SeoAnalyst.dk – Søgemaskineoptimering med analytisk tilgang

Det perfekte SEO title tag

Hvad er et SEO title tag? Enhver, der har beskæftiget sig bare en lille smule med søgemaskineoptimering, ved at title tag’et – er det absolut vigtigste onsite. Et tag, der korrekt udfyldt, kan rykke placeringer i søgemaskinerne – og skabe betydeligt flere besøgende. Her er formlen på det perfekte title tag.

Desværre er der stadig mange, der lader CMS’et styre udformningen af title tagget og endnu flere, der helt glemmer at udfylde title tagget. En undersøgelse foretaget af SEOmoz hvor 37 top seo folk blev adspurgt viste,  at alle placerede title tag’et som dét absolut vigtigste element i forhold til onsite søgemaskineoptimering.

Brug formen nedenfor til at teste dit SEO title tag:

Indtast title:
Indtast keyword (ikke nødvendigt):
www.dit-domæne.dk/side1
Her skal din description tekst være. Den skal stadig ramme ca. 158 karakterer for at undgå

 

Update 1. april 2014:
Indlægget om SEO title tags er blevet opdateret pr. 1. april 2014. Man kan ikke længere udelukkende basere længden på et specifikt antal tegn, som var standard tidligere. Efter Googles redesign af den første resultatside afhænger længden af title af hvilke bogstaver, der indgår i titlen samt hvorvidt, du benytter store og små bogstaver.

Hvor det tidligere var omkring 65-67 tegn der var maksimalt for en title – før Google fjerner de sidste tegn og i stedet skriver “…” – er det nu ca. 55 tegn, du skal ramme. En større analyse af 10.000 queries foretaget af Moz viser, at holder man sig til præcis 55 tegn – er sandsynligheden for, at alle tegn kommer med størst.

Længden på et title tag er nu baseret på pixelbredde – derfor vil længden af et title tag være afhængig af hvilke bogstaver du benytter, hvor meget du rammer søgerens forespørgsel dvs. keyword, brugen af store og små bogstaver samt hvor meget du overskrider, det antal tegn Google viser i det faktisk title tag.

Hvad skal du være opmærksom på efter Googles redesign af søgeresultatsiden i forhold til titles?

Se eksemplerne herunder.

Det første title tag indeholder 61 tegn, men bliver forkortet. Det andet title tag er på 62 tegn, men her viser Google alle bogstaver. Det skyldes, at det første title tag indeholder flere store bogstaver og flere brede bogstaver.

Det kan undre, at man stadig kan finde eksempler som forside, velkommen, untitled. Det er ikke titles, der er vanvittigt beskrivende eller målrettede for deres respektive sider.

Her er formlen på det perfekte title tag:

Det perfekte title tag (ikke kendt brand)

[primært keyword] – [Brand understøttelse/fordele (sekundært keyword)] – [Opfordring til handling] – (evt. brand)

Eks.:

billige løbesko – hurtig levering – bestil online nu (evt. virksomhed)

Det perfekte title tag (kendt brand)

[brand] – [primært keyword] – [Brand understøttelse/fordele (sekundært keyword)] – [opfordring til handling]

Det er sjældent, man ønsker at placere brandet først i titlen, men hvis brandet er almindelig kendt, kan det forbedre klikraterne og derved øge salget.

Eks.:

Nike – Air løbesko – køb de nyeste løbesko her

Det perfekt title tag til forsiden
Selv folk, der er klar over værdien i at placere det primære keyword først i titlen, vil argumentere for at brandnavnet skal stå forrest i titlen på forsiden. Også her har brandnavnet størst værdi til sidst. Brugere, der kender dit brand skal nok finde din hjemmeside.

Desuden vil dit site ofte ranke med forsiden på dine primære keywords. Og eftersom forsiden oftest er den side, der tiltrækker flest eksterne links og dermed opnår højest rank – bør den også være målrettet mod dine primære keywords.

Det perfekte title tag findes (ikke)
Selvom ovenstående er en rettesnor for, hvordan du skal udforme dine titles, er det ikke en facitliste. Hvilket title tag, der virker på netop dit site og med netop dine brugere, skal du selv analysere dig frem til.

Husk derfor at teste dine titles løbende – dog over en længere periode, så du kan se effekten af det i søgemaskinerne. Test hvilket title tag, der konverterer bedst og hvilket, der får siden højest i søgemaskinerne på dine primære keywords.

Når du når der til – er yderligere tests overflødige, for så har du sandsynligvis fundet det perfekte title tag.