Google Places kategorier – den absolutte liste

Posted Posted af i Local Search     Comments 3 kommentarer
nov
16

Jeg har tidligere skrevet om, hvor vigtigt det er, at vælge de rigtige kategorier til at beskrive ens virksomhed eller website i Google Places. Valget af kategorier kan direkte føre til flere eller færre potentielle kunder til virksomheden.

Valg af kategori er samtidig en direkte optimeringsfaktor i Google Places.

De prædefinerede kategorier er alle indhentet fra forskellige IYPs – eller internet yellow pages. I Danmark er det sider som krak.dk og degulesider.dk. Andre tilsvarende sider, der lister adresseoplysninger eller informationer om virksomheder eller steder – kan også bidrage med kategorier. Endelig må man formode – at Google også bidrager med Google Places kategorier.

Kategorierne må imidlertid også være indhentet fra en anden slags liste – for rigtige mange kan undre, som eksemplerne herunder viser.

Eksempler:

  • zzz_Start på vandrerute
  • flodovergang
  • sammenløb

Og hvis Google har indsat nogle automatisk – har de glemt at oversætte dem først.

Eksempel:

  • spøkelsesby
  • kloster (monestary)
  • arboretum

Samtidig er der blevet plads til nogle meget specifikke kategorier inden for meget specifikke nicher – mens andre oplagte er udeladt.

Meget specielle nicher:

  • sukkersygeudstyrsleverandør
  • datagendannelsesservice
  • broderi forretning
  • lasergame-center
  • zzz_tårnur

Eksempler på brancher, der ikke har fået lov til at være en del af listen:

  • biludlejning
  • Skole
  • Tv forhandler

Det betyder, at Google autogenererer kategorier fra en række andre content providers. Listen med kategorier – er sandsynligvis aldrig blevet justeret eller optimeret af nogle med dansk kendskab.

Men eftersom man skal vælge minimum én prædefineret kategori i Google Places – står valget altså mellem de autogenererede.

Men her kommer den uden yderligere introduktion:
Den komplette liste over alle kategorier i Google Places i Danmark. (excel)

Hvad skal du bruge listen over Google Places Kategorier til?
Brug listen til at vælge de bedste kategorier til at beskrive din virksomhed. Jo bedre den er beskrevet – des flere kunder får du og des højere vil du være placeret når brugerne søger lokalt.

Brug listen over Google Places kategorier i forhold til konkurrenter. Hvilke kategorier ligger dine konkurrenter på hvor du ikke er placeret – og er der nogle kategorier du nemt kan blive placeret i – blot ved at tilføje ekstra indhold eller ved at optimere eksisterende indhold?

Fælles er – at kategorierne er indskrevet for at definere en specifik niche eller område. Jo mere specifik du kategoriserer din virksomhed – des mere målrettet vil dine brugere opleve dit indhold. Men samtidig skal du også sikre – at du spreder dig over en række kategorier, og dermed får spredt dit budskab inden for de kategorier.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 10.0/10 (2 votes cast)
Google Places kategorier - den absolutte liste, 10.0 out of 10 based on 2 ratings

3 Kommentarer til “Google Places kategorier – den absolutte liste”

  • Tak for listen. Det virker lidt som om de enkelte kategorier er kastet ind med en skovl. Nu nævner selv ” flodovergang”, Det er nok begrænset, hvor mange der har brug for den. Til gengæld leder man forgæves efter “marketing-hvad-som-helst” og “online-hvad-som-helst”. Der er en enkelt webrelateret ting. Men ok! Listen indeholder jo både ord som “vandhul og “baseballbane”, så man har vel bare at være glad (eller håbe, at de giver den en kritisk gennemgang ved først givne lejlighed.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
  • Det er ingen tvivl om at listen overordnet set er autogenereret. Der er ganske få brugbare kategorier – men mon ikke den bliver optimeret en dag..

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
  • Hi,

    the complete german google places kategorier liste find you here – online:
    http://www.another-vision.de/google-branchencenter-kategorien-von-a-z.html

    ;-)

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Kommenter post



 

Få nyhedsbrev:

Få flere tips og tricks til SEO, Link Building og frem for alt Local Search. De nyeste testresultater kommer kun i nyhedsbrevet:

Seneste indlæg

Mest læste indlæg

Seneste kommentarer

Følg SEOAnalyst: