Adwords tricks – 11 tips til en kick-ass Adwords annonce

Indlægget her er det første af forhåbentligt mange gæsteindlæg på seoanalyst.dk. Og for at det hele ikke nødvendigvis altid skal handle om SEO, kommer her et indlæg om Google Adwords.
Indlægget her er skrevet af Frederik Trovatten.

Jeg vil gerne dele nogle tips til, hvordan du laver en rigtig god Google Adwords annoncetekst, som skaber flere salg.

Før du kaster dig ud i annoncetekstoptimering, skal du sikre dig, at du har de rigtige kampagneindstillinger på din Adwords konto.

tips til adwords optimering

1. Sørg for at have de rigtige kampagneindstillinger i Adwords
Log ind på din Google Adwords konto, vælg en kampagne –> Tryk indstillinger og under “annoncerotation” vælg “rotér” og IKKE “optimér”. Hvis du vælger rotér bliver dine annoncetekster vist 50/50.

Hvis du derimod vælger “optimer” som Google automatisk foreslår, så vælger Google at vise den annonce med højest Click Trough Rate, og ikke nødvendigvis den med højest konverteringsfrekvens.

SÅ! Sæt dine kampagneindstillinger til roter og lad os kom i gang med at optimere din Adwords annoncetekster!

2. Sæt dig ind i brugerens sted og opfyld deres behov
Prøv at forestille dig hvad en bruger, som søger på et af dine søgeord, virkelig er interesseret i og opfyld de behov så godt som muligt i din annoncetekst. Hvis en bruger søger “billig computer”, så fokusér på prisen i din annonce. Søger brugeren “gamer computer”, så fokusér på hvor god den er til at spille på. Hvis en bruger søger generelt, så giv brugeren en generel annonce.

3. Brug dynamisk keyword insertion (DKI) i overskriften.
Når du skriver {KeyWord:søgeord} vil “søgeord” automatisk blive skiftet ud med det søgeord i din annoncegruppe, som har aktiveret annoncen. Så hvis du har ordet “køb computer” i din annoncegruppe og din overskrift, i din annoncetekst er {KeyWord:computer}. Så vil overskriften automatisk skifte til “Køb Computer”.

Ved brug af denne metode bliver din overskrift ofte identisk med brugerens søgning, hvorefter overskriften i din annoncetekst bliver markeret med fed. Når brugeren søger på Google og ser en annoncetekst med fed overskrift, som matcher deres søgning, vil du naturligvis får en høj Click Trough Rate (CTR).

Du kan både bruge {KeyWord:søgeord} i overskriften, linie 1, linie 2 og ikke mindst i din display-url i din annonce.

4. Husk Call-to-Action i Adwords annonceteksten
Fortæl brugeren hvad du vil have dem til. Hvis du vil have de skal tilmelde sig dit nyhedsbrev, så skriv “Tilmed dig vores Nyhedsbrev”. Hvis du sælger ting, så skriv “Køb nu!” En god Call-to-Action i en annoncetekst kan være afgørende for, om annonce kommer til at virke eller ej.

5. Er din annoncetekst unik?
Hvis alle dine konkurrenter bruger Dynamisk Keyword Insertion på en given søgning, så kan det være en fordel at lave en lidt atypisk annonce, som nødvendigvis ikke matcher brugerens søgning.

6. Less is more
Det er ikke nødvendigvis et plus at udnytte alle de tegn, du må skrive i Adwords-annoncen. Hvis alle de andre annoncører udnytter deres tekst 100%, så kan du med fordel være meget mere iøjnefaldende med en klar kort annoncetekst.

7. Få inspiration til din annoncer fra USA
Lav en søgning på engelsk på http://www.google.com/ncr efter dine søgeord, og få inspiration af de amerikanske annoncer.

8. Split-test altid dine adwordsannoncer
Du skal altid have 2 forskellige søgeord pr. annoncegruppe. Der er ingen undskyldning for ikke at have 2 annoncer i hver annoncegruppe. Det tager knap 5 sekunder at kopiere din bedste annoncetekst og lave en test med en ny Call-to-Action.

