SeoAnalyst.dk – Søgemaskineoptimering med analytisk tilgang

Check in med Google+

Det er blot 14 dage siden, at Google lancerede deres svar på en ny social platform – Google+. Selvom servicen stadig kører i beta (Det er jo Google ikke?) – så kommer der hele tiden nye features til. En af dem – er muligheden for at checke ind.

Der er mange funktioner i Google+ – mange som allerede eksisterer på såvel Facebook, Foursquare og tilsvarende. Forskellen er bare, at Google har så ualmindeligt meget data om os allerede, at deres datagrundlag og dermed vores brug af de forskellige Google services kan benyttes langt mere målrettet.

Uden at have de nøjagtige tal, vil jeg mene at brugen af henholdsvis Facebook, Foursquare og Gowalla check-ins er langt højere end de, der checker ind via Google Latitude. Med Google+ får Google dog en helt ny mulighed for at “repromovere” deres check-in produkt. Min vurdering er, at mange vil få øjnene op for muligheden for check-ins med Google – også de, der aldrig har hørt om de mere nicheprægede som Foursquare og Gowalla.

Det er kun Android brugere, der endnu har fået fornøjelsen af at bruge Google+ på mobilen, men Iphone brugere (som undertegnede) kan stadig tilgå Google+ via mobilbrowseren.

Update: Nu er der også mulighed for at tilgå Google+ via Iphone app.

Her har man muligheden for at checke in – nøjagtigt som det er muligt på Facebook og check-in services som Foursquare og Gowalla. Google har dermed en gigantisk mulighed for at lancere en platform som Groupon – og mon ikke det kommer inden så længe?

Det helt oplagte er selvfølgelig også, at integrere brugernes check-ins med Google Places – eller de nye Google+ business profiler, som allerede er annonceret af Google VP of Local and Commerce – Jeff Huber.

“…yes, we will have (smb) business profile pages on Google+. I can’t announce a launch date yet, but we want to make them *great*, and we’re coding as fast as we can.”
– Jeff Huber

Vil du bruge endnu en check-in service – eller vil du være mere tilbøjelig til at bruge check-in servicen når du alligevel benytter Googles produkter?