9 ud af 10 Smartphone ejere søger lokalt

Posted Posted af i Local Search     Comments 3 kommentarer
jun
28

90% af alle smartphone ejere bruger telefonen til at skaffe sig information om den lokation de befinder sig på. Dermed er local search en af de absolut mest benyttede søgninger man foretager sig – hvis man ejer en smartphone.

En spørgeskemaundersøgelse foretaget af Google viser et stadig mere positivt indblik i brugen af lokationsbaserede søgninger.

Undersøgelsen – der er baseret på respondenter fra nogle af de største markeder i verden – viser, at 9 ud af 10 smartphone ejere søger lokal information via telefonen. Af dem foretager hvert 8. en direkte lokal handling efter, at have foretaget den lokale søgning. Det vil sige brugerne enten:

  • Besøgte den lokale virksomhed
  • Ringede til den lokale virksomhed
  • Besøgte den lokale virksomheds website
  • Fandt kørselsvejledning til den lokale virksomhed
  • Foretog et køb enten online eller offline

I Danmark ejer stort set alle hustande en mobiltelefon og i følge Danmarks statistik er godt hvert tredje en smartphone. En hurtig udregning viser dermed, at omkring 1-1.5 million danskere som minimum render rundt og foretager lokale søgninger via mobilen.

Det er ganske simpelt en gigantisk målgruppe, man ikke må gå glip af. Derfor viser denne undersøgelse endnu engang vigtigheden i local search.

Hvis du som virksomhed ikke allerede er i gang med at fokusere på hvilke mobilsøgninger, der bør bringe trafik til dit site – halter du dermed bagefter. Og hvis du samtidig endnu ikke har set vigtigheden i Local Search – halter du også bagefter.

Og hvis der allerede er fokus på mobilsøgninger, men ikke lokationsbaserede søgninger – mister du potentielt muligheden for at ramme en stor del af Danmarks befolkning.

Andre take aways fra undersøgelsen:

  • hvert smartphone ejer har installeret fra 20-45 apps og ca. hver 5. er købt
  • ca. 75% af alle smartphone ejere ser hyppigt video via telefonen og 20% bruger dagligt mobilen til at downloade videoindhold
  • ca. 70% smartphone ejere bruger telefonen mens de shopper
  • 28% (i England og Tyskland) foretager køb online via telefonen

Undersøgelsen blev foretaget i henholdsvis USA, Japan, England, Frankrig og Tyskland.

Undersøgelsen: The Smartphone User & The Mobile Marketer – kan hentes her.

Har din virksomhed en strategi for Local Search – og tænker du over hvordan virksomheden repræsenteres på lokale søgninger?

3 Kommentarer til “9 ud af 10 Smartphone ejere søger lokalt”

  • Hold da helt op, var ikke klar over hvor mange der allerede (potentielt) bruger local i DK.

    Ku’ være man skulle til at igang med det :-)

  • Hej Rasmus
    Det er godt du gør os opmærksom på dette. Som bruger synes jeg det er besværligt at finde noget konkret lokalt via smartphone og det gør søgningerne upålidelige. Lad mig komme med et par eksempler:

    Jeg var i Stockholm i pinsen med hele familien og der var et par gange hvor vi skulle have noget mad i en fart. Hvis jeg søgte på pizzaria eller Burger King i Google var dens bedste bud i Danmark. Det er langt væk når man er sulten i Stockholm.
    Jeg forsøgte også med pizzaria Stockholm men den gav mig resultater for hele Stockholm og jeg skal hilse og sige at Stockholm er rimelig stor, så listen var ikke brugbar.

    I situationen var det ret frustrerende for jeg vidste jo det kunne lade sig gøre. Om problemet var en indstilling, at jeg var i udlandet eller mit lave blodsukker har jeg aldrig fundet ud af. Men det virker i hvert fald nu – hvis virksomhederne ellers er listet lokalt.
    For laver jeg søgning på Burger King med placering i Roskilde, så får jeg resultater i Ringsted og København. Det er jo tåbeligt når jeg ved der ligger en Burger King i byen og det i øvrigt er nu Roskilde Festival løber af stablen.

    Mvh
    Lars

  • @Søren – Der er efterhånden en del der mener det ja, så det er absolut en fornuftig ting at kaste sig over.

    @Lars – Tak. Som du skriver: “det virker i hvert fald nu – hvis virksomhederne ellers er listet lokalt.” Det kræver bare, at virksomhederne faktisk er listet og har optimeret deres listing. Det er netop søgninger som de du har beskrevet, der bør få virksomhedsejere op af stolen i forhold til Local Search.

Kommenter post