Sider på dansk og Sider fra Danmark
Der har været en smule debat omkring, hvorvidt vi benytter os af mulighederne for at justere søgninger i Google til, ved hjælp af parametrene “sider på dansk” og “sider fra Danmark”. Svaret er ganske simpelt – at stort set alle ikke vælger at finjustere søgningen, men i stedet vælger at søge igen. Læs her hvorfor.
Debatten er startet på Amino og fulgt op af Frank Hellerup Madsen her. Som Frank selv skriver beror data på en uvidenskabelig undersøgelse – men data er som sådan valide nok. Indlægget her kan betragtes som del 2.
Ved hjælp af et ekstra filter i Google Analytics – som beskrevet nedenfor – kan man helt specifikt se hvor mange, der benytter sig af de justerede søgninger. Data genereret fra et dansk site viser at de procentsatser, der bliver angivet i Franks indlæg, passer forholdsvis godt.
Data er genereret over 12 måneder og må således kunne betragtes som nogenlunde validt.
Knap 93% af brugerne vælger således aldrig at benytte sig af en ekstra søgning med “Sider på dansk” eller “sider fra Danmark”.
3% bruger sprogtilretning ved hjælp af Google Suggest. 2,3% benytter sig af justeringen “Sider på dansk” og kun 1,4% bruger justeringen “Sider fra Danmark”.
Det kan med rimelig stor sandsynlighed dermed siges at meget få (eller næsten ingen) benytter sig af tilpasningsmulighederne i Google. “Sider på dansk” eller “Sider fra Danmark” bliver stort set ikke benyttet.
Hvordan du sætter filteret op i Google Analytics, kan du se i det næste indlæg her på bloggen.
2 Kommentarer til “Sider på dansk og Sider fra Danmark”
Kommenter post
Få nyhedsbrev:
Seneste indlæg
- Link Building i 2016 – 10 svar fra de største danske SEO eksperter
- Få 20% bedre load-tider med HTTP/2 protokollen
- Derfor skal du aldrig droppe tanken om dit drømmedomæne
- SEMAward 2015 – vinderne er fundet
- De 96 bedste artikler, blogposts, debatindlæg og podcasts om online markedsføring
Mest læste indlæg
- Link building 2012 – 12 håndgribelige tips fra de største danske eksperter
- Det perfekte SEO title tag
- Google+ (plus) – med Google Circles – Googles Sociale netværk
- Yahoo! skifter til Bing – hvad med Site Explorer?
- Utraditionelle Off-Page SEO Strategier
- Adwords tricks – 11 tips til en kick-ass Adwords annonce
- Google Places – udfyld det perfekt (Local business Center)
- Nyt Google+ Dashboard – saml dine Google produkter ét sted
- Google Pandaen er Tam, Uden Tænder og Ganske Harmløs
- Google Webmaster Tool – sådan registrerer du dit website
Seneste kommentarer
- 14 spørgsmål og svar om link building – sådan foretager du link building i 2014 til
- Link Building i 2016 – 10 svar fra de største danske SEO eksperter til
- 13.880 grunde til at du skal kommentere på blogs til
- 13.880 grunde til at du skal kommentere på blogs til
- Utraditionelle Off-Page SEO Strategier til
Peter Lauge says:
Super tak!
Det er vist mig som har startet det oprindelige indlæg på Amino.
Og dette her er lige hvad jeg har søgt efter. Men kunne nu også godt tænke mig nogle mere “globale” data. Altså hvad er den fulde statistik for google.dk?
Men tak!
Peter Lauge
Rasmus says:
Hej Peter – Tak for din kommentar.
For at få fat i den nøjagtige statistik skal man nok have adgang til Googles egen måling.. Og den får vi nok ikke :)
Jeg har desværre ikke set en offentliggjort statistik på det du søger, men ovenstående samt tidligere eksempler på blogs og twitter må være en meget god indikator.