SeoAnalyst.dk – Søgemaskineoptimering med analytisk tilgang

Track sider på dansk og sider fra Danmark i Google Analytics

Som opfølgning på det tidligere indlæg her om hvor mange, der benytter sig af tilpasninger i Google ved hjælp af “Sider på dansk” og “Sider fra Danmark” kommer her en vejledning til hvordan du kan sætte et filter op i Google Analytics, der kan tracke brugen.

Filteret bliver noget mere interessant hvis du har et website, der er målrettet flere forskellige sprog. Du vil så kunne analysere om brugerne i de forskellige lande agerer anderledes i forhold til brugen af googlejusteringerne. Hvis det er tilfældet – kan du bruge det effektivt i din videre søgemaskineoptimering eller PPC kampagner.

Sådan tracker du “sider på dansk” og “Sider fra Danmark”
Opret en ny profil for dit website i Google Analytics. Derved kommer du ikke til at skade dine eksisterende data og kan således kigge isoleret på sprogjusteringerne. Du bør altid oprette en ny profil, når du foretager tilpasninger til Google Analytics.

Vælg tilføj en profil for et eksisterende domæne og giv den et relevant navn. Jeg har kaldt den GA Meta Google Søgestreng her.

Det er underordnet hvad du kalder profilen – så længe du selv kan finde den igen. Tryk udfør.

Find efterfølgende profilen i Google Analytics, tryk redigér og tilføj et nyt filter.

Giv filteret et relevant navn – vælg tilpasset filter og avanceret. Vælg henvisning i felt A og indsæt følgende: (\?|&)meta=([^&]*)

Vælg brugerdefineret i det sidste felt og indsæt $A2.

Det resterende behøver du ikke at ændre. Tryk gem og vent på data. :)

Google Analytics vil herefter indsamle data. Du finder det selv under Trafikkilder – Søgeord – Brugerdefineret værdi:

Filteret vil også tracke andre sprogtilpasninger – og viser derfor heller ikke kun de danske sprogtilpasninger.

Kudos går til André Scholten som har skrevet filteret.

Du er velkommen til at skrive herunder,  hvis du har spørgsmål eller justeringer til filteret.