SeoAnalyst.dk – Søgemaskineoptimering med analytisk tilgang

Ny placering af Google AdWords – page preview og local i stedet?

Der er rigtig mange eksempler på tests og forsøg fra Googles side. Nogle bliver efterfølgende implementeret – andre ikke. Det ser dog ud som om, at vi skal vende os til betalte annoncer i bunden af søgeresultaterne.

Der har været mange eksempler på betalte links i bunden fra søgninger foretaget på google.com. Indtil nu har de dog være forbeholdt Google.com – nu tester Google så også på google.dk, og derfor må man også forvente, at testen er en mere seriøs en af slagsen.

Det var @jacobleander, der først spottede det i dag, men siden har det været muligt at genskabe samme resultat på en række søgninger – se screenshot nedenfor.

Det interessante er, at Googles søgeresultater bliver strippet for annoncer i højre kolonne. Mange tidligere eyetrackingstudier har vist at en topplacering i højre kolonne på de betalte annoncer fik mest bevågenhed, så hvorfor vil Google fjerne den mulighed?

Det kan skyldes, at Google ligger an til en ny placering af Google Places – som de testede af tidligere på året. Eller at der skal gøres plads til page preview, som vi også har set tests af.

Hvis en af ovenstående muligheder er en realitet, vil vi helt sikkert komme til at se en ændret søgeadfærd.

Indtil videre er det kun en test – men lignende tiltag er tidligere blevet en helt naturlig del af Googles søgeresultater.

Hvad synes du om den nye placering af betalte annoncer?