SeoAnalyst.dk – Søgemaskineoptimering med analytisk tilgang

13.880 grunde til at du skal kommentere på blogs

Du skal kommentere på blogs fordi du derved kan tjene flere penge, komme højere i søgeresultaterne, udvide dit netværk – og få idéer til flere indlæg, produktbeskrivelser eller artikler.

En kommentar kan være knap 14.000 kroner værd.

Det bør være argumenter nok.

Hvis ikke – så læs videre:

Der eksisterer ualmindeligt mange blogs på nettet om alt fra dræbersnegle over fusionskøkkener til rumfart. De respektive blogs bliver skrevet af alt lige fra uvidende amatører, der blot har interessen til top professionelle skribenter, der lever af det. Fælles for de forskellige blogs er dog, at hvis ikke skribenterne formår at engagere og opildne læserne til at kommentere, dør formatet. En blog, hvorpå der aldrig bliver kommenteret, vil med meget stor sandsynlighed også være uinteressant, eller ganske simpelt meget dårlig til at interagere med læserne.

Det er ofte tilfældet for store virksomhedsblogs, der ofte blot gengiver indhold – frem for at opsøge debatten. Og debatten er lige netop det, der skaber liv og kontinuitet på en blog.

Som læser skal du dog også være villig til at kommentere. Og her er det ikke nok at komme med den klassiske: “God artikel – jeg er enig” -kommentar. Den giver intet til debatten og dermed intet til skribenten – og du som kommentator får ganske givet også meget lidt igen.

Derfor: Hvis du læser et interessant indlæg, så fortæl skribenten hvorfor. Hvis du har en anden vinkel på samme emne, er uenig, er ligeglad, er enig men kan uddybe eller noget helt andet – så skriv det. Hver eneste kommentar du skriver har en værdi, måske ikke i første omgang, men over tid vil du hurtigt opdage værdien.

Hvilken værdi har kommentarer på blogs?
Når du første gang kommenterer på en blog post, giver det sandsynligvis ikke særlig meget. Ikke for dig. For skribenten er det selvfølgelig noget helt andet. Så på den måde har en kommentar værdi for nogle.

SEO værdi
Har du kigget bare lidt i den store SEO bog, ved du også at kommentarer kan have stor SEO værdi. Godt nok påfører rigtig mange blogs nofollow til links i kommentarer, men ligeså mange giver et ganske almindeligt dofollow link. Andre (som denne blog) giver dofollow, når du har kommenteret et vist antal gange. Hvis linket kommer fra en højrelevant blog med stor autoritet kan kommentaren dermed betyde højere placeringer for dit site.

Fra Nofollow til Dofollow
En nofollow kommentar kan også hurtigt blive til et særdeles værdifuldt dofollow.
En meget simpel kommentar på denne side:

7 SEO Idiots (I Mean ‘Experts’) to Avoid

Blev i en opfølgende post til et særdeles relevant dofollow link til seoanalyst.dk:

Netværk
Kommenterer du – udvider du også dit netværk. Så længe du bare læser med, aner skribenten ikke hvem du er. Kommentarer kan blandt andet give dig flere kunder, speaker jobs, bedre omdømme online, kontakt til nye medarbejdere og endelig bare kontakter til ligesindede.

Faktisk værdi i kroner og ører
Det kan virke banalt at kommentere, men som billedet herunder viser kan en kommentar på det rigtige sted være guld værd.


Image Credit: trovatten.dk

Den sidste er den mest håndgribelige – men også den alle forstår. En enkel kommentar, som sandsynligvis har taget under 1 minut at skrive – har givet 722 besøg og et pænt afkast på 13.880 kr.

Det burde være grund nok til at kommentere.

Kommenterer du på blogs og hvorfor/hvorfor ikke?