg har samme spørgsmål… Det må vel være fordi at de optræder som nye besøgende? Så antallet af besøg stiger, eller tager jeg fejl? For hvis de ikke går ind og påvirker de andre data, ja så ser jeg ikke nogen mening i at oprette en ny profil.

  • @Lars Bo Thomsen

    Det er stadig samme data man kigger på, så antallet af besøg er ens. Men hvis man eksempelvis ønsker at kigge isoleret på alle de besøg, der kommer fra mobiler, kan der være en fordel i at isolere/filtrere dem i en enkelt profil.

  • Super indlæg,
    så bliver det nemt at tracke fremover, for dem der har lyst til det.

    Sjovt at bemærke, at André Scholten i Holland også ender på tilsvarende lave tal, som vi har set med vores observationer i DK.

Kommenter post