Google May day update – hvad betyder det for dig?
Google foretog i slutningen af april, starten af maj en algoritmeændring – som har fået kaldenavnet Google May day update.
Googles algoritmeændringer sker hele tiden (ca. 550 i 2009) så det kan måske undre, hvorfor denne er mere interessant.
Der er ingen, der helt præcist har defineret hvad ændringen indeholder, men det har blandt andet betydet, at mange sites pludselig ser et drop i trafikken – hovedsageligt på long tail søgninger. Om det så betyder at Google har udvidet sit indeks og dermed inkluderet flere sites eller om søgemaskinen vurderer sites anderledes – er endnu for tidligt at spå om.
Så hvad betyder Google may day update for dig?
Google May day betyder ikke så meget for dig. Omend ikke endnu. For det ser endnu ikke ud som om, at May day er kommet til Danmark. Jeg har gransket data for en række forskellige danske sites, store som små og med forskellige vinkler og budskaber – og umiddelbart er der ikke noget fald i trafikken at bemærke. På nogle få internationale sites er der et lille fald at spore – men det kan lige så vel skyldes en række andre faktorer.
Faldet i trafikken er sket omkring den 28. april til 3. maj, så tjek alligevel din analyticsdata og se om der har været et udsving. Og hold øje med din organiske trafik i de kommende uger, hvis der alligevel skulle komme et udsving.
Er dit site blevet ramt af Google May day update – så er det tilbage til arbejdet. For det eneste, der hjælper her, er kontinuerlig optimering og yderligere link building. Denne gang med fokus på long tail søgninger.
Har du oplevet et udsving i den organiske trafik?
2 Kommentarer til “Google May day update – hvad betyder det for dig?”
Kommenter post





Få nyhedsbrev:
Seneste indlæg
- Link Building i 2016 – 10 svar fra de største danske SEO eksperter
- Få 20% bedre load-tider med HTTP/2 protokollen
- Derfor skal du aldrig droppe tanken om dit drømmedomæne
- SEMAward 2015 – vinderne er fundet
- De 96 bedste artikler, blogposts, debatindlæg og podcasts om online markedsføring
Mest læste indlæg
- Link building 2012 – 12 håndgribelige tips fra de største danske eksperter
- Det perfekte SEO title tag
- Google+ (plus) – med Google Circles – Googles Sociale netværk
- Yahoo! skifter til Bing – hvad med Site Explorer?
- Utraditionelle Off-Page SEO Strategier
- Adwords tricks – 11 tips til en kick-ass Adwords annonce
- Google Places – udfyld det perfekt (Local business Center)
- Nyt Google+ Dashboard – saml dine Google produkter ét sted
- Google Pandaen er Tam, Uden Tænder og Ganske Harmløs
- Google Webmaster Tool – sådan registrerer du dit website
Seneste kommentarer
- 14 spørgsmål og svar om link building – sådan foretager du link building i 2014 til
- Link Building i 2016 – 10 svar fra de største danske SEO eksperter til
- 13.880 grunde til at du skal kommentere på blogs til
- 13.880 grunde til at du skal kommentere på blogs til
- Utraditionelle Off-Page SEO Strategier til
Esben Rasmussen says:
Hej Rasmus
Jeg har oplevet, at et meget lille website med 0-2 daglige besøg steg markant i besøgstal. Torsdag d. 29/4 havde sitet 1 besøg men fra og med fredag d. 30/4 har det daglige besøgstal ligget på ca. 9 i gennemsnit… Procentvist er det en ret så markant stigning – helt uden præstationsfremmende midler som AdWords.
Hilsen Esben
Rasmus says:
@Esben
Tak for din kommentar.
Jeg er bange for at det du har oplevet ikke kan klassificeres som en del af Google May Day – det mest sandsynlige er nok at du er røget nogle pladser frem i de organiske resultater.