Google: Din virksomhed er lukket!
Alle kan i princippet editere og kommentere på Google Places listings – og Google opfordrer alle til at sikre, at oplysninger de gengiver også er korrekte. Det betyder desværre også, at alle har mulighed for at rapportere, at en virksomhed er lukket.
Forestil dig et simpelt scenarie: Der er to restauranter i den samme by, som begge ofte får deres kunder via anmeldelser og henvendelser direkte fra søgemaskinerne. Det er det, de lever af. En dag hører den ene virksomhedsejer, at hans konkurrent har likviditetsproblemer og er i fare for at lukke. Det rygte vokser – og en dag rapporterer en Google Maps bruger, at konkurrentens restaurant er lukket. Få timer senere er restauranten lukket permanent i følge Google. Selv om det ikke er sandt, mister konkurrenten alle potentielle besøg fra søgemaskinerne og må efterfølgende lukke.
Det er et meget firkantet eksempel – men desværre også et meget virkelighedsnært eksempel. For flere virksomheder har pludselig oplevet, at deres Google Place listing rapporterer, at virksomheden er lukket.
Det tager ca. 10 sekunder at rapportere en virksomhed for lukket – og da Google i høj grad benytter brugeranmeldelser som datakilde – kan det hurtigt blive en realitet.
For at teste om samme problem er gældende i Danmark – opsatte Frank Hellerup Madsen (densynligemand.dk) og jeg en meget simpel test op. Testen gik i al sin enkelthed ud på, at tjekke hvordan lang tid det tager, at få en virksomhed “lukket” i Google Maps.
For ikke at skade en reel virksomhed blev den allerede rapporterede lukket virksomhed Slotskroen i Hillerød – testoffer.
Efter første og anden rapportering meldte Google:
“Det er rapporteret, at det er lukket”
Den tredje rapportering gjorde udfaldet:
“Stedet er lukket permanent”
Alt sammen inden for blot få timer.
Der skal altså kun tre anmeldelser til, at Google melder, at en virksomhed er lukket permanent.
I tilfældet her kan den reelle lukning selvfølgelig have indvirkning på udfaldet, men det er næsten utopi at tro, at Google kan nå at verificere lukningen via en række andre datakilder inden for det tidsinterval.
Har man bare lidt dårlige intentioner og samme dårlige moral – kan man altså meget hurtigt gøre det meget vanskeligt for ens konkurrenter.
Google har erkendt problemet – og er tilsyneladende i gang med at justere rapporteringsmuligheden, men på grund af den meget store datamængde og den høje afhængighed af brugeres anmeldelser – er det svært at tro på, at problemet helt bliver løst.
“..we apologize to both business owners and users for any frustration this recent issue of spam labeling has caused, and we’re committed to making sure that users and potential customers continue to have the most up-to-date and accurate information possible.”
Anmelder du dine oplevelser omkring forskellige virksomheder og rapporterer du det, hvis du finder forkerte oplysninger? Har du oplevet, at din virksomhed er rapporteret lukket på Google – og i så fald: hvad gjorde du, for at få den “tilbage”?
7 Kommentarer til “Google: Din virksomhed er lukket!”
Kommenter post
Få nyhedsbrev:
Seneste indlæg
- Link Building i 2016 – 10 svar fra de største danske SEO eksperter
- Få 20% bedre load-tider med HTTP/2 protokollen
- Derfor skal du aldrig droppe tanken om dit drømmedomæne
- SEMAward 2015 – vinderne er fundet
- De 96 bedste artikler, blogposts, debatindlæg og podcasts om online markedsføring
Mest læste indlæg
- Link building 2012 – 12 håndgribelige tips fra de største danske eksperter
- Det perfekte SEO title tag
- Google+ (plus) – med Google Circles – Googles Sociale netværk
- Yahoo! skifter til Bing – hvad med Site Explorer?
- Utraditionelle Off-Page SEO Strategier
- Adwords tricks – 11 tips til en kick-ass Adwords annonce
- Google Places – udfyld det perfekt (Local business Center)
- Nyt Google+ Dashboard – saml dine Google produkter ét sted
- Google Pandaen er Tam, Uden Tænder og Ganske Harmløs
- Google Webmaster Tool – sådan registrerer du dit website
Seneste kommentarer
- 14 spørgsmål og svar om link building – sådan foretager du link building i 2014 til
- Link Building i 2016 – 10 svar fra de største danske SEO eksperter til
- 13.880 grunde til at du skal kommentere på blogs til
- 13.880 grunde til at du skal kommentere på blogs til
- Utraditionelle Off-Page SEO Strategier til
Rasmus says:
Av for den. Tror da lige i den sorte hats navn at jeg skal have lukket et par konkurrenter ;-)
Annette Lund Andersen - Eventyr Haver says:
Puha det kan da blive rigtig træls hvis nogle begynder at andmelde virksomheder på denne måde – og ja der er helt sikkert brådne kar der kan finde på dette.
Håber da selvfølgelig på at google for gjorte bare et eller andet ved det!
Rosenstand says:
Det er et rigtigt skidt hul at have stående åben – og det viser igen, at et så altdominerende firma som Google nødvendigvis er underlagt strenge forventninger til “sikkerheden”. Lad os håbe, de hurtigt får sat en prop i her!
Frank Hellerup Madsen says:
Vi må håbe, at Google i det mindste får implementeret en lidt længere “karenstid” mellem “det er rapporteret lukket” og “Permanent lukket”. Og så en mail til virksomhedsejeren allerede ved rapporteringen af lukning frem for først, når skaden virkelig er sket.
LudvigsenPatent says:
Uha, der skal passes på på Google Maps … Lad os håbe Google checker ‘lukninger’ bedre fremover
Rasmus Himmelstrup says:
Update fra Google:
As promised, we’ve recently made a change to our process of displaying when a business has been reported to be closed on its place page. More specifically, we have removed the interim notification about a report having been made so that a listing will only be updated after it has been reviewed by Google and we believe the change to be accurate.
@Rasmus – ja, der er rig mulighed for at være lidt sort i kanten….
@Annette – samme her, men det er desværre ikke sket endnu. Hullet er stadig åbent.
@Rosenstand – Enig. Det ser desværre heller ikke ud til at updaten fra Google er slået igennem endnu alle stedet.
@Frank – Enig – og tak for bidraget til artiklen.
Nathali says:
Skræmmende at det var så let :(