Track sider på dansk og sider fra Danmark i Google Analytics
Som opfølgning på det tidligere indlæg her om hvor mange, der benytter sig af tilpasninger i Google ved hjælp af “Sider på dansk” og “Sider fra Danmark” kommer her en vejledning til hvordan du kan sætte et filter op i Google Analytics, der kan tracke brugen.
Filteret bliver noget mere interessant hvis du har et website, der er målrettet flere forskellige sprog. Du vil så kunne analysere om brugerne i de forskellige lande agerer anderledes i forhold til brugen af googlejusteringerne. Hvis det er tilfældet – kan du bruge det effektivt i din videre søgemaskineoptimering eller PPC kampagner.
Sådan tracker du “sider på dansk” og “Sider fra Danmark”
Opret en ny profil for dit website i Google Analytics. Derved kommer du ikke til at skade dine eksisterende data og kan således kigge isoleret på sprogjusteringerne. Du bør altid oprette en ny profil, når du foretager tilpasninger til Google Analytics.
Vælg tilføj en profil for et eksisterende domæne og giv den et relevant navn. Jeg har kaldt den GA Meta Google Søgestreng her.
Det er underordnet hvad du kalder profilen – så længe du selv kan finde den igen. Tryk udfør.
Find efterfølgende profilen i Google Analytics, tryk redigér og tilføj et nyt filter.
Giv filteret et relevant navn – vælg tilpasset filter og avanceret. Vælg henvisning i felt A og indsæt følgende: (\?|&)meta=([^&]*)
Vælg brugerdefineret i det sidste felt og indsæt $A2.
Det resterende behøver du ikke at ændre. Tryk gem og vent på data. :)
Google Analytics vil herefter indsamle data. Du finder det selv under Trafikkilder – Søgeord – Brugerdefineret værdi:
Filteret vil også tracke andre sprogtilpasninger – og viser derfor heller ikke kun de danske sprogtilpasninger.
Kudos går til André Scholten som har skrevet filteret.
Du er velkommen til at skrive herunder, hvis du har spørgsmål eller justeringer til filteret.
10 Kommentarer til “Track sider på dansk og sider fra Danmark i Google Analytics”
Kommenter post
Få nyhedsbrev:
Seneste indlæg
- Link Building i 2016 – 10 svar fra de største danske SEO eksperter
- Få 20% bedre load-tider med HTTP/2 protokollen
- Derfor skal du aldrig droppe tanken om dit drømmedomæne
- SEMAward 2015 – vinderne er fundet
- De 96 bedste artikler, blogposts, debatindlæg og podcasts om online markedsføring
Mest læste indlæg
- Link building 2012 – 12 håndgribelige tips fra de største danske eksperter
- Det perfekte SEO title tag
- Google+ (plus) – med Google Circles – Googles Sociale netværk
- Yahoo! skifter til Bing – hvad med Site Explorer?
- Utraditionelle Off-Page SEO Strategier
- Adwords tricks – 11 tips til en kick-ass Adwords annonce
- Google Places – udfyld det perfekt (Local business Center)
- Nyt Google+ Dashboard – saml dine Google produkter ét sted
- Google Pandaen er Tam, Uden Tænder og Ganske Harmløs
- Google Webmaster Tool – sådan registrerer du dit website
Seneste kommentarer
- 14 spørgsmål og svar om link building – sådan foretager du link building i 2014 til
- Link Building i 2016 – 10 svar fra de største danske SEO eksperter til
- 13.880 grunde til at du skal kommentere på blogs til
- 13.880 grunde til at du skal kommentere på blogs til
- Utraditionelle Off-Page SEO Strategier til
Kim Andersen says:
Det er super det her Rasmus. Det skal jeg lige have sat op på et par sites engang i aften. Glæder mig til at se tallene, men mon ikke de kommer til at ligne de tal som både dig og Frank er kommet frem til.
Rasmus says:
Hej Kim – tak for din kommentar.
Jeg tror ikke du vil se de store udsving, så længe der er tale om .dk domæner. Som nævnt bliver det dog mere interessant når et site er målrettet flere forskellige tlds.
Peter Lauge says:
Ja det er rigtig godt. Jeg kendte ikke til at man kunne skrive så avanceret filtre.
Men hvad mener du med “Du bør altid oprette en ny profil, når du foretager tilpasninger til Google Analytics.”?
Måske jeg forstå bedre i morgen når jeg kan se mine tilpasninger i Analytics efter din post her.
På forhånd tak!
Rasmus says:
@Peter
Man kan skrive avancerede filtre, der kan tracke næsten alt… Der skal nok komme flere eksempler her på bloggen.
Du kan oprette op til 50 profiler for hver enkelt Google Analytics konto. Eksempelvis en profil for organisk trafik, en for betalt trafik osv. Desuden bør du have en profil du aldrig redigerer i – så du altid har adgang til rå data.
Du kan oprette en ny profil her: https://www.google.com/analytics/settings/add_profile
(kræver dog at du er logget ind).
Peter Lauge says:
@Rasmus:
Men jeg kan ikke helt forstå fordelen ved at have data i flere profiler, efter som man jo kan bygge sine egne rapporter og forde Analytics med egne parametre.
Er det ikke bedre at have alle data samlet under én profil?
:-)
Rasmus says:
@Peter
Det må blive et nej… :)
Det er bedst at have én profil hvor du kan tilgå alt data, og så en række der er filtreret. Derved kan du bedre styre data og oprette avancerede filtre, der ikke skaber støj i dine resterende data.
Peter Lauge says:
OK – men tak for svar!
Lars Bo Thomsen says:
@Peter Lauge,
Jeg har samme spørgsmål… Det må vel være fordi at de optræder som nye besøgende? Så antallet af besøg stiger, eller tager jeg fejl? For hvis de ikke går ind og påvirker de andre data, ja så ser jeg ikke nogen mening i at oprette en ny profil.
Rasmus says:
@Lars Bo Thomsen
Det er stadig samme data man kigger på, så antallet af besøg er ens. Men hvis man eksempelvis ønsker at kigge isoleret på alle de besøg, der kommer fra mobiler, kan der være en fordel i at isolere/filtrere dem i en enkelt profil.
Frank Hellerup Madsen says:
Super indlæg,
så bliver det nemt at tracke fremover, for dem der har lyst til det.
Sjovt at bemærke, at André Scholten i Holland også ender på tilsvarende lave tal, som vi har set med vores observationer i DK.