Google Venice Update – to store ændringer til lokale søgninger
Google præsenterede i mandags en lang række ændringer til algoritmen som alle i mere eller mindre grad allerede påvirker eller kommer til at påvirke algoritmen og dermed de søgeresultater vi får vist.
Blandt de mange (40) interessante opdateringer var også en række opdateringer til Local, og dermed ændringer der direkte kommer til at påvirke lokale søgninger.
Improvements to ranking for local search results. [launch codename “Venice”] This improvement improves the triggering of Local Universal results by relying more on the ranking of our main search results as a signal.
Direkte oversat kan ændringen betyde, at Google i endnu højere grad benytter de normale organiske resultater som ranking signal i de lokale listings. Det er der som sådan ikke noget nyt i. Det har været kendt siden Google lancerede Place Search tilbage i oktober 2010, men Google kommer altså fremover i endnu højere grad til at kigge på regulære SEO aktivteter og sammenholde dem med hvornår lokale listings bliver “triggered”.
Flere andre har påpeget, at ændringen også har en indvirkning på de regulære organiske resultater. Algoritmeændringen skulle således også gøre, at flere lokale sider bliver synlige i de lokale resultater. Det vil sige, søger man efter “restauranter” og befinder sig i Aarhus, vil der på side 1 i endnu højere grad være lokale sider – foruden listings fra Places. Jeg har ikke kunne gengive lignende resultater på danske søgninger (jeg har testet restaurant, hotel, pizza, biludlejning samt en række andre), så enten er algoritmeopdateringen ikke slået igennem på Google.dk endnu – eller også er der ganske simpelt ikke nok lokale resultater i Danmark. Er der reelt en ændring til lokale sider – vil vi givetvis kunne se det hurtigt i udfaldet i data over de næste par dage.
Endelig kan man også argumentere for, at Venice Updaten i virkeligheden relaterer sig til regulære SEO tiltag, og de justeringer, der påpeges ovenfor, er et resultat af den anden lokale ændring fra Google:
Improved local results. We launched a new system to find results from a user’s city more reliably. Now we’re better able to detect when both queries and documents are local to the user.
En sidste ændring (som dog ikke udelukkende er henvendt til lokale søgninger) kan også meget vel have indvirkning på lokale søgninger og dermed placeringer:
Link evaluation. We often use characteristics of links to help us figure out the topic of a linked page. We have changed the way in which we evaluate links; in particular, we are turning off a method of link analysis that we used for several years. We often rearchitect or turn off parts of our scoring in order to keep our system maintainable, clean and understandable.
Umiddelbart lyder ovenstående som om, at Google i mindre grad lægger vægt på ankertekster fremover. Det er der dog ikke noget, der direkte tyder på, så det må stadig være ligeså vigtigt at skabe ankertekster med relevante keywords – og i forhold til Local; keywords med bynavne og tilsvarende i. Hvilken metode de har “slukket” for er endnu ikke entydigt. Igen påvirker ændringen måske kun få søgninger eller også er det ikke slået igennem endnu.
Har du set eksempler på sider, der beskriver en lokal service og som er sprunget frem i søgemaskinerne inden for de sidste par dage? Og Hvad synes du i øvrigt om Googles mange nye ændringer?
2 Kommentarer til “Google Venice Update – to store ændringer til lokale søgninger”
Kommenter post
Få nyhedsbrev:
Seneste indlæg
- Link Building i 2016 – 10 svar fra de største danske SEO eksperter
- Få 20% bedre load-tider med HTTP/2 protokollen
- Derfor skal du aldrig droppe tanken om dit drømmedomæne
- SEMAward 2015 – vinderne er fundet
- De 96 bedste artikler, blogposts, debatindlæg og podcasts om online markedsføring
Mest læste indlæg
- Link building 2012 – 12 håndgribelige tips fra de største danske eksperter
- Det perfekte SEO title tag
- Google+ (plus) – med Google Circles – Googles Sociale netværk
- Yahoo! skifter til Bing – hvad med Site Explorer?
- Utraditionelle Off-Page SEO Strategier
- Adwords tricks – 11 tips til en kick-ass Adwords annonce
- Google Places – udfyld det perfekt (Local business Center)
- Nyt Google+ Dashboard – saml dine Google produkter ét sted
- Google Pandaen er Tam, Uden Tænder og Ganske Harmløs
- Google Webmaster Tool – sådan registrerer du dit website
Seneste kommentarer
- 14 spørgsmål og svar om link building – sådan foretager du link building i 2014 til
- Link Building i 2016 – 10 svar fra de største danske SEO eksperter til
- 13.880 grunde til at du skal kommentere på blogs til
- 13.880 grunde til at du skal kommentere på blogs til
- Utraditionelle Off-Page SEO Strategier til
Jesper Jørgensen says:
Hej Rasmus
Læste lige denne post, og tænkte der var en kobling til dit indlæg.
http://www.davidnaylor.co.uk/seo-2012.html
Synes det er meget god evidens for ændringen. Ofte kommer sådanne ændringer først til Danmark senere end i de store lande. Så spændende om og hvornår det kommer til Danmark.
Endelig, som Trovatten kommenterede på den anden blog, så kan det være at Google trækker i land på det senere hen. Men klart en af de store ting i 2012 SEO
Rasmus Himmelstrup says:
Der en klar kobling :)
Jeg har stadig ikke set udfald i danske SERPs og kan heller ikke se hvorfor Google skulle ønske at trække i land senere. Lokale resultater giver som regel en bedre brugeroplevelse og er som skrevet her:
https://seoanalyst.dk/lokale-resulater-er-de-mest-relevante/
mere relevante for brugerne.
Forskellige Google patenter giver også en klar indikation af, at Google arbejder mere mod lokale resultater:
http://www.seobythesea.com/2012/03/google-data-centers-split-regional-global-data/