Derfor skal du bruge flere profiler i Google Analytics
Et tidligere indlæg her på bloggen, omkring opsætning og tracking af valgene “sider fra Danmark” og “sider på dansk” rejste nogle spørgsmål omkring opsætning af profiler i Google Analytics.
Hvorfor et profiler egentlig nødvendige i Google Analytics?
Når data fra Google Analytics går fra at være andet end bare tal, vil man hurtigt få behov for, at kigge isoleret på en bestemt gruppe af besøgende. For hvis ikke man kan agere og justere på baggrund af data – bliver et værktøj som Google Analytics – nemlig bare tal.
Ved at oprette profiler for hver af dine kanaler – vil du være i stand til at målrette din kommunikation på baggrund af data for netop den kanal eller målgruppe. Hvis der trackes på et lidt større site, vil der også hurtigt blive behov for forskellige former for information til forskellige dele af virksomheden.
Det kan eksempelvis være, at HR afdelingen skal bruge specifik information om de besøgende, der søger job. Marketingafdelingen skal vide noget om de iværksatte markedsføringstiltag – og ledelsen skal vide noget specifikt om, hvordan den generelle omsætning er på sitet.
En måde at strukturere en Google Analytics konto på, kan så være at dele den op i profiler målrettet til hver afdeling og hver kanal.
Eksempelvis:
A – Generel oversigt
B – Organisk trafik
C – Betalt trafik
D – Besøgende fra mailkampagner
E – Direkte besøgende
F – Besøgende fra mobiltelefoner
G – Intern brug af websitet
H – Besøgende fra local search
Osv.
Desuden anbefales det altid at gemme en profil, hvori der ikke foretages justeringer, så du altid kan se på en rå datafil hvis nødvendigt.
Z – rå data
Når du har besluttet dig for opsætningen i Google Analytics – så opret profilerne, tilføj de nødvendige filtre, kopier de nødvendige mål – og tilføj specifikke mål til de enkelte profiler.
Dermed får du et renere datasæt og et generelt bedre overblik over data.
Et overblik der – alt andet lige – vil resultere i bedre tal på bundlinien.
Bruger du også altid en række specifikke profiler som ovenfor?
Kommenter post
Få nyhedsbrev:
Seneste indlæg
- Link Building i 2016 – 10 svar fra de største danske SEO eksperter
- Få 20% bedre load-tider med HTTP/2 protokollen
- Derfor skal du aldrig droppe tanken om dit drømmedomæne
- SEMAward 2015 – vinderne er fundet
- De 96 bedste artikler, blogposts, debatindlæg og podcasts om online markedsføring
Mest læste indlæg
- Link building 2012 – 12 håndgribelige tips fra de største danske eksperter
- Det perfekte SEO title tag
- Google+ (plus) – med Google Circles – Googles Sociale netværk
- Yahoo! skifter til Bing – hvad med Site Explorer?
- Utraditionelle Off-Page SEO Strategier
- Adwords tricks – 11 tips til en kick-ass Adwords annonce
- Google Places – udfyld det perfekt (Local business Center)
- Nyt Google+ Dashboard – saml dine Google produkter ét sted
- Google Pandaen er Tam, Uden Tænder og Ganske Harmløs
- Google Webmaster Tool – sådan registrerer du dit website
Seneste kommentarer
- 14 spørgsmål og svar om link building – sådan foretager du link building i 2014 til
- Link Building i 2016 – 10 svar fra de største danske SEO eksperter til
- 13.880 grunde til at du skal kommentere på blogs til
- 13.880 grunde til at du skal kommentere på blogs til
- Utraditionelle Off-Page SEO Strategier til