Topplaceringer i Google – så nemt kan det gøres

Posted Posted af i Guest post, SEO     Comments 16 kommentarer
nov
26

Svaret er ja! Det er nemt at få sider til at ranke i søgemaskiner som Google. Der er faktisk ikke mange ting du behøver at vide, for at kunne få en enkelt side eller to til at ranke godt på meget generiske termer.

At det så ikke har meget med søgemaskineoptimering at gøre, er en helt anden diskussion.

Indlægget her er et gæsteindlæg skrevet af Jonas Aagreen – Seo Analyst hos Omnicom Media Group.

Som privat affiliate er lykken gjort hvis du kan få en blog til at ranke på side 1 ved søgning på generiske søgeord. Herved opnår du en masse trafik, som i sidste ende giver dig lommepenge eller for nogens vedkommende – masser af penge i banken.

De eneste to ting du behøver at vide om søgemaskineoptimering, hvis du på den korte bane skal have placeringer er:

  • Expired domains
  • Links

Posten her handler selvfølgelig om hvordan affiliates ”snyder” Google ved at udnytte expired domains til at høste affiliate kroner i stor stil. Nogen brancher er hårdere ramt en andre, men her har jeg valgt at kigge på Bredbåndsbranchen, som i den grad er ramt af affiliate spam sites.

Det er en affiliate, der ligger øverst på side 1 (organisk) i Google ved en søgning på keywordet bredbånd.

Dblnet.dk kender du sikkert som en god bredbåndsudbyder – ikke? Det er nok fordi, www.dblnet.dk aldrig har haft noget at gøre med bredbånd i den virkelige verden. Faktisk er dblnet.dk et website, som tidligere har beskæftiget sig med Forskning i sundhed. Afdelingen er så sidenhen rykket hen under www.life.ku.dk/ – som er det Det Biovidenskabelige Fakultet under Københavns Universitet. Domænet er herefter blevet ledigt og købt til affiliate brug.

På grund af at domænet tidligere har været ”offentligt” eller i det mindste har tjent et offentligt formål, så har internationale websites linket til websitet og på den måde givet en hel del autoritet videre. Den autoritet gør blandt andet, at sitet ligger højt placeret i søgemaskinen.

Googles algoritme har dermed ikke helt forstået, hvad det handler om. Søgemaskinen mener stadig, at de gamle links er relevante for Dblnet.dk selvom websitet intet har med det gamle indhold at gøre.

Er links så vigtige?
JA de er! Det er hele hemmeligheden bag at denne side kan ligge nummer 1 på bredbånd foran etablerede virksomheder som f.eks.

• TDC
• TELIA
• Telenor
• Fullrate
• Mfl.

Men igen lad os kigge på hvilke links, der er så gode:
Linkprofilen for dblnet.dk ser således ud hvis man bruger http://www.opensiteexplorer.org:

Det virkelige interessante er, at kigge på hvilke eksterne domæner der linker til www.dblnet.dk i den tro, at det gamle ”forskningswebsite” ligner sig selv:

WHO – World Health Organisation linker med ankerteksten: Danish Bilharziasis Laboratory (DBL)
COHAB Initiative – linker med et billede der ikke er synligt på deres website.

Ovenstående er et virkelige gode links, som næsten alene er med til at holde www.dblnet.dk oppe og få gode placeringer.
Udover de gode links er der også lavet en smule sporadisk link building.

Det virkelig interessante er, at Google mener, at www.dblnet.net er mere relevant end f.eks. www.telenor.dk eller www.telia.dk når det gælder en søgning på bredbånd. Men kan mene det er lidt pinligt, at Google ikke opdager disse små finter, men sådan er livet i søgemaskinerne altså.

De etablerede brands, som får dårligere placeringer på grund af websites som www.dblnet.dk må være godt trætte af sådanne sites. Oven i købet får de så også en klud i ansigtet, når samme affiliate skal have penge for salg, som de selv kunne have lavet på samme placering. Men de kan jo bare foretage søgemaskineoptimering på samme måde ikke?

Det vil nok sjældent ske. Man kan ikke forstille sig TDC eller Telia køber domæner, som tidligere har tilhørt andre, fordi domænet tidligere har haft en stærk link profil. Det er heller ikke der, de skal tage kampen op. De er nød til at skabe en generelt bedre link profil.

Hvordan udkonkurrerer man så websites som f.eks. www.dblnet.dk?
Det er i virkeligheden ikke nødvendigvis et spørgsmål om at udkonkurrere – men mere om finde hullerne i de respektive affiliate site link profil:

  • Kontakt de websites, der fejlagtigt linker og giv dem den nye adresse. De vil med garanti skynde sig at ændre linket.
  • Udfyld en spam report til Google. Forklar et de ranker et fejlagtigt domæne – det hjælper ikke altid, men kan påvirke udviklingen på sigt.

Hvis først WHO og COHAB initiative fjerner deres links – vil www.dblnet.dk ikke længere kunne fastholde deres gode position i søgemaskinerne.

Ødelægger affiliates så søgeresultaterne?
Både og. Man kan sige, at de er generende for brugerne, da de ofte kommer ind på ligegyldige affiliate websites, som kun eksisterer for søgemaskinernes skyld. Men samtidig er affiliate sites med til at udfordre Google således at søgemaskinen hele tiden tvinges fremefter i deres stræben på at gøre resultaterne bedre.

Så lang tid Google har dette hul i deres algoritme, hvor visse typer af expired domains for lov at bibeholde deres autoritet, kommer det alle der laver affiliate til gode. Det skaber ganske enkelt en kunstig konkurrencesituation for de etablerede selskaber.

Et site bliver til mange:
Når først affiliate kronerne ruller i lommen så giver det blod på tanden. Affiliate websites avler affiliate websites.

I fremtiden skal vi nok holde øje med disse websites, som ejeren af www.dblnet.dk har sat i søen:
Medserv.dk – tidligere Medical news site – Nu Bredbånd
esf.dk – tdiligere – Forbundet for kommunikation og sprog – Nu Bredbånd

…og mange flere.

16 Kommentarer til “Topplaceringer i Google – så nemt kan det gøres”

  • Hej Jonas
    Meget interessant indlæg – var slet ikke klar over, at der var en så uheldig fejl i Google’s algoritme. Men kan du fortælle mig, hvordan man spotter de sites, som du omtaler?

    Mvh. Malene Kirstine Olesen

  • Tak for din kommentar. Der mange måder hvorpå man kan spotte sites som nævnt i artiklen. Den mest oplagte er at kigge på siders backlinkprofil. Desuden handler det om en lille smule held og grundig analyse.

  • Super artikel, Jonas. Man må jo også tage hatten af for affiliate-mandens kreativitet og som du selv siger, så er det med til at holde Google skarp ;o)
    Han nyder nok rigtigt godt af det lige nu, men skal jo så også høste og samle forråd for Google skal nok finde bøffen og få det rettet og så vil han gå fra flere hundrede/tusinde besøgende om dagen til næsten nul. Har hørt om flere affiliates, som har oplevet dette.

  • @Morten
    Ja, Google leder hele tiden og de har da også fået renset voldsomt ud i nogen brancher, eksempelvis rejsebranchen. På de mest generiske “rejsesøgninger” er det kun etablerede rejsearrangører som bliver vist, her har Google virkelig haft det store lugejern fremme.

    Så mon ikke at turen på et tidspunkt kommer til bredbånds branchen!

    /Jonas

  • Fedt indlæg Jonas og tak for linket til opensiteexplorer, som jeg helt sikkert vil bruge meget fra nu af. PÅ et personligt plan har jeg ikke noget imod folk, der udnytter smuthuller i Google. Hvis man ikke gør noget ulovligt, er det da fint at kunne tjene et par skillinger på det :-)

  • Snedigt… tak for indlægget…

  • @mark: Tak for det positive feedback. Nej jeg har absolut heller ikke noget imod folk udnytter de huller der nu engang er i Googles Søgemaskine. Men personligt syntes jeg det er spændende at stille hvorfor og hvordan spørgsmål, til placeringer og når Google vælger at ranke nogen websites stik mod al logik.

    /J

  • Hvordan fungerer dette i praksis? Har “synderen” oprettet en affiliate side på http://www.domæne.dk og herefter lavet en 301 forward fra et nyt domæne (dblnet.dk fx) da det blev ledigt?

  • @Frederik – nej vedkommende har købt domænet umiddelbart efter det er blevet ledigt og herefter opsat en affiliate side på samme domæne.

  • @Jonas, tager du også billeder af folk der cykler over for rødt og sender dem til politiet?

    Jeg synes det er helt fint at du forklarer hvordan nogle affiliates gør for at få gode placeringer.

    Du bliver dog nødt til at være fair omkring din vurdering af de omtalte affiliate sider. De fleste giver ofte giver den søgende mulighed for at vælge imellem flere udbydere og ikke kun én (som TDC, Telia eller lignende ville gøre hvis de lå nummer 1), så at kalde dem spam fordi der sidder en og tjener penge er helt uden i skoven.

    Helt enig i at nogle huller i søgemaskinerne bør lukkes, men bare fordi du synes en side ikke er den du gerne vil have ligger nummer 1, så kan jeg ikke se at du er berettiget til at hverken kalde den spam eller anmelde den diverse steder.

    /Mikael

  • @Mikael: Jeg ved ikke, om jeg ville sammenligne det med at tage billeder af folk, der kører over for rødt. Der er jo sikkert folk, der har brugt flere år på at markedsføre et bredbånds site, der pludselig bliver overhælet indenom af en eller anden “Mr. Fancy Pants”, som har set i fidus i at snuppe et gammelt domæne.

    Hvis jeg havde lagt flere måneder i et sådan projekt, kunne det godt ske, at jeg blev lidt mavesur:) Men hatten for ham, der opdagede det trick – han må simpelthen tjene kassen!

  • @Frederik, sammenligningen var også kun for at pointere at jeg synes det var en underlig holdning. At køre over for rødt er trods alt ulovligt, mens det andet højest er irriterende. :)

    Umiddelbart så er det nu et meget gammelt trick der har virket længe, så det burde ikke komme som en overraskelse for ret mange SEOer.

    At jeg så stadig mener, at et affiliate site kan give mere værdi for læseren end hvis det f.eks. kun var TDC der lå i top, vil jeg stadig holde fast i (her mener jeg generelt og hentyder ikke til det specifikke eksempel i indlægget).

  • Tak for et godt indlæg.

    Jeg ved ikke helt hvad jeg skal sige til det.

    Synes blot at så længe at f.eks Dblnet.dk, kommer med noget godt som den søgende faktisk kan bruge til noget, ja så burde man ikke kaste med sten efter dem.

  • Super godt indlæg :-)

    Spændende at finde sådan huller i Googles algoritme!

  • Har godt undret mig over nogle konkurrerende siders placeringer når man tjekker deres link profil. Men måske er det noget man selv burde gøre sig i, men de domæner er vel ikke helt nemme at finde.

  • Interessant indlæg. At Google har visse smuthuller er vist ikke til at komme udenom, men som Morten siger, kan det gå hurtigt fra succes til nul besøgende.
    Det er en snedig metode at benytte, men jeg vil nu stadig holde på at en god SEO strategi er bedre til hver en tid.

Kommenter post