Find Long Tail trafik i Google Analytics med Regulære Udtryk
En simpel guide til hvordan du kan isolere long tail trafik i Google Analytics – ved hjælp af regulære udtryk.
Regulære udtryk kan bruges til en række forskellige ting i forbindelse med Google Analytics. Ofte bruger man dem til at isolere IP ranges, adskille specifikke trafikkilder eller til at opsætte lidt mere avancerede mål.
Regulære udtryk kan dog også benyttes direkte i Google Analytics rapporter til at fokusere specifikt på en slags datakilde eller rapporttype. Her er nogle konkrete eksempler på, hvordan du kan bruge regulære udtryk til at adskille din long tail trafik.
Adskil alle søgninger, hvor brugerne kun har benyttet ét ord:
Indsæt: ^(\S+)\s.+
og vælg eksklusive.
Adskil alle søgninger, hvor brugeren har benyttet mere end ét ord:
Indsæt: ^(\S+)\s.+
og vælg indeholder.
Adskil alle søgninger, hvor brugeren har benyttet 2 ord:
Indsæt: ^(\S+)\s(\S+)$
Adskil alle søgninger, hvor brugeren har benyttet 3 ord:
Indsæt: ^(\S+)\s(\S+)\s(\S+)$
Adskil alle søgninger, hvor brugeren har benyttet 4 ord:
Indsæt: ^(\S+)\s(\S+)\s(\S+)\s(\S+)$
osv.
Du kan så få nogle simple rapporter, der udelukkende viser andelen af trafik hvor brugerne eksempelvis har brugt 3 ord. Det giver langt større mulighed for at fokusere eksempelvis din SEO indsats på en række specifikke ord.
Ved at bruge samme regulære udtryk i avancerede segmenter, kan du opsætte segmenter der kan benyttes på tværs af flere konti.
Hvis du vil læse mere om regulære udtryk i Google Analytics – kan jeg anbefale Lunametrics’ Regular Metrics for Google Analytics (PDF).
Har du andre gode tips til brug af regulære udtryk i Google Analytics?
8 Kommentarer til “Find Long Tail trafik i Google Analytics med Regulære Udtryk”
Kommenter post
Få nyhedsbrev:
Seneste indlæg
- Link Building i 2016 – 10 svar fra de største danske SEO eksperter
- Få 20% bedre load-tider med HTTP/2 protokollen
- Derfor skal du aldrig droppe tanken om dit drømmedomæne
- SEMAward 2015 – vinderne er fundet
- De 96 bedste artikler, blogposts, debatindlæg og podcasts om online markedsføring
Mest læste indlæg
- Link building 2012 – 12 håndgribelige tips fra de største danske eksperter
- Det perfekte SEO title tag
- Google+ (plus) – med Google Circles – Googles Sociale netværk
- Yahoo! skifter til Bing – hvad med Site Explorer?
- Utraditionelle Off-Page SEO Strategier
- Adwords tricks – 11 tips til en kick-ass Adwords annonce
- Google Places – udfyld det perfekt (Local business Center)
- Nyt Google+ Dashboard – saml dine Google produkter ét sted
- Google Pandaen er Tam, Uden Tænder og Ganske Harmløs
- Google Webmaster Tool – sådan registrerer du dit website
Seneste kommentarer
- 14 spørgsmål og svar om link building – sådan foretager du link building i 2014 til
- Link Building i 2016 – 10 svar fra de største danske SEO eksperter til
- 13.880 grunde til at du skal kommentere på blogs til
- 13.880 grunde til at du skal kommentere på blogs til
- Utraditionelle Off-Page SEO Strategier til
Frank Hellerup Madsen says:
Hej Rasmus,
Tak for et godt tip. Analyse af Analytics-data kan jo afsløre et væld af ting, der kan gavne i SEO-arbejdet. Og så skader det ikke, hvis man skyde lidt genvej på nogle af dem.
Rasmus says:
Tak for det. Især når man arbejder med lidt større sites er segmenteringen af long tail trafik helt essentiel.
Jacob Kildebogaard says:
Fedt indlæg Rasmus. Absolut brugbart, og fik sin deltagelse til webanalyse uddannelsen i Kolding i går :)
Gør dit SEO arbejde relevant og nemt says:
[…] Et rigtig godt trick er at bruge Regular Expressions i Google Analytics. På Seoanalyst.dk finder du en super god gennemgang til hvordan man opsætter dette. Rent praktisk har du mulighed […]
Martin Albertsen says:
Mange tak for tippet – det kendte jeg ikke. Det er et super godt til at finde ud af hvilke longtail søgninger man skal optimere på ens hjemmeside!
Steen says:
Det er smart. Tak Rasmus
Søren says:
Smart! Lige hvad jeg manglede :-) Tak!
Mads Terp says:
Fremragende guide. Tak for hjælpen!