Forbrugerombudsmanden i kamp mod Qualityscore og CTR

Posted Posted af i Nyheder     Comments 1 kommentar
feb
25

Siden 1997 har Forbrugerombudsmanden udstedt retningslinier for prismarkedsføring. Det er sket for ikke at villede forbrugerne og for at skabe en mere reel konkurrence mellem erhvervsdrivende.

Nu kommer der så nye retningslinier for prismarkedsføring fra den 1. marts 2010. Reglerne gælder alle erhvervsdrivende – det vil sige også dem der markedsfører sig selv online. Stillet firkantet op – skal alle PPC annoncetekster og alle tekster på ens hjemmeside gennemgås – så de ikke fremstår ekstraordinært salgsfremmende.

Hvad må man bruge som salgsfremmende udtryk?
De nye regler sætter spørgsmål om, hvorvidt man må benytte sætninger som gode tilbud, billige priser, billigste udbyder, rabatter og lignende. Mange ord og sætninger som normalt er en hel naturlig del af annonceteksterne på den betalte markedsføring, men også sætninger som indgår i websites description tags og i det generelle indhold for at forbedre klikraterne fra søgemaskinerne.

Reelt set skal alle sætninger som på sin vis er salgsfremmende også være 100% korrekte. Det betyder, at virksomheder ikke længere kan benytte sig af den slags sætninger, med mindre de er tjekket igennem i forhold til konkurrenter.

Lovens kapitel 1, 3 siger:

“Sammenligning mellem en normalpris og en nedsat pris må ikke være vildledende.”

Betyder det så, at man ikke må skrive billig længere – Jeg tvivler på at alle siderne på denne søgning rent faktisk også er de billigste?

Er alle virksomhederne her virkelig de billigste?

Eller at man skal tjekke alle andre erhvervsdrivende, der fører samme produkt og reelt set sikre sig at produktet faktisk er billigt i forhold til dem? Og hvornår er en sammenligning vildledende?

De fleste vil mene at “et godt tilbud” ikke umiddelbart er vildledende. Det vil Dynelarsen nok nikke genkendende til. Så er de nye regler ikke et skridt i den forkerte retning?

Hvad sker der med CTR og Qualityscore?
Ualmindeligt mange af de virksomheder, der benytter sig af eksempelvis Google Adwords til at markedsføre sig selv online, bruger jo netop salgsfremmende udtryk for at forbedre CTR og derigennem også qualityscore.

Så er de nye tiltag fra Forbrugerombudsmanden ikke i virkeligheden en kamp mod CTR og Qualityscore – og en helt del andet? Og hvordan har Forbrugerombudsmanden tænkt sig at håndhæve de nye regler? Det vil være praktisk talt umuligt, at skulle gennemgå alle PPC annoncetekster på alle søgninger – for at afdække, om de er ekstraordinært salgsfremmende. Det vil også undre meget, hvis Forbrugerombudsmanden pludselig gik aktivt ind og skulle redigere på samtlige danske hjemmesider.

Jeg tvivler på, at de nye regler for lov til at leve længe i sin nuværende form – om ikke andet bliver de meget svære at håndhæve.

Du kan læse mere om de nye regler for prismarkedsføring fra 1. marts her.

1 Kommentar til “Forbrugerombudsmanden i kamp mod Qualityscore og CTR”

  • Hej Rasmus,

    Godt at se du har fået gang i bloggen :)

    Som SEM-mand bliver man lidt skeptisk over at høre sådan en udmelding.

    En anden problematik bliver forholdet mellem kunde og bureau, i uddybningen af tekster. Specielt fordi brugen af superlativer ofte virker rigtig godt. Så hvis man har lavet nogen form for CPA aftale på PPC, kunne det skabe nogle seriøse udfordringer.

    Men igen, som du selv er inden på, så er det umuligt at gennemgå alle annoncerne derude.

    Frederik Trovatten

Kommenter post