Find Long Tail trafik i Google Analytics med Regulære Udtryk

Posted Posted af i Analytics     Comments 8 kommentarer
feb
23

En simpel guide til hvordan du kan isolere long tail trafik i Google Analytics – ved hjælp af regulære udtryk.

Regulære udtryk kan bruges til en række forskellige ting i forbindelse med Google Analytics. Ofte bruger man dem til at isolere IP ranges, adskille specifikke trafikkilder eller til at opsætte lidt mere avancerede mål.

Regulære udtryk kan dog også benyttes direkte i Google Analytics rapporter til at fokusere specifikt på en slags datakilde eller rapporttype. Her er nogle konkrete eksempler på, hvordan du kan bruge regulære udtryk til at adskille din long tail trafik.

Adskil alle søgninger, hvor brugerne kun har benyttet ét ord:

Indsæt: ^(\S+)\s.+ og vælg eksklusive.

Adskil alle søgninger, hvor brugeren har benyttet mere end ét ord:

Indsæt: ^(\S+)\s.+ og vælg indeholder.

Adskil alle søgninger, hvor brugeren har benyttet 2 ord:

Indsæt: ^(\S+)\s(\S+)$

Adskil alle søgninger, hvor brugeren har benyttet 3 ord:

Indsæt: ^(\S+)\s(\S+)\s(\S+)$

Adskil alle søgninger, hvor brugeren har benyttet 4 ord:

Indsæt: ^(\S+)\s(\S+)\s(\S+)\s(\S+)$

osv.

Du kan så få nogle simple rapporter, der udelukkende viser andelen af trafik hvor brugerne eksempelvis har brugt 3 ord. Det giver langt større mulighed for at fokusere eksempelvis din SEO indsats på en række specifikke ord.

Ved at bruge samme regulære udtryk i avancerede segmenter, kan du opsætte segmenter der kan benyttes på tværs af flere konti.

Hvis du vil læse mere om regulære udtryk i Google Analytics – kan jeg anbefale Lunametrics’ Regular Metrics for Google Analytics (PDF).

Har du andre gode tips til brug af regulære udtryk i Google Analytics?

8 Kommentarer til “Find Long Tail trafik i Google Analytics med Regulære Udtryk”

  • Hej Rasmus,
    Tak for et godt tip. Analyse af Analytics-data kan jo afsløre et væld af ting, der kan gavne i SEO-arbejdet. Og så skader det ikke, hvis man skyde lidt genvej på nogle af dem.

  • Tak for det. Især når man arbejder med lidt større sites er segmenteringen af long tail trafik helt essentiel.

  • Fedt indlæg Rasmus. Absolut brugbart, og fik sin deltagelse til webanalyse uddannelsen i Kolding i går :)

  • […] Et rigtig godt trick er at bruge Regular Expressions i Google Analytics. På Seoanalyst.dk finder du en super god gennemgang til hvordan man opsætter dette. Rent praktisk har du mulighed […]

  • Mange tak for tippet – det kendte jeg ikke. Det er et super godt til at finde ud af hvilke longtail søgninger man skal optimere på ens hjemmeside!

  • Det er smart. Tak Rasmus

  • Smart! Lige hvad jeg manglede :-) Tak!

  • Fremragende guide. Tak for hjælpen!

Kommenter post