Det perfekte SEO title tag

Posted Posted af i SEO     Comments 54 kommentarer
mar
15

Enhver, der har beskæftiget sig bare en lille smule med søgemaskineoptimering, ved at title tag’et – er det absolut vigtigste onsite. Et tag, der korrekt udfyldt, kan rykke placeringer i søgemaskinerne – og skabe betydeligt flere besøgende. Her er formlen på det perfekte title tag.

Desværre er der stadig mange, der lader CMS’et styre udformningen af title tagget og endnu flere, der helt glemmer at udfylde title tagget. En undersøgelse foretaget af SEOmoz hvor 37 top seo folk blev adspurgt viste,  at alle placerede title tag’et som dét absolut vigtigste element i forhold til onsite søgemaskineoptimering.

Brug formen nedenfor til at teste dit SEO title tag:

Indtast title:
Indtast keyword (ikke nødvendigt):
www.dit-domæne.dk/side1
Her skal din description tekst være. Den skal stadig ramme ca. 158 karakterer for at undgå

Update 1. april 2014:
Indlægget om SEO title tags er blevet opdateret pr. 1. april 2014. Man kan ikke længere udelukkende basere længden på et specifikt antal tegn, som var standard tidligere. Efter Googles redesign af den første resultatside afhænger længden af title af hvilke bogstaver, der indgår i titlen samt hvorvidt, du benytter store og små bogstaver.

Hvor det tidligere var omkring 65-67 tegn der var maksimalt for en title – før Google fjerner de sidste tegn og i stedet skriver “…” – er det nu ca. 55 tegn, du skal ramme. En større analyse af 10.000 queries foretaget af Moz viser, at holder man sig til præcis 55 tegn – er sandsynligheden for, at alle tegn kommer med størst.

Længden på et title tag er nu baseret på pixelbredde – derfor vil længden af et title tag være afhængig af hvilke bogstaver du benytter, hvor meget du rammer søgerens forespørgsel dvs. keyword, brugen af store og små bogstaver samt hvor meget du overskrider, det antal tegn Google viser i det faktisk title tag.

Hvad skal du være opmærksom på efter Googles redesign af søgeresultatsiden i forhold til titles?

  • Gå efter ca. 55 tegn i title.
  • Smalle bogstaver fylder mindre end brede. Det er åbenlyst, men hvis din title eksempelvis indeholder flere w’er og m’er end i’er og l’er – vil den fylde mere.
  • Google vil stadig markere det brugeren søger efter med fed. Jo flere bogstaver, der er markeret med fed – des længere fylder titlen.
  • Et title tag, der er for langt og dermed bliver forkortet af Google – vil ofte få forkortet mere end de 55 tegn. Hvis din title er for lang for Google kan du risikere kun at få vist de første 50 tegn
  • Hvordan du skal strukture din title har dog ikke ændret sig. Her kan du stadig følge nedenstående model.

Se eksemplerne herunder.

title-tag-63-google-plus

title-tag-venice-update

Det første title tag indeholder 61 tegn, men bliver forkortet. Det andet title tag er på 62 tegn, men her viser Google alle bogstaver. Det skyldes, at det første title tag indeholder flere store bogstaver og flere brede bogstaver.

Det kan undre, at man stadig kan finde eksempler som forside, velkommen, untitled. Det er ikke titles, der er vanvittigt beskrivende eller målrettede for deres respektive sider.

Det perfekte SEO title tag

Her er formlen på det perfekte title tag:

  • Alle sider på dit website skal have et unikt title tag
  • Title tagget skal indeholde dine keywords og opfordre brugeren til at handle.
  • Title tagget skal være maksimalt 65 55 tegn langt – flere kan søgemaskinerne ikke vise – i stedet viser de (…)
  • Det vigtigste (dit vigtigste keyword) skal stå først
  • Hold dig til 6-108 ord
  • Undgå generiske ord som velkommen og forside
  • Brug kun virksomhedsnavn/brand til sidst – og kun hvis det er nødvendigt eller giver en klar fordel

Det perfekte title tag (ikke kendt brand)

[primært keyword] – [Brand understøttelse/fordele (sekundært keyword)] – [Opfordring til handling] – (evt. brand)

Eks.:

billige løbesko – hurtig levering – bestil online nu (evt. virksomhed)

Det perfekte title tag (kendt brand)

[brand] – [primært keyword] – [Brand understøttelse/fordele (sekundært keyword)] – [opfordring til handling]

Det er sjældent, man ønsker at placere brandet først i titlen, men hvis brandet er almindelig kendt, kan det forbedre klikraterne og derved øge salget.

Eks.:

Nike – Air løbesko – køb de nyeste løbesko her

Det perfekt title tag til forsiden
Selv folk, der er klar over værdien i at placere det primære keyword først i titlen, vil argumentere for at brandnavnet skal stå forrest i titlen på forsiden. Også her har brandnavnet størst værdi til sidst. Brugere, der kender dit brand skal nok finde din hjemmeside.

Desuden vil dit site ofte ranke med forsiden på dine primære keywords. Og eftersom forsiden oftest er den side, der tiltrækker flest eksterne links og dermed opnår højest rank – bør den også være målrettet mod dine primære keywords.

Det perfekte title tag findes (ikke)
Selvom ovenstående er en rettesnor for, hvordan du skal udforme dine titles, er det ikke en facitliste. Hvilket title tag, der virker på netop dit site og med netop dine brugere, skal du selv analysere dig frem til.

Husk derfor at teste dine titles løbende – dog over en længere periode, så du kan se effekten af det i søgemaskinerne. Test hvilket title tag, der konverterer bedst og hvilket, der får siden højest i søgemaskinerne på dine primære keywords.

Når du når der til – er yderligere tests overflødige, for så har du sandsynligvis fundet det perfekte title tag.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 9.6/10 (9 votes cast)
Det perfekte SEO title tag, 9.6 out of 10 based on 9 ratings

54 Kommentarer til “Det perfekte SEO title tag”

  • Super god og konkret artikel :)

    Er der forskel på om man er en shop, affiliate eller en alm. blog i forhold til opfordre brugeren til at handle. Jeg tænker på, at en handling som “Læs nu” eller lignende måske giver lidt sig selv på en blog/affiliate eller hvordan er det med det?

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
  • Jeg er i tvivl om, hvordan man bedst bruger keywords på forsiden!
    1:

    Er det rigtigt forstået, at dette er best practice?

    En bager sælger boller, brød og kager.

    På hjemmesiden er der en forside og 3 undersider.

    Forsiden optimeres til ordet Bager, og title begynder med ordet Bager, men indeholder IKKE de øvrige keywords boller, brød og kager.

    Undersiderne optimeres til hhv boller, brød og kager – og titles begynder med hhv. boller – brød – kager, så hver title kun indeholder unikke ord.

    2: Hvad nu (stadig tænkt eksempel) hvis ordet bager er langt mindre efterspurgt på Google end ordene brød boller og kager? Vil det så være et problem, at søgeord bager bruges på forsiden?

    Tak …

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
  • @Marianne – 1) Ja, det er helt rigtigt. 2) Som regel vil man forsøge at indsætte de(t) mest relevante keyword på forsiden.

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 5.0/5 (1 vote cast)
  • Men – så kan man jo ikke give fx 3 mest relevante keywords en side HVER?

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Kommenter post



 

Få nyhedsbrev:

Få flere tips og tricks til SEO, Link Building og frem for alt Local Search. De nyeste testresultater kommer kun i nyhedsbrevet:

Seneste indlæg

Mest læste indlæg

Seneste kommentarer

Følg SEOAnalyst: