Google Circles – Google launcher nyt socialt netværk

Google leger tilsyneladende med endnu et socialt netværk. På trods af fiaskoer som henholdsvis Google Buzz og Google Wave (og det hypede Google Me, som stadig ikke har set dagens lys) – er Google Circles det nye tiltag, der skal tage kampen op mod hovedsageligt Facebook, men også andre tilsvarende sociale netværk.

Update: Google+ med Google Circles er nu i luften.

Google Circles
Foto credit.

Google Circles giver ligesom Facebook, muligheden for at poste statusopdateringer, dele fotos og dele videoer. Hvad det ellers kommer til at indeholde – er stadig forholdsvist ukendt.

Der er endnu ikke nogen officiel udmelding fra Google, men Google Circles bygger efter sigende på hver enkelt brugers sociale netværk, ud fra det de allerede ved fra brugernes Google profil. Har du allerede integreret en række af Googles tjenester vil Google således også allerede vide en del om dit sociale netværk. Det kalder de også i dag for Social Circle – som dermed muligvis er basen for Google Circles.

Google Circles skulle efter sigende være udviklet i samarbejde med Chris Messina – manden der også stod bag Hashtags, og Jonathan Sposato, der står bag Fototjenesten Piknik, som blev opkøbt af Google sidste år. Der er således nogle kompetente folk bag – folk med forståelse for opbyggelse af sociale netværk.

Google Circles skulle kunne adskille ens forskellige netværk bedre end eksempelvis Facebook, Twitter og Linkedin – hvor ens netværk hurtigt bliver en sammensmeltning af personlige kontakter, venner og familie oveni professionelle arbejdsrelaterede kontakter. Det er en interessant tanke – og muligvis en feature, der gør at flere vil bevæge sig mod Google Circles. Ønsker man at poste en statusopdatering kun tiltænkt sine venner – er det efter sigende langt nemmere med Google Circles at holde opdateringen inden for denne kreds. En feature som ikke helt fungerer efter hensigten på andre sociale netværk.

Netop opdelingen af forskellige netværk er en omdiskuteret emne – i en tid hvor man bruger en masse forskellige sociale tjenester ganske automatisk, fordi de er integreret ved hjælp af åben autorisation (OAuth).

Google Circles bliver efter sigende tilgængeligt direkte fra browseren – og bliver en del af den nye top bar – som dog stadig kun dukker frem på google.com.

Indtil videre – er Google Circles bare spekulationer – men meget tyder på at produktet snart ser dagens lys. Hvad synes du om Googles nye tiltag – kommer det til at gå samme vej som Buzz og Wave – eller er Google Circles fremtidens sociale netværk?

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 10.0/10 (1 vote cast)
Google Circles - Google launcher nyt socialt netværk, 10.0 out of 10 based on 1 rating

8 Kommentarer til “Google Circles – Google launcher nyt socialt netværk”

  • Omend det jo altid er interessant når Google kommer med nye tiltag, forstår jeg ikke Google ikke giver fortabt overfor de sociale netværk. De har prøvet virkelig mange ting efterhånden og alt uden held – vel med undtagelse af Orkut i Sydamerika. Håber de i det mindste ikke opgiver denne idé så hurtigt som de opgav Wave, som jeg ellers havde stor tiltro til. Når det så et sagt, er det da trods alt noget der skal tjekkes ud :)

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
  • Jeg er virkelig spændt på, om det kan lykkes for Google at knække koden og mase sig ind på Social Media-markedet. Sporene skræmmer jo gevaldigt med Buzz og Wave, så jeg godt kan tvivle på, om det overhovedet kan lade sig gøre for dem.

    Spørgsmålet er vel også i høj grad, hvad der skal være deres løftestang for at få projektet til at tage fart. GMail-brugerne vil være det oplagte værktøj – men når de ikke er bidt på Buzz, hvorfor skulle de så hoppe på Circles?
    Eller skal det være bookmarking/sharing-funktionen? Men den kræver jo også, at man er logget ind i første omgang, og det er vel trods alt de færreste, der pt. er logget ind på Google hele tiden.
    I hvert fald har de ikke noget at hente på “privacy”-fronten. Der er deres ry vel kun marginalt bedre end Facebook, som de jo først og fremmest skal hente “kunder” fra.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
  • Der er ingen der rigtigt gider statusopdateringer mere alligevel. Det bliver billeder nu.. Derfor photorocket og path med flere bliver mere og mere populære. Vil Google noget med det her skal det være en nem måde at dele billeder på. De har allerede picasa. Og via gmail kunne det være en mulig vej til de hellige haller

    Jesper

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
  • @Flemming – ja men kan undre de bliver ved, men mon ikke de forsætter indtil der er fundet en reel konkurrent til Facebook. Idéen om at udvikle en platform, der bedre adskiller forskellige netværk er dog interessant.

    @Frank – God pointe med privacy delen. Som jeg ser det har Google ligeså mange problemer her, som Facebook, så hvilke kunder de skal hente er svært at svare på. Direkte integration med eks. Gmail – gør dog tilgangen nemmere end Facebook, selv om det ikke rigtig lykkedes med buzz.

    @Jesper – Jeg er ikke enig med statusopdateringerne, dem vil vi stadig se lang tid endnu. En ny og bedre billedtjeneste kunne være et ekstra plus, spørgsmålet er om det kan konkurrere med allerede eksisterende.

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
  • Her til SXSW/Austin, TX var rygterne om GC store indtil i lørdags. Der blev det af Google meldt ud at GC kun har været et rygte og idéer, som aldrig vil se dagens lys. Tjek selv videre på #sxsw
    (Men man skal jo aldrig sige aldrig)

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
  • Jesper har vist ikke helt styr på det med det sociale….

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
  • @benny. Jeg er vist ikke den eneste, se nedenstående som er taget fra http://fpn.dk/digitalt/article2364636.ece

    Er du mon i socialklasse fem?

    “Christoffer Boserup Skov har i en kommentar kaldt de brugere, der fortsat opdaterer deres status, for “socialklasse fem på Facebook, som ikke har fattet, at det er slut, og som opdaterer på livet løs”.

    Ekspert i sociale medier, Thomas Bigum, ser også tendensen med færre statusopdateringer.

    “Men jeg tror ikke, det er en døende genre. Der er snarere tale om, at vi har været på et meget højt niveau på grund af nyhedens interesse, og nu er det ved at finde et mere naturligt leje,” siger Thomas Bigum.”

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
  • @benny, @jesper, @rasmus

    Med hensyn til den artikel der nævnes, der figurerede på k-forum, er der et par særdeles gode modsvar:

    http://www.lemberg.dk/nye-tal-viser-at-k-forum-ikke-tjekker-deres-kilder/

    Til trods for at Lemberg arbejder for Komfo, som lever af at sælge Facebook ydelser, så er det klart at jeg giver ham ret i at statistikken skal være i orden.

    Et andet indlæg er:

    http://www.denfri.dk/2011/03/skrid-da-fra-facebook-arrogante-r%C3%B8vhuller/

    blandt andet et citat jeg kun kan tilslutte mig:

    “Hvad denne “elite” med så store krav til Facebook åbenbart glemmer er, at Facebook består af din egen omgangskreds. Din nærmeste familie, dine venner, kolleger, studiekammerater – hele din kontaktflade. Så når du kalder Facebook for socialklasse fem blottet for en eksistentialistisk forholden sig til livet, så er det dit eget personlige netværk – måske endda din egen mor, du på stilfuld vis nedgør.”

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Kommenter post