SeoAnalyst.dk – Søgemaskineoptimering med analytisk tilgang

Not provided er steget med 290% – Forsvinder keyword data nu?

Mængden af “Not provided” keyword data i Google Analytics er stille, men støt steget inden for de seneste måneder. Inden for de seneste dage er ikke kategoriseret keyword data eksploderet. Siden sidste uge er “not provided” steget med 290%! Hvad gør du når keyword data forsvinder eller skrumper ind til et minimum?

Tilbage i oktober 2011 introducerede Google SSL search på Google.com. Derved blev alle keyword informationer om brugere, der søgte via Google.com og var logget ind på Google klassificeret som “not provided” i Google Analytics.

“Not provided” stiger
Jeg har sammenholdt data fra omkring 50 forskellige analytics konti over de seneste måneder. De respektive sites er en god blanding af engelsk og danske og inden for meget forskellige kategorier og brancher. Det burde således være et forholdsvis repræsentativt udsnit.

I januar var gennemsnittet af not provided data 0,96%
I februar var gennemsnittet af not provided data 1,2%

Med en stigning på knap 25% om måneden kunne man så forvente at not provided stod for 11% af trafikken ved udgangen af 2012.

Not provided eksploderer
Google annoncerede i mandags at SSL search nu bliver tilgængeligt på alle sprog. Du kan således også se, at URL’en skifter til https://www.google.dk – når du søger på dansk. Det sammenholdt med det øgede antal brugere på Google+ har betydet, en eksplosiv vækst i antallet af not provided søgninger.

Godt nok er den generelle stigning for not provided siden sidste måned kun på 13%, (gennemsnittet for marts er 1,36%) men de seneste dage har udviklet sig meget anderledes.

Således oplever flere sites en stigning på mellem 200-250% sammenlignet med sidste uge. På nogle sites er stigningen op i mod 290%!

Du skal dermed vænne dig til, at keyword data stille og roligt forsvinder. Eller finde nogle gode alternativer til hvordan du så skal skaffe samme viden om dine brugere.

I følge Google er grunden til SSL search, en øget fokus på Privacy. Samt en erkendelse af, at stadig flere søgeresultater bliver individuelle og tilpasset den enkelte bruger. Det er også Googles eneste mulighed for at introducere Search Plus Your World globalt. Det sidste kan vi sandsynligvis forvente inden for nogle uger.

Har du en klar plan for hvad der skal ske, når du har mistet 40-50% eller måske mere af din organiske keyword til “not provided”?