SeoAnalyst.dk – Søgemaskineoptimering med analytisk tilgang

Find Long Tail trafik i Google Analytics med Regulære Udtryk

En simpel guide til hvordan du kan isolere long tail trafik i Google Analytics – ved hjælp af regulære udtryk.

Regulære udtryk kan bruges til en række forskellige ting i forbindelse med Google Analytics. Ofte bruger man dem til at isolere IP ranges, adskille specifikke trafikkilder eller til at opsætte lidt mere avancerede mål.

Regulære udtryk kan dog også benyttes direkte i Google Analytics rapporter til at fokusere specifikt på en slags datakilde eller rapporttype. Her er nogle konkrete eksempler på, hvordan du kan bruge regulære udtryk til at adskille din long tail trafik.

Adskil alle søgninger, hvor brugerne kun har benyttet ét ord:

Indsæt: ^(\S+)\s.+ og vælg eksklusive.

Adskil alle søgninger, hvor brugeren har benyttet mere end ét ord:

Indsæt: ^(\S+)\s.+ og vælg indeholder.

Adskil alle søgninger, hvor brugeren har benyttet 2 ord:

Indsæt: ^(\S+)\s(\S+)$

Adskil alle søgninger, hvor brugeren har benyttet 3 ord:

Indsæt: ^(\S+)\s(\S+)\s(\S+)$

Adskil alle søgninger, hvor brugeren har benyttet 4 ord:

Indsæt: ^(\S+)\s(\S+)\s(\S+)\s(\S+)$

osv.

Du kan så få nogle simple rapporter, der udelukkende viser andelen af trafik hvor brugerne eksempelvis har brugt 3 ord. Det giver langt større mulighed for at fokusere eksempelvis din SEO indsats på en række specifikke ord.

Ved at bruge samme regulære udtryk i avancerede segmenter, kan du opsætte segmenter der kan benyttes på tværs af flere konti.

Hvis du vil læse mere om regulære udtryk i Google Analytics – kan jeg anbefale Lunametrics’ Regular Metrics for Google Analytics (PDF).

Har du andre gode tips til brug af regulære udtryk i Google Analytics?