SeoAnalyst.dk – Søgemaskineoptimering med analytisk tilgang

Gaden som Landing Page = branding, lokal goodwill og sorte tal på bundlinjen

Indlægget her er skrevet i samarbejde med Lasse Clarke Storgaard, Marketing Manager hos Distortion og er en opfølgning til indlægget “Hvordan fastsætter man ROI og KPI’er på en gadefest?”

Byens Bedste Festival, Distortion 2010, får et et sidste ord med på vejen, inden vi lader den ligge et års tid og grubler over, hvordan pokker man topper den…

Den seneste fysiske mandsoptælling lyder på mere end 94.000 besøgende under dette års solskins-Distortion. Det tal tolker politiet til at dække over cirka 40.000 unikke gæster, det vil sige hver enkelt gæst har en return rate på 2,35, hvilket er absolut gunstigt.

Billede af Kenneth Nguyen

At produktionen/faciliteter/KØBENHAVN kun var forberedt på cirka halvdelen, gjorde naturligvis opgaven vanskeligere og resulterede i en masse urin, skrald og enkelte sene piratfester.

Sommervejret tager naturligvis en del af æren for publikumssuccesen i år, men hvordan gik det med ROI og de KPI’er vi havde sat op for markedsføringen?

For det første, var 5 dages turpas udsolgt et par dage efter salget åbnede. Herefter lavede vi et nyt ’miniturpas’, som ikke inkluderede onsdagen og forsalget gik videre. Men ikke fænomenalt. Og hvorfor ikke? Fordi de glade gæster har svært ved at forpligte sig til 4 aftener på forhånd. Hvad hvis det ikke er sjovt, eller der er noget sjovere nede ad gaden og de så allerede har betalt for indgangen til Distortion? No way. den unge generation er zappere og ganske som på nettet, er de ikke særligt loyale. Så hvad gør vi?

Gaden som Landing Page
Gaden er vores bedste sælger. Det er vores interaktive teaser gadget, som lokker med forførende sirenesang indtil du har brugt 500 kroner i baren og har armbånd på i alle regnbuens farver. Den er gratis. Den er åben for alle. Øl koster en tier (hvis du da ikke køber dem i kiosken eller har dem med hjemmefra), musikken er høj og du/kunden/den besøgende føler, at her er en god handel.

Man er med til at skabe rammerne for sin egen fest, og der forventes ikke noget umiddelbart til gengæld. Ved at stable et sådant scenario på benene, er vi allerede godt på vej til succes (=branding og lokal goodwill, men også i sidste ende sorte tal på bundlinjen, red.).

Faktum er, at gadefesterne er en vital del af salgspipelinen, for at få de besøgende til at ville fortsætte festlighederne på et udvalgt venue, hvor entré og højere ølpriser bringer os tættere på en rentabel forretning. Så logistikken fra gadefest til venue er en flaskehals, der kan generere et potentielt overskud.

Det har den ikke gjort indtil videre, men vi venter stadigvæk på tallene fra i år. Mit bud er, at de er kulsorte for første gang siden Distortion startede i 2000.

Digital succes eller ej?

Aktivitet juni 2009 juni 2010
Hjemmeside unikke (15.maj-15.juni) 45.000 80.000
87000 besøg kom fra organiske søgninger – primært fra brand søgeord, så som distortion, distortion 2010, distortion festival, distortion copenhagen og distortion festival 2010.
Facebook Fans 11.000 21.000
Facebook sendte 24000 besøgende til hjemmesiden og antal fans på siden steg fra 12000 den 1. Maj, inden mediaplanen trådte i kraft til 20577 den 28. Juni., hvor alt igen ligger stille. Da festivalen var på sit højeste var der i gennemsnit 540 daglige interaktioner.
Twitter followers 200 634
For det andet var jeg ovenud tilfreds med vores realtime Twitter hash tag. Ask Hybel kodede en simpel real time applikation til os, som samlede alt op der blev tweetet til #cphd. Fantastisk idé til at samle alt aktuelt op og poste det på vores egen hjemmeside som nyheder.

Brugergenereret indhold uden filter er nu engang den mest troværdige måde at skabe sig et godt ry på. Vi havde naturligvis vores egne tre fulltime tweeters, som rapporterede live alle 5 dage på søstersiden actionhygge.com.

Android app downloads 200
Vores Android applikation blev downloadet 200 gange, hvilket er helt ok, indsatsen taget i betragtning. Det var et tilbud, som skulle prøves af med meget kort varsel og efterspørgslen/behovet er nu afdækket. Et real-time program er en nødvendighed og vi må nødvendigvis udvide platformen – fra niche handsets – til et bredere tilgængeligt medium. Tak til Casper Larsen for at programmere det.
Google
Min 400 kroners Google Displaynetværk kampagne. Jeg havde budgetteret med 2000 kroner til paid search, men efterhånden som jeg kom i gang og havde modtaget nogle overslag på, hvad det ville koste at købe display inventory på udvalgte sites, blev det en udfordring at lave det så billigt som muligt igennem Google.

Strategien var, at skabe leads og at være top of mind og allestedsnærværende. Resultatet var 250k bannervisninger på sider som aok, ekstrabladet og se&hør. Klikraten var, som altid på indholds/displaynetværket beskeden, men kampagnen skulle placere et logo i bevidstheden frem for at sælge billetter i forsalg.

Old skool annoncering – think global act local
Lokalaviserne: “Det hippeste medium i byen”. Vi brugte lokalaviserne fra city, nørrebro/nordvest og vesterbro som den velkendte opslagstavle hjemme i opgangen.

Vi indrykkede en 80x100mm annonce med fremtrædende logo i hver, med ordlyden: ”Kære nabo, undskyld vi larmer på fredag mellem kl 16-22”

Et par uger senere udkom artiklen her.

“Så når folk spørger mig, var det generelt var en succes i år, kan jeg kun svare ja, fandeme ja. Og jeg har ikke engang set bundlinjen endnu!”

Se den samlede marketing aktivitet for Distortion 2010 herunder:

Udført af:

2 grafiske designere, 1 programmør, 2 plakatopsættere, 10 flyer distributører, 1 projektleder på stickerlicker kampagnen, 2 projektledere på gazetten, 2 projektledere på videokonkurrencen, 1 projektleder på skolerne, 3 fuldtid tweetters, 1 pressekonsulent = i alt 25 i Marketing afd.+ Marketing Manager

Se fotos fra årets Distortion festival her