8. AIDA-modellen til Adwords annoncer.
Du kan lade dig inspirere at AIDA-modellen, når du laver adwordstekster. AIDA-modellem består af Attention, Interest, Desire, Action. Trækker din annonce opmærksomhed? Giver den interesse? Opfylder den brugers ønske? Og opfordrer din annonce til en handling?

9. Lille ændring, stor forskel
Lad mig gætte.. Hvis man Googler dit brand. Eks. www.computerbiksen.dk, så har du enten;
1. Ikke valgt af bruge Adwords-kroner på dit brand som søgeord.
2. Skrevet en kedelig generel annoncetekst som leder til forsiden af din hjemmeside?

Nu skal du prøve noget interessant.

Størstedelen af dem som søger på dit brand, kender allerede din hjemmeside/navn. De har måske fået dig anbefalet af en ven, handlet hos dig før eller noget helt tredje.

Men har du prøvet at lande dine “brand-besøg” på en anden side end din forside?

Prøv at lave 2 annoncetekster, som roterer 50/50 i en annoncegruppe KUN med brand-søgeord. Du skriver en annonce, som egner sig til din “forside” og så laver du en annonce, som enten er super-aktuel, et vanvittig godt tilbud eller noget helt tredje.

Måske får du færre konverteringer, måske får du flere. Når dagen er omme og testen er signifikant, så kan du se hvor mange Kr/øre du har tjent på hver annonce. The beauty of Adwords :) Når du fundet den bedste annonce, så skal du selvfølgelig blive ved med at optimere og optimere og… Hvis du prøver forsøget af, så vil jeg meget gerne høre effekten, ligemeget resultat.

10. Et par hurtige tips til annonceoptimering
Du kan teste alt, men for at give dig noget konkret at teste, så kan du prøve følgende:

  • Giver din annoncetekst mening hvis du bytter rundt på linie 1 og linie 2? Hvis ja, så prøv
  • Pres dit budskab + Call to action ind i 1 linie og brug den sidste linie til en smiley: “:)” – Du har ikke prøvet den vel? Jeg garanterer ikke for at den virker – Men jeg har set linie 2 med en smiley virke bedre end 5 andre tekster.
  • “Hurtig Levering” er altid god hvis du sender varer.
  • {KeyWord:søgeord} + Linie 1: køb Linie 2: nu får ofte høj CTR og fin konvertering.

11. Klassikeren
Test.
Hvis du vil gøre alvor af dine annoncetekstoptimering, så skal du virkelig tage dine test seriøst, tilstræbe den bedste performance, få blod på tanden, lære af din fejl og være evigt nysgerrig efter at teste alt, abosolut ALT!

Håber du har fået inspiration til at splitteste dine annonce.

For yderligere tips til Adwords bør du følge Frederik på Twitter @trovatten. Frederik arbejder til daglig som PPC specialist og blogger selv på trovatten.dk.

Indlægget her vil blive fulgt op af tilsvarende.

30 Kommentarer til “Adwords tricks – 11 tips til en kick-ass Adwords annonce”

  • Tak for indlægget – jeg sidder netop og kigger på min Adwords-konto – og kan fint bruge nogle gode tips til at gøer tingene bedre!

  • Super input – men hvor mange søgeord vil du typisk anbefale man har pr. annonce?

  • Super, den var lige i skabet. Det er godt med nogle brugbare tips som er prøvet,

  • Super gode tips! Det som jeg altid ser som den store udfordring for hjemmeside ejeren er at finde ud af hvilke søgeord der skal vælges, hvor mange der bør være osv.

  • Tak for jeres fine kommentarer :)

    @Thingmand og @MartinK vedrørende jeres spørgsmål om antal søgeord pr. annoncegruppe, så er 50 søgeord pr. annoncegruppe fint. 100 ord i en annoncegruppe kan også være fint.

    Det vigtigste er at det er tematisk bygget op, så du ikke har helt forskellige søgeord i samme annoncegruppe. Du må derimod gerne have rigtig mange synonymer og longtail søgninger, for samme produkt, i samme annoncegruppe.

    @Flemming og @mette Mange tak, er glad for i fandt det brugbart :)

  • Tak for alle kommentarerne – hvis du har yderligere spørgsmål til Frederik er du velkommen til at stille dem herunder.

  • Hej Rasmus

    Mange tak for de gode og inspirerende tips til adwords – jeg er ikke super ti det og kan godt bruge viden om adwords, så jeg kan lære at finde ud af det :o)

  • Det er helt sikkert en af de bedre Artikler om adwords.. :)
    Jeg syntes punkt 4 tit bliver overset, men det kan altså Booste voldsomt!

  • Sådan! Fredrik. :) Ved dog ikke helt med smiley… skriv gerne om spændende tester du har gang i, næste gang du er guestblogger:)
    Håber at du har det godt :)

    Rasmus: Super flot blogg. Virkelig. Har dog ikke læst så meget, endnu. Men! det skal jeg da til!

  • Tak for inspirationen – har kastet mig over punkt 9 og glæder mig til at analysere.

  • Tak for jeres kommentarer!

    @Annette Er glad for at du kunne bruge mine tips.

    @Josefine Tak tak Josefine, jeg skal nok holde dig opdateret :)

    @MLomborg
    Er glad for at du kunne bruge det.
    Du skal glæde dig til at teste brand-annonce :)
    Den er selvfølgelig specielt effektiv, hvis man er et stort brand.

    @Nicolaj
    Jeps, der er stadig mange som ikke bruger Call-to-Action, selvom udbyttet er kæmpe!

  • Fandtes funktionen: “Optimer til konverteringer: Vis annoncer, der kunne forventes at give flere konverteringer”, da du skrev dette indlæg? Og ved du hvorfor Adwords ikke kan importere alle mine konverteringsmål fra Analytics?

  • Hejsa,

    “Optimer til konverteringer” fandtes ikke da jeg skrev dette indlæg. Men jeg vil ikke råde dig til at bruge det, med mindre du ikke optimerer din kampagne løbende. Når det så er sagt, så synes er “optimer til konverteringer” et bedre alternativ end “Optimer til kliks”.

    I forhold til dit andet spørgsmål, så er det svært for mig at svare på, da jeg ikke har nogle informationer om din Adwords/Analytics konto. Men en hyppig årsag er fordi at din Google Analytics Goal er nyt og derfor mangler statistik/konverteringer, før du kan få mulighed for at importere det.

  • Hej Frederik,

    Perfekt. Jeg har sat den til at rotere. :-)

    Mit seneste konverteringsmål er meget nyt, så det er sikkert derfor.

    Ellers kanon artikel!

    Tak for hurtig respons.

  • Hej Ninoslav,

    Super! Tak for feedback og roser :)

    Held og lykke med kampagnen!

  • Skøn læsning – er i fuld krig med at lave om på mine adw. Kunne rigtig godt tænke mig at høre om det kunne være en fordel at fordele mine gode mærker i hver sin kampagne, for herunder at oprette de forskellige kategorier inkl. søgeord?
    Og så er jeg stadig lidt forvirret over “keyword insertion”. Hvad menes med at “søgeord auto bliver udskiftet” ? Jeg forstå ikke hvordan det fungerer? Skal man oprettet en “keyword insertion” for hver annoncegruppe?

    Skønt med indlæg som her på siden !

    MVH Charlotte

  • Hej Charlotte,

    Først og fremmest, tak for dine roser!

    1. Opdeling af søgeord/mærker:
    Du har helt ret. Hvis du både har Nike og Puma, så er det helt essentielt at give dem hver deres annoncegruppe, med hver deres målrettede søgeord,annonce og landingsside.

    2. Dynamic Keyword Insertion:
    Måden DKI fungerer på er at du skriver {KeyWord:Puma} i din puma-annoncetekst.

    Hvis du har søgeordet “billig puma jakke”, i den respektive annoncegruppe, så vil {KeyWord:Puma} i din annonce, blive erstattet med “Billig Puma Jakke”.

    Udover at din annonce bliver mere relevant, så vil den også blive markeret med fed skrift, fordi din annonce nu indeholder det som brugeren søger efter.

    Her kan du læse Google’s guide til at bruge DKI http://adwords.google.com/support/aw/bin/answer.py?hl=en&answer=74996

    Held og lykke med kampagnen :)

  • Tak for svar.
    Skal man så KUN lave annoncer med DKI eller skal man lave samme annonce både med og uden? Kan se at mit tidl. adw. bureau lavede helt de samme ann. både med og uden – dette virker dog lidt dobbelt på mig?

    KH Charlotte

  • Hej Charlotte,

    Du skal for guds skyld aldrig kun satse på DKI eller uden.

    Det lyder som om at dit bureau har lavet en split-test af hvad der virker bedst; med eller uden DKI.

    Det vil jeg også opfordre dig til at gøre, da effekten kan variere rigtig meget, afhængig af dine søgeord og ikke mindst hvad dine konkurrenter gør.

    Prøv at lav en søgning på dine søgord og se hvad dine konkurrenter gør. Hvis alle sammen bruger DKI, så kan du må fordel skrive en statisk overskrift, som vil skille sig ud fra konkurrencen.

    Du kan også “spamme” DKI i overskriften, 1. linje, 2. linje og i display URL’en. Dette kan også være en meget effektiv strategi.

    Vigtigst af alt, synes jeg du skal teste det.

  • Takker igen,

    Så det du siger, er, at jeg for hver annonce, skal lave en uden og en med DKI. og kun i overskriften? – resten af teksten kan være det samme?

    Ja jeg er lidt tung! :(

    KH Charlote

  • Hej Charlotte,

    Beklager min sene respons.

    Når du laver annoncer på Google, er det kun din fantasi som skal sætte grænsen. Prøv at teste med eller uden DKI. Prøv at skriv en kort vs. en lang, prøv at skriv en provokerende vs. en spørgende..

    Det vigtigste er at du ALTID har 2 forskellige annoncer, i hver annoncegruppe. Derved kan du altid teste hvilken annonce som giver det bedste afkast.

  • Elsker at du bruger kick-ass i din overskrift…

    Ud over det så er det bare en super super god guide til at skrive AdWords som er bookmarked til næste AdWords session – tak for det

  • @Nikolaj Fedt at du kan bruge indlægget til noget :)

    Go’ vind med Adwords-optimeringen!

  • hej Trovatten

    tak for en super fed guide. Nu kan man lettere finde rundt i SEO junglen :)
    Når man skal lave en annoncegruppe/kampagne i Adwords, er det så en god ide at tilføje søgeord der indeholder stavefejl? Nu når Google altid skriver i toppen, mente du “bla bla”, når man har skrevet forkert.
    Og kan man godt lave en effektive kampagne uden DKI ?

  • Super gode råd Frederik! Flere af dem kan jeg helt sikkert bruge til vores egne kampagner :)

  • @Mads – SEO-junglen – Du mener vel Adwords-junglen :)?
    – Hvis du bruger broadmatch, så vil den ofte fange typos/miss-spellings – Men i nogle tilfælde kan det stadig være en god idé at tilføje søgeordet i forskellige stavemåder.

    @Dennis happy to help :)

  • Hej frederik.

    Det er nogle rigtig gode råd du kommer med i denne artikel. er forholdvis ny i denne branche og vil begynde at lege lidt med adwords. Så denne artikel er perfekt og skrevet på et sprog os dødelige kan forstå..;)

  • Hejsa Klaus,

    Tak for din kommentar og held & lykke med dit Adwords-projekt :)

  • Hej Frederik,

    Hvor ofte skal man skifte sine adwords annoncer ud?

Kommenter post