Sådan kommer du til tops i Facebook Graph Search – 3 ting du skal have på plads

Posted Posted af i Local Search, SEO     Comments 4 kommentarer
feb
12

Facebook lancerede Facebook Graph Search den 15. januar som en egentlig udfordrer til de etablerede søgemaskiner. Hvorvidt det er tilfældet tvivler jeg på, men for virksomheder med lokal tilstedeværelse – er der uden tvivl en fremragende platform at promovere sig selv på. Som i Google er det dog ikke tilfældigt, hvem der er placeret i top. Læs hvordan du optimerer din virksomhed til Facebook Graph Search, hvis du har lokal tilstedeværelse.

I Danmark er det stadig de færreste, der har fået adgang til Facebooks Graph Search. Oprindeligt forlød det, at Graph Search kun var tilgængeligt på engelsk, men eftersom jeg og flere andre uden for engelsktalende lande kan få adgang – må vi forvente, at Facebook Graph Search også kommer alle til gode i Danmark inden så længe.

facebook-graph-search-local

Søgeresultaterne for hver enkelt er unik. Selv om du og jeg søger på samme ting, vil vi få forskellige resultater. Søgeresultaterne, der fremkommer, er en kombination af de ting virksomhederne eller stederne har delt på Facebook og de elementer som mine connections har delt. Det betyder altså noget for søgeresultatet, hvilke venner jeg har og hvor aktive, de er på Facebook. Hvis du skal findes lokalt som virksomhed hjælper det at have en Facebook Page – men det behøves du reelt ikke. Der skal blot være tiltrækkelig mange, der har checket ind, liker siden eller har delt noget fra eller om din virksomhed.

Facebook har følgende foreslag til optimering:

  • Optimering kan foregå via Navnet på Facebook Siden, Kategori(erne), den valgte vanity URL og information delt i “om” sektionen på Facebook Pagen
  • Lokationen og dermed adressen skal være korrekt og opdateret
  • Giv brugerne en grund til at interagere med dit brand og find dermed de rigtige fans

Ifølge Facebook returnerer Facebook Graph Search de mest relevante resultater baseret på informationer fra venner, sider, apps, grupper og steder.

Det er ganske udmærkede forslag og også de samme informationer, de gengiver, er med til at optimere din tilstedeværelse generelt på Facebook. Men Facebook nævner ikke hvordan du skal optimere og hvilke elementer, der er specielt nødvendige eller hvilke, der har en effekt frem for andre.

Kigger man på hvilke resultater der fremkommer på en lang række søgninger – er det dog klart hvilke elementer der gør, at nogle virksomheder og steder ryger til tops og andre ikke.

De 3 vigtigste ting du skal optimere for at komme til tops i Facebook Graph search
Der er nogle helt klare elementer, der har større indflydelse end andre. Skal du til tops i Graph Search og foran eventuelle konkurrenter, skal du fokusere på nedenstående.

1. Kategori
Jeg har tidligere nævnt, hvor vigtig korrekt kategorisering er, ved optimering til lokale søgninger. I Facebook Graph Search virker det også som om, at kategorisering har en fremtrædende rolle. Opretter du en ny Facebook Page skal du derfor være enormt opmærksom på, hvilke kategorier du vælger. Vælger du at kategorisere din virksomhed som Restaurant – bliver du ikke nødvendigvis fundet hvis brugeren søger på Sushi, eller italiensk restaurant. Og er din virksomhed både en Restaurant og en Bar – skal du beslutte hvorvidt din virksomhed mest skal være Restaurant eller Bar.

Kategorierne på Facebook er prædefinerede, som på eksempelvis Google Places. Du kan således ikke opfinde egne eller justere de nuværende. De mulige kategorier er dog ikke opført nogle steder og derfor skal du også selv finde frem til de rigtige. Det nemmeste er, at prøve dig frem via Suggest an Edit eller “Add a category”, som du finder under hver sides informationer eller direkte under den specifikke lokation. Har du allerede oprettet en Facebook side – og vil ændre kategoriseringen kan du passende gøre det her.

Facebook Graph Search - suggest an edit

Facebook Graph Search - 2

De danske kategorier eksisterer også, så hvis du vil finde dem kan du blot ændre sproget til dansk og begynde at skrive.

2. Antal venner der har besøgt stedet
Søgninger foretaget via Facebook Graph Search er personaliserede og derfor giver det også meget god mening, at steder hvor mange af mine venner er eller har været – kommer øverst i søgeresultaterne. Foruden kategorien er venner, der har besøgt stedet, en helt klar indikator for om virksomheden eller stedet kommer til tops.

Som virksomhed er det vanskeligt at optimere dig ud af det. Du kan ikke sikre, at flere af mine venner besøger eksempelvis restauranten. Men du kan sørge for, at flest muligt tjekker ind – når de besøger stedet. Jo flere du som virksomhed får til at tjekke ind – des større mulighed er der for, at du rammer folk der søger via Graph Search. Giv derfor besøgende en grund til at tjekke ind. Giv dem en speciel rabat, en ekstra kop kaffe eller andet der får dem til at fiske telefonen op af lommen og tjekke ind. Hvis de tilmed uploader billeder eller videoer kan du passende give andre former for belønning.

3. Antal check-ins
Check ins generelt er vigtige for placeringen i Facebook Graph Search. Der er en helt klar sammenhæng mellem antallet af check ins generelt og hvor højt virksomheden er placeret ved søgninger.

Igen er det oplagt at bede flere om at bruge Facebook til at checke in. Sæt klistermærker op der husker besøgende på at checke in, sæt QR-koder på regningen eller få udviklet små visitkort med informationer om hvordan man checker in. Kort der igen kan uddeles med regningen.

Facebook graph search london

Andre optimeringselementer

Andre elementer, der har indflydelse i vilkårlig rækkefølge:

  • Likes fra venner – Antal venner der liker stedet
  • Antal likes generelt – Sider med flere likes ligger typisk over sider med færre likes
  • Bedømmelse – Sider med høj bedømmelse ligger typisk over sider med færre stjerner
  • NAP informationer – Som ved øvrige lokale optimering skal adresseinformation være korrekt og ens i forhold til øvrige dataleverandører
  • Interaktioner med stedet – kommentarer, billeder, videoer og lignende uploaded af dit netværk har også en betydning for hvor højt stedet eller virksomheden bliver placeret

Placering tæt på city center virker ikke til at have samme indflydelse, som det har i forhold til Local Search på Google.

Er du begyndt at overveje hvordan du kan optimere din virksomheds tilstedeværelse på Facebook Graph Search? Kommer du som bruger af Facebook til at benytte Graph search til at finde informationer om lokale virksomheder og steder at besøge?

4 Kommentarer til “Sådan kommer du til tops i Facebook Graph Search – 3 ting du skal have på plads”

  • “Bedømmelse – Sider med høj bedømmelse ligger typisk under sider med færre stjerner”
    Under = over? Eller er der noget, jeg har misforstået?

  • @Morten – Det skal selvfølgelig være over. Det er en typo. tak.

  • Interessant ide, det med at lave en QR til checkins. Den har jeg ikke lige set endnu.

    Skal ærligt indrømme, at jeg ikke tror Graph Search vil fænge her i Danmark af følgende årsag: Søgningerne vil blive totalt værdifulde, hvis ens venner er dygtige til at checke ind via Facebook. Er de ikke det, så vil resultatet ikke blive meget bedre end en Google søgning.

    Jeg synes ikke Facebook checkin’s rigtigt har slået fast her i Danmark (måske tager jeg fejl?), så når Graph Search bliver rullet ud, vil der derfor mangle et godt datagrundlag. Derfor vil ens første søgninger nok blive dårlige, man vil ikke gentage det mere end et par gange, og så vil Graph Search (i DK) ikke opnå en “kritisk datamasse” til at kunne producere killer søgeresultater.

    Men det er bare tanker, ville da ønske at jeg tager fejl.

  • @Søren – Jeg mener, at det afhænger meget af på hvilken måde Facebook bliver benyttet. Jeg kan ikke sige hvorvidt check-ins via Facebook har slået sig fast i DK, nogle bruger det rigtig meget – mens andre aldrig har brugt det. Men check-ins er uden tvivl en af ranking faktorerne i Facebook Graph Search.

    Folk skal også vænne sig til at bruge Facebook som søgemaskine. Det er klart, at skal jeg til New York vil jeg være interesseret i hvilke restauranter og hoteller mine venner har benyttet – men jeg benytter mig også af mange søgninger dagligt på mange forskellige platforme. For folk der er vant til Google – kræver det nok en hel del tilvænning at begynde at bruge Graph Search og Facebook som egentlig søgemaskine

Kommenter post