Not provided er steget med 290% – Forsvinder keyword data nu?

Mængden af “Not provided” keyword data i Google Analytics er stille, men støt steget inden for de seneste måneder. Inden for de seneste dage er ikke kategoriseret keyword data eksploderet. Siden sidste uge er “not provided” steget med 290%! Hvad gør du når keyword data forsvinder eller skrumper ind til et minimum?

Tilbage i oktober 2011 introducerede Google SSL search på Google.com. Derved blev alle keyword informationer om brugere, der søgte via Google.com og var logget ind på Google klassificeret som “not provided” i Google Analytics.

“Not provided” stiger
Jeg har sammenholdt data fra omkring 50 forskellige analytics konti over de seneste måneder. De respektive sites er en god blanding af engelsk og danske og inden for meget forskellige kategorier og brancher. Det burde således være et forholdsvis repræsentativt udsnit.

I januar var gennemsnittet af not provided data 0,96%
I februar var gennemsnittet af not provided data 1,2%

Med en stigning på knap 25% om måneden kunne man så forvente at not provided stod for 11% af trafikken ved udgangen af 2012.

Not provided eksploderer
Google annoncerede i mandags at SSL search nu bliver tilgængeligt på alle sprog. Du kan således også se, at URL’en skifter til https://www.google.dk – når du søger på dansk. Det sammenholdt med det øgede antal brugere på Google+ har betydet, en eksplosiv vækst i antallet af not provided søgninger.

Godt nok er den generelle stigning for not provided siden sidste måned kun på 13%, (gennemsnittet for marts er 1,36%) men de seneste dage har udviklet sig meget anderledes.

Således oplever flere sites en stigning på mellem 200-250% sammenlignet med sidste uge. På nogle sites er stigningen op i mod 290%!

Du skal dermed vænne dig til, at keyword data stille og roligt forsvinder. Eller finde nogle gode alternativer til hvordan du så skal skaffe samme viden om dine brugere.

I følge Google er grunden til SSL search, en øget fokus på Privacy. Samt en erkendelse af, at stadig flere søgeresultater bliver individuelle og tilpasset den enkelte bruger. Det er også Googles eneste mulighed for at introducere Search Plus Your World globalt. Det sidste kan vi sandsynligvis forvente inden for nogle uger.

Har du en klar plan for hvad der skal ske, når du har mistet 40-50% eller måske mere af din organiske keyword til “not provided”?

13 Kommentarer til “Not provided er steget med 290% – Forsvinder keyword data nu?”

  • Jeg oplever også en støt stigende tendens og vi snakker efterhånden en del % af den samlede trafik fra Google som er “not provided”. Google har tilsyneladende været ret gode til at tvinge folk til at logge ind.

    Uheldig og noget skræmmende udvikling.

  • Hvad får dig til at tro at vi kommer op på 40-50% mistede keywords?

  • @Rasmus – enig.

    @Mikael – Det er blot et skud. Jeg ved ikke hvornår andelen “stopper” men lige nu er stigning så kraftig at jeg forventer en dramatisk procentsats.

  • Det er en skræmmende udvikling, ingen tvivl om det og jeg har da også kunne se en stor øgning af “not provided” fra igår f.eks

    Men som Mikael skriver, hvad får du til at tro at vi kommer så højt op som 40-50%?

  • Jeg siger bare Død over Google Plus!!

    Ironisk nok har jeg kommenteret på Google plus med følgende (justeret lidt for at give mening i sammenhængen):

    Der er flere grunde til at jeg synes det er kritisk:

    1. Man kan antage at de manglende søgeord har samme trafik fordeling som dem vi kan se. Det er bare ikke sikkert fordelingen er ligesom de søgeord vi kan se. Analytics handler jo netop om at måle præcist og basere handling på data, og ikke gætværk.

    2. Som det er nu, så er mit gæt også at de gemte søgeord ikke er ens med de øvrige (i fordelingen af trafik). Det er stadig et bestemt segment af DKs befolkning der bruger Google Plus – og deres adfærd er ikke repræsentativ med befolkningen generelt

    3. Og så er det noget skidt for os konsulenter. Hvis vi sparker røv på et søgeord og det giver meget mere trafik, så får vi kun 90% af effekten (hvis det er ligefordelt). Vi skal så
    a. Overbevise kunden om at der også er udbytte gemt i (Not provided)
    b. Bøvle med udregninger hvor vi ligger 11% af effekten til.
    Det gør det meget mere bøvlet at afrapportere, og konsekvensen bliver at vores arbejde ser 10% ringere ud.

    Det er selvfølgelig ikke vanvittig kritisk hvis 2-3% mangler, men allerede efter få dages ændringer ser jeg 10% (not provided) på flere sites, og det er dette niveau og derover det for alvor er kritisk.

  • @Rasmus, jeg tror (heldigvis) ikke at du kan fremskrive de stigninger vi ser lige nu. Det er lidt som at sige at temperaturen er steget med 30% fra januar til februar og igen 30% fra februar til marts, så når vi når oktober er her 200 grader :)

    Men tror du har ret i at procenten bliver højere jo mere succes Google får med deres G+ og lignende.

  • @Kristian – som jeg skriver et det blot et bud.

    @Jacob – jeg ser ingen grund til at fjerne Google+, men er enig i dine øvrige betragtninger. Især problemet i at skulle forklare hvorfor et søgeord performer 10% eller mere – bedre end det reelt er angivet i analytics. Og netop som du skriver – er hele idéen med analytics at kunne give præcis rådgivning på baggrund af præcise data. Den mulighed bliver tilsyneladende stadig mindre.

    @Mikael – Jeg håber du får ret. Jeg fremskriver ikke procenterne ukritisk. Som jeg nævner, er stigningen på 25% fra jan-feb og faldet til 13% feb-mar. Det er det sidste par dage, der er bekymrende.

  • @Rasmus: Jamen det er jo de sidste par dage hvor ssl er rullet ud over det hele? Så det er jo klart der lige er sket en stigning.

    Jeg tror den store stigning er sket nu, og fremadrettet vil der være en langsom stigning hvis Googles produkter får mere og mere succes.

    Min død over G+ er for at mindske andelen der er logget ind, da G+ helt sikkert kan være medvirkende til en stor stigning.

  • Meget ærgerlig udvikling, jeg håber på den ene side virkelig G+ får succes da jeg ikke bryder mig om Facebook, men samtidig er det virkelig et problem hvis vores analysedata stille og roligt forsvinder.

    Engang var Google den her nye dreng i klassen som bare virkede til at være den rareste og bedste person der kun ville alt det gode. Sådan er det ikke længere. Jeg synes signalerne peger på at Google i højere og højere grad begynder at udnytte sin position på en måde jeg bestemt ikke bryder mig om.

  • @Thomas
    Det hænger vel sammen med, at Google er blevet en pengemaskine, og har fået en position, hvor konkurrenterne er langt bagefter, og hvor Google derfor kan gøre hvad de vil. På mange af Googles produkter, der er der intet alternativ… Var der nogen som sagde monopol lignende tilstande? ;D

  • @Thomas, omvendt så kan jeg godt forstå at Google gør alt for at skabe godt afkast til sine investorer. Det må være en svær balancegang at blive ved at skabe flot vækst og samtidig ikke skræmme for mange væk fra deres produkter.

  • @Michael

    100 % enig. Jeg siger blot at mit billede af Google har ændret sig rigtigt meget, det er ikke længere en virksomhed jeg ser op til i samme grad som tidligere, hvor de var langt bedre til at forene forretning og deres “do no evil”.

    Tendensen er større og større kontrol og mere og mere lukkethed.

    Men ja som virksomhed skal de sørge for det bedste afkast til investorerne, det er jo deres job.

  • Der er jo en masse snak om, hvordan fremtiden ser ud i forhold til google. Not provided gør det sværrere at optimere sin side i mod bestemte keywords. Samtidig er der jo stor debat om, hvad man egentlig må gemme af oplysninger på sine kunder. Det ville ikke undre mig, at vi ser en browser indenfor et par år, som spiller 100% på beskyttelse af brugerens oplysninger. Det er alt for besværligt for almindelige folk at gå ind og slå filtre til i dag. For os der arbejder med online markedsføring bliver det selvfølgelig sværrere, men det svinger os heldigvis til allerede nu at tænke andre veje end google. For der vil ske store ændringer indenfor de næste 5-10 år..

Kommenter post