PPC og Politik – Hvem vinder valget i Google?

Vi er midt i en rivende valgkamp, hvor alle kneb bliver taget i brug for at kapre vælgere og overbevise tvivlere om, hvilke politikere de skal vælge den 15. september 2011.

Men hvor godt benytter politikerne egentligt en markedsføringskanal som Google AdWords? Kommunikerer de forskellige partier deres budskaber via søgemaskinerne og er der målrettet information om mærkesager fra den enkelte politiker? Tidligere var det Villy, der vandt kampen om de sociale medier – og før det, vandt Anders Fogh kampen om Facebook. Men hvem vinder kampen i søgemaskinerne anno 2011 – og bliver de betalte annoncer overhovedet benyttet til at markedsføre partierne og de forskellige kandidater?

Følgende er en simpel undersøgelse af partierne og kandidaternes brug af Google som markedsføringskanal. Alle kandidater og partier er blevet gennemgået i deres respektive partikredse. Undersøgelsens formål er udelukkende at bestemme om nutidens politikere forstår at bruge Google AdWords (PPC) som markedsføringskanal.

Antal politikere med Google AdWords per parti

Nedenfor er følgende vurderet:
PPC og Partierne
PPC og Politikerne
PPC og Partiformændene
PPC og Politik – konklusionen

Endelig har PPC Specialist Frederik Trovatten bidraget med nogle simple inputs til hvordan politikerne burde bruge Google AdWords.

PPC og Partierne
Det Radikale Venstre har som en af de få partier formået at opsætte en generel annonce, der stort set er tilgængelig for alle partiets kandidater.

Dog kører samme annonce for mange andre prominente folketingskandidater også. Helt uanfægtet om kandidaten tilhører Det Radikale Venstre eller ej. Det er også tilnærmelsesvis samme annonce der går igen på søgninger på andre partier.

Man kan derfor også tvivle på, AdWords annoncen faktisk er sat op for at promovere partiet eller blot skabe trafik fra alle politikrelaterede søgninger.

Socialdemokraterne er ikke helt så aggressive, men de forsøger alligevel at kapre vælgere fra nogle andre partier:

Socialdemokratiet går således efter De Konservative og Radikale Venstre – men ikke Venstre og Liberal Alliance?

Kun to af de ni store partier – (eller godt 22%) har formået, at benytte Google AdWords markedsføringskanal. Potentialet er derfor enormt – og det samme må muligheden for at kapre vælgere være.

PPC og Politikerne
Der er generelt meget få politikere, som helt har forstået værdien i Google AdWords. Faktisk er det kun 100 ud af 792 – der fremstår med en annonce, hvis man søger direkte på deres navn. Eller kun godt 13%! Og af de 792 politikere er det kun 0,25% der har formået at opstille en målrettet personlig annonce!

Rasmus Helveg Petersen har ikke fundet det nødvendigt at sætte en annonce op på sit eget navn, men søger man på partiet han repræsenterer, dukker hans annonce op. Det kan ikke umiddelbart være den bedst tænkelige effekt. Men en annonce omkring partiet er selvfølgelig langt bedre end intet.

Jimmy Sindahl har til gengæld valgt at gå efter trafik fra alle kandidater i nærområdet. Godt nok er annoncen skræddersyet til manden selv, men udover søgninger på hans navn – er annoncen tilgængelig på temmelig mange af hans direkte konkurrenter.

Det kunne tyde på, at der her faktisk var tænkt lidt over tingene – og annoncens formål direkte er, at lokke potentielle vælgere fra konkurrenten over til Hr. Sindahl. I så fald, er han en af de få, der har formået at bruge Google AdWords effektivt. Om det så har en effekt – må vi se efter den 15. september.

PPC og Partiformændene
Helle Thorning er den eneste partiformand, der har annoncer målrettet til søgninger på netop hendes navn. Det i sig selv – sammenlignet med de øvrige – er en bedrift. De Radikale støtter op om Magrethe Vestager med en generel annonce, og der samme gør SF for Villy. Ingen andre partier har dog fundet det værdifuldt at annoncere for deres kandidat.

Vores nuværende Statsminister har således ikke fundet det nødvendigt at bruge Google AdWords i markedsføringen – og samme fravalg har de fleste nuværende ministre foretaget.

PPC og Politik – konklusionen
Det bliver rød blok, som vinder valget om Google. Det er her de generelle og personlige annoncer ligger. Blå blok er næsten ikke repræsenteret og taber dermed kampen.

Det ser dog ganske skidt ud overordnet set, hvis man udelukkende fokuserer på politikernes markedsføring i søgemaskinerne. Stort set ingen vælger at bruge søgemaskinernes annonceringsmuligheder effektivt – og de der har forsøgt, gør det ikke helt så genialt, som man kunne håbe.

Google Political Tool Kit
Det kan også overraske gevaldigt, at så få politikere vælger at benytte Google som markedsføringskanal – når Google ligefrem har udviklet et særskilt kanal til politikerne: Google AdWords Campaign Starter Kit.

Fra Googles starter kit:

Vi vurderer, at den samlede tid til at komme op at køre er omkring 45-60 minutter fra start til slut.

Jeg testede Googles Tool kit for at se hvor vanskeligt og hurtigt man kan opsætte en kampagne. Det tog ca. 3 minutter og 6 minutter efter havde jeg min kampagne. Det kan således ikke være tiden – der er problemet. Når Google foreslår at udvikle det hele for én kan det heller ikke være kompleksiteten.

Har politikerne så negligeret Google AdWords og søgemaskinerne fordi de ikke er relevante? Ikke umiddelbart. Der er masser af søgninger på både partiformænd og partier – og søgningerne er steget kraftigt inden for de seneste dage – som diagrammerne nedenfor viser.

Måske skulle politikerne overveje at investere i Vismænd, som også har lidt forstand på hvordan man kommunikerer via søgemaskinerne.

Sådan burde politikeren bruge Google til Folketingsvalget!

Google Adwords er et rigtig godt værktøj til at reklamere overfor en relevant målgruppe og resultaterne ser du med det samme.

I forbindelse med folketingsvalget 2011 er indsatsen fra partierne så ufatteligt lav, taget i betragtning af hvor meget fokus der er på Facebook.

Der er ingen tvivl om at Facebook er at fantastisk værktøj til at gå i dialog med befolkningen og åbne debatten. Men hvorfor stopper partiernes markedsføring der?

Partierne har en kæmpe chance for at påvirke brugeren som Googler efter yderligere information om partierne.

Hvis jeg f.eks Googler ”Anders Samuelsen” eller ”Liberal Alliance” for jeg ikke vist én eneste reklame fra konkurrerende partier. Kan det virkelig passe at ingen partier har lyst til at blive eksponeret på den pågældende søgning?

Partierne glemmer Google i valgkampen og forstår ikke effekten af det. Potentialet er jo enormt og det vil jeg illustrere med en meget kort guide, som alle partier rent faktisk kan sætte i brug nu og se resultater på efter 1 times tid.

1. Opret en Adwords-konto.

2. Lav en annoncegruppe for alle partier. Ved at oprette en selvstændig annoncegruppe til hvert parti, har du mulighed for at skræddersy en annoncetekst og budskab, som rammer spot-on.

3. Tilføj kandidaternes navne/partier i de pågældende annoncegrupper.

4. Hvis du fokusere lokalt kan du indsnævre din markedsføring til det område du fokusere på.

Det initiativ tager en specialist få timer at sætte op og jeg vil opfordre alle politikere til at gribe chancen nu!


Hvem vinder valget?
Der er ingen af partierne, der vinder i Google – det er markedsføringen her for ringe til. Hvem der vinder valget bliver ikke afgjort i søgemaskinerne – ikke denne gang. Men politikerne har alle muligheder for at udnytte en meget forsømt markedsføringskanal. Og mon ikke der stadig er mulighed for at overbevise de mange tvivlere? Der er tilsyneladende ingen konkurrence…

Hvad synes du om politikernes brug af søgemaskinerne – og vil du overveje at læse yderligere hvis du blev præsenteret for det rigtige budskab og en annonce målrettet din søgning?

8 Kommentarer til “PPC og Politik – Hvem vinder valget i Google?”

  • Tak for en god post.

    Som sædvanlig er data jo fantastisk når det skabes online, her kan man ikke snakke uden om, eller give løfter som aldrig bliver til noget, som en anden politiker.

    Personligt er det fuldstændig uforståeligt hvorfor de politiske partier, eller personer ikke benytter sig af Google AdWords. Det er jo den direkte vej til en top-placering i Google, og endda på meget billige søgeord.

    Hvis jeg var poltiker ville jeg gøre (den kloge politiker tager noter nu):

    – Købe anooncering på alle andres mærkesager, valgløfter m.m.
    Lede trafikken til mit eget politiske website, hvor jeg ville forklare brugeren hvorfor “mine” ideer er bedst.

    – Jeg ville have nok mikro-sites til at kunne fylde alle betalte pladser i top-3
    Det koster helt sikkert ikke meget at ligge med 3 annoncer på “efterløn”, “udlændinge politik”, eller “betalingsring”.

    – Jeg ville købe trafik på søgeord som “Dansk Folkeparti”
    Herefter lave sitelinks til sider på eget mikrosite, som f.eks. http://www.xx.dk/stem-ikke-df

    – Jeg ville glæde mig over…
    At være den eneste politikker, som har købt annoncering på Google til spot pris, hvor de andre betaler kassen på eb,bt, eller pol.dk

    Næste gang tror jeg at jeg vil være ONLINE strategisk rådgiver for dem ALLE sammen. Det må være det nemmeste job…

    /Jonas

  • @Jonas — hvis du får dem alle sammen i stald, bli’r det måske ikke så nemt / billigt.

    Men du har ret i, at det er dybt spøjst, at så få udnytter positioneringsmulighederne online. Facebook og Twitter bli’r det til.

    Adwords og organisk seo til SatSites om politiske emneområder er en go’ idé.

    Alt godt,

    Kasper

  • Analysen er meget sød, men desværre er data ikke korrekte. Uden at afsløre for meget, kører jeg Adwords-kampagner for en håndfuld politikere – og der bruger vi sjældent deres yderst sparsomme annoncebudget på annoncer på eget navn. Dem der vil finde en given politiker på navnet, skal nok gøre det alligevel.

    Der findes et væld af gode søgninger derude, hvor man kan købe billige klik og hente yderst relevante besøgende ind. Søgeord, som de relativt få konkurrenter ikke har tænkt på. Og ord, som folk, der vil kloge sig på politiske Adwords heller ikke har fantasi eller indsigt nok til at finde. ;o)

  • Hejsa Frank,

    Jeg er enig i din betragtning om at folk som søger efter deres navne, finder dem.
    Men hvad hvis politikerne kørte Adwords på hinandens nanve? Så vil det måske være Pia K (med Adwords annonce) som ligger nr .1 på konkurrerende kandidater. I dette tilfælde vil jeg, som kandidat, købe Adwords og sikre mig at det første budskab folk ser, når de søger efter mit navn, er mit eget budskab.

    Derudover så er der søgninger som “Hvem skal jeg stemme på”?, “Folketingsvalg 2011”, og mange flere..

    Desuden løber budgettet ud om aftenen, på størstedelen af dem som anvender Google Adwords.
    Det kan der være flere grunde til og som du selv nævner så er budgettet er måske for lille. Men det er såmænd bare en prioritering af det samlede budget.

    For at lave en prioritering, bør de have en analyse som fortæller at Adwords ikke skal køre om aftenen eller “Vi vil max bruge 50 kr om dagen”.

    Jeg har helt forståelse for at de laver en prioritering, men uden analyse er det til grin.

    SF, Liberal Alliance og DF anvender ikke tracking af Adwords… Ergo har de intet grundlag for at lave en analyse og de kan ikke se effekten af den (sølle) Adwords investering.

  • @Jonas – Tak. God liste. Det ser ud som om, at stillingen som online strategisk rådgiver er ledig…

    @Frank. Data er skam korrekte nok. Jeg har udelukkende kigget på politikernes navne og partier – jeg har ikke mulighed for at tjekke alle politikeres mærkesager.

    Der er mange politikere hvis annoncebudget er rigeligt stort til, at de har “råd” til at køre Google AdWords. Der er tilmed rigeligt med studier der viser, at annoncer på eget “brand” giver en mer-effekt. Det er jeg sikker på, at du også er klar over. Jeg prøver ikke at kloge mig på politiske adwords – jeg undrer mig bare temmelig meget over hvorfor politikerne har så lidt fokus på markedsføring i søgemaskinen. Der er tydeligvis rigtig mange politikere, der ikke har fantasi til at sende deres budskaber ud via en ellers meget brugt markedsføringskanal.

  • Meget interessant og gennemarbejdet analyse.

    Har du dog husket at tage højde for “Lost Impression Share (rank)”?

    Bare fordi jeg byder ind på keyword “venstre” er der jo ikke garanti for at min annonce bliver vist. Primært hvis Adwords finder at CTR’en, keyword matchen og landing pagen er så dårlig over for keywordet, at jeg får en lav QS.

  • Hejsa Søren,

    Det vil være spændende at se om nogle byder på “venstre” og hvad deres LIS-rank er.
    Det kan sagtens være at flere byder på det – Men hvis deres kvalitet ikke er høj nok, så falder det tilbage på hvor stor en effort de egentlig har gjort sig.

    Selvfølgelig er der brede keywords som er svære at annoncere på, men så er det søgeordsanalyse/annonce-optimering der skal fokuseres på.

  • @Søren – Der er ikke direkte taget højde for Lost Impression Share – så der kan sagtens være annoncer der er forsøgt optimeret, men ikke bliver vist. Jeg har dog bevidst sat en række annoncer op som kører op til valget – for at undersøge hvad det eventuelt giver at annoncere på personer og partier.
    Resultatet heraf kommer efter valget.

    Som Frederik skriver – er der også nogle annoncører hvis budget løber ud om aftenen og derfor kan der være enkelte annoncer, som ikke er blevet inddraget i analysen.

Kommenter post