SEO indkøber – husk ejerskabet
Jeg har efterhånden arbejdet en del år med store som små seo projekter på tværs af landegrænser og brancher. Det betyder også helt naturligt, at jeg har stiftet bekendtskab med en række andre seo leverandører og deres måde at arbejde på.
Nogle er gode – andre er knap så heldige.
Et af de største problemer er oftest, at nogle seo leverandører vælger at tage fuld ejerskab over deres løsninger. Det betyder desværre ofte, at hvis samarbejdet mellem seo leverandøren og kunden ophører – så ryger alt det arbejde, kunden har betalt for.
Det kan være i form af unikt udformede landing pages, der ved ophør fjernes fra kundens site. Eller link building, der er foretaget fra seo leverandørens egne sites – som går til nye kunder efterfølgende.
Det er dumt – for alle de penge den pågældende virksomhed har lagt hos seo leverandøren – går dermed tabt.
Fotocredit:swamysk
Det er på ingen måde særlig moralsk af seo leverandøren – men det sker desværre hyppigt. Oftest fordi seo køberen eller kunden – ganske enkelt ikke får specificeret i kontrakten – at alt arbejde, der udføres, også forbliver kundens efter eventuelt ophør af samarbejdet.
Derfor – står du foran at skulle vælge seo leverandør:
- Sørg for at din virksomhed ejer de landing pages som seo leverandøren udarbejder. Det gælder både tekst, design, billeder og kodning. Og husk at få administrator adgang til dem – tidligt i processen.
- Spørg din seo leverandør om de benytter egne ejede sites til at link builde – hvis det er tilfældet, så få en klar aftale om hvordan de byggede links fremstår efter endt samarbejde.
En seo leverandør, der helt åbent kan fortælle dig, hvad der sker med ovenstående – er som oftest også en god en af slagsen.
Så er du seo indkøber så husk ejerskabet. Så er du og din virksomhed sikker på at mange brugte seo kroner – ikke er spildt arbejde.
6 Kommentarer til “SEO indkøber – husk ejerskabet”
Kommenter post
Få nyhedsbrev:
Seneste indlæg
- Link Building i 2016 – 10 svar fra de største danske SEO eksperter
- Få 20% bedre load-tider med HTTP/2 protokollen
- Derfor skal du aldrig droppe tanken om dit drømmedomæne
- SEMAward 2015 – vinderne er fundet
- De 96 bedste artikler, blogposts, debatindlæg og podcasts om online markedsføring
Mest læste indlæg
- Link building 2012 – 12 håndgribelige tips fra de største danske eksperter
- Det perfekte SEO title tag
- Google+ (plus) – med Google Circles – Googles Sociale netværk
- Yahoo! skifter til Bing – hvad med Site Explorer?
- Utraditionelle Off-Page SEO Strategier
- Adwords tricks – 11 tips til en kick-ass Adwords annonce
- Google Places – udfyld det perfekt (Local business Center)
- Nyt Google+ Dashboard – saml dine Google produkter ét sted
- Google Pandaen er Tam, Uden Tænder og Ganske Harmløs
- Google Webmaster Tool – sådan registrerer du dit website
Seneste kommentarer
- 14 spørgsmål og svar om link building – sådan foretager du link building i 2014 til
- Link Building i 2016 – 10 svar fra de største danske SEO eksperter til
- 13.880 grunde til at du skal kommentere på blogs til
- 13.880 grunde til at du skal kommentere på blogs til
- Utraditionelle Off-Page SEO Strategier til
Frederik Trovatten says:
Hej Rasmus,
Dette indlæg/råd tror jeg der er mange som kan få brug af – specielt fordi at det har så store konsekvenser og fordi at indkøberen sjældent har denne viden!
Det er lidt samme sang i Adwords-afdelingen mht. hvem som har ejerskab af kontoen og det er, ligesom seo, også en af de steder hvor kunder kan komme alvorligt i klemme, når de siger aftalen op og ikke selv har skrevet ejerskab i kontrakten.
Thumbs up!
Rune Hansen says:
Hej Rasmus
Godt indlæg og vigtige pointer. Jeg er enig med Frederik i, at dette aspekt af en SEO-aftale er noget mange kunder med fordel kunne få belyst af leverandøren, før de køber deres SEO m.m. ude i byen.
Rasmus says:
@Frederik – jeg er helt enig i at det samme gælder for AdWords og desuden også for Google Analytics og tilsvarende værktøjer. Ejerskabet skal være hos kunden!
@Rune – det bør efter min mening altid være en hel essentiel del af SEO aftalen.
Flensted says:
Hej Rasmus. Godt og relevant indlæg som jeg synes er godt at få bragt på bane. Vh Torbjørn
Jan Igaard says:
Hej Rasmus,
Præcis den situation har jeg stået i 2 gange, desværre var det først anden gang jeg fandt ud af hvad hulen der lige skete, det har kostet mig piv mange af de lange røde sedler begge gange og jeg er SÅ frustreret over den manglende “ordentlighed” hos de to leverandører, det ligger så langt væk fra min måde at drive virksomhed på.
Jeg tog faktisk konsekvensen og fandt et par SEO kurser som har givet mig en rigtig god ballast til, at kunne sparre med professionelle SEO leverandører, jeg kan nu spørge om de rigtige ting, forstå meget mere af alt det der bliver sagt til mig.
Jeg har stadig samarbejde med professionelle SEO folk fordi, det er ikke mit kompetence område da jeg er fotograf, videograf og dronepilot, men nu er samarbejdet bare mere et samarbejde end blot at overføre nogle penge hver måned, og mine placeringer på det jeg ønsker at komme til tops med er eksploderet de seneste 6 mdr. efter jeg tog uddannelsen og selv tog styrring, uden dog at bruge oseaner af tid på det selv, jeg får eks. lavet tekster ude i byen – hvilket også viser mig, at det var den helt rigtige beslutning dengang :o)
Ha’ en rigtig dejlig dag, og tak fordi du skrev dette indlæg for nu snart længe siden ;o)
// Jan – http://www.igaard.dk
Rasmus Himmelstrup says:
@Jan – Selv om indlægget er af ældre dato, eksisterer problemet desværre stadig. Man bør stadig forholde sig kritisk til det, der leveres